Číslo 11 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní pěvkyní.
Dagmar Peckovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Chytla jsem druhý dech, mám radost, že můžu dál zpívat a tvořit, dál v sobě nacházet věci, které chci předávat.“Dagmar Pecková, operní pěvkyně

Co vás vlastně přivedlo k nápadu natočit nové album?

Byla jsem úplně na dně! Dokonce jsem chtěla přestat zpívat, už mi to nedělalo radost – říkala jsem si, že jenom týrám sama sebe. A pak jsem potkala pana profesora Williama Diddena, pařížského psychiatra. Během dvou minut jsem se mu úplně otevřela, že jsem stará a ošklivá, že už nechci existovat… A on se jen usmál, prý: „Vidíte, znám vás jen pět minut a už o vás vím všechno.“ A že než s tím úplně praštím, ještě něco zkusíme. Tak se mi začal nezištně věnovat a postupně mou duši osvobozoval od různých negativních nánosů. A nakonec mi vnuknul nápad totálního restartu, kterým mělo být nové cédéčko.

To album je jak ze staré školy – jde o poctivou studiovou nahrávku s velkým orchestrem. Netroškařila jste!

Je úžasné, že se stále ještě najdou firmy, které takový projekt podpoří! Finanční výpomoc První brněnské strojírny ve Velké Bíteši, to je velkolepý hrdinský čin. Dneska všichni radši natočí živý koncert, kdepak studiovou nahrávku…

Album je složeno ze slavných „hříšných“ árií světového operního repertoáru. Jak jste dospěla k této dramaturgii?

Chtěla jsem zpívat Klytaimnestru – tak to vlastně celé začalo. Přemýšlela jsem o té postavě a říkala si, co ji asi tak strašně duševně drtilo, že v té Straussově opeře zpívá tak, jak zpívá. Ano, podlehla milenci a zabila svého muže. Ale nezabila ho jen kvůli tomu milenci. Šlo i o to, jak s ní manžel zacházel – vždyť on si z trojské války přitáhnul milenku i se dvěma dětmi! To všechno v té opeře Strauss hudebně ztvárnil. Včetně výčitek svědomí, které vražedkyni sužovaly. To ještě netušila, že její syn svého otce pomstí a že se krev smyje novou krví…

Řecká mytologie je podobně silných příběhů plná, nejde zdaleka jen o Sofoklovu Elektru…

Právě! A naštěstí pro mě operní tvůrci často čerpali právě z mýtů a bible, nevyčerpatelných zdrojů velkolepých dramat. A nadčasových. Dnes a denně jsme tiskem informováni o tom, že někdo někoho podříznul, že se podařilo nějakému otčímovi shodit ze schodů nevlastní dítě… Je to stejné jako před čtyřmi tisíci lety. Vezměte si jen biblický příběh o Samsonovi a Dalile, jejíž árii z opery Saint-Sa?nse na albu taky zpívám. O čem je jiném, než o bojích mezi Židy a Palestinci, které trvají dodnes! Když si pustíte moji novou desku, můžete si připadat, že sledujete televizní zprávy.

Slavné ženy z písní vašeho alba zhřešily různým způsobem – od prostituce přes oslepení po vraždu. Je mezi těmi Dalilami a Klytaimnestrami některá, jejíž hříšný skutek dokážete pochopit?

Když se zamyslíte nejen nad tím, co ty ženy provedly, ale hlavně proč to provedly, pochopíte každou z nich. S výjimkou Medey, samozřejmě, protože vražedkyni vlastních dětí chápat nechci. Je přitom zajímavé, že právě Medea jako jediná vyvázla bez trestu. Všechny ostatní „hříšnice“ si to odskákaly. Jokasta spáchá sebevraždu a životem za své činy zaplatí i Salome.

Z antického ladění vašeho alba vybočuje Kundry z Wagnerova Parsifala, opery čerpající z germánské podoby mýtu o Svatém grálu.

Jenže pozor, Kundry není jen germánského původu, ona prochází časem. Kundry se přece vysmála Ježíšovi, když nesl kříž na Golgotu! Proklel ji pohledem a odsoudil ji k věčnému životu mezi světy světla a tmy. Kundry má prostě spoustu poloh.

Autory árií vašeho nového alba jsou tvůrci 19., ale i 20. století, skladatelé různých národností. Má deska i hudebně jednotící linii?

Časová přímka alba začíná Cherubinim, což je pozdně klasicistní autor, konec 18., začátek 19. století. A na druhém konci je Stravinskij, autor 20. století, který se ale taky dopracoval k přísnému klasicismu. Jak vidíte, kruh se uzavírá. Člověk si na první pohled může říct, že jsem na desce splácala páté přes deváté, ale je to naopak.

Album jste nahrála se Slovenskou filharmonií. Jaká to byla spolupráce?

Skvělá. Já jsem s ní přišla do styku už v roce 2012, kdy jsem byla pozvána do Bratislavy na slavnostní otevření rekonstruované Reduty. Zpívala jsem tam Mahlera a byla jsem v šoku, jak úžasně mě orchestr doprovodil, jak dokázal zdůraznit každou mou hlasovou nuanci. Víte, když zpíváte Mahlera, musíte dbát na to, aby hlas zněl buď lyricky, nebo dramaticky. A podbarvení hlasu orchestrem je v tu chvíli šíleně důležité. Už tenkrát jsem ke Slovenské filharmonii vzhlížela s vděčností, a když jsem začala připravovat Hříšnice, byla prvním orchestrem, na který jsem pomyslela. Zvládli to skvěle. Nebyli zvyklí hrát Strausse, ale nakonec ho vystřihli jak drážďanská Staatskapelle.

Svou roli bezesporu sehrál mladý dirigent srbského původu Aleksandar Marković. Vy jste ale přece původně chtěla dirigentku, aby byl projekt zcela v ženských rukách…

Ano, mělo jít o projekt typu „ženy o ženách“, ale brzy jsem začala mít chuť všechny ty ženské spráskat na jednu hromadu. Ženy prostě nemůžou dělat se ženami, potřebují mužský faktor, svoje zrcadlo, svůj druhý břeh. Nejen při práci, ale i v životě. Dirigentka, kterou jsem si na Hříšnice původně vyhlédla, to nakonec vzdala a projekt složila. Asi měsíc a půl před natáčením, což mě skoro porazilo. Naštěstí měl Aleksandar čas a dal to. Klobouk dolů. My si rozumíme, já v něm nevidím hvězdu, on ve mně nevidí hvězdu. A tak si dokážeme říct i věci, které se nám nelíbí. Nakonec přeskočila jiskra i mezi ním a orchestrem.

„Je dobré vyrazit ze stínu někam na světlo. Za vírou, odpuštěním...“

K albu Hříšnice uspořádáte i několik koncertů, počínaje tím v Rudolfinu. Jaký bude program koncertu?

První koncert bude 24. března v Rudolfinu. Začneme křtem a zazní některé skladby z CD. Vystoupí i moji hosté z alba, pěvci Peter Mikuláš a Ivana Veberová, takže zazní i duet Kundry a Klingsora. To je asi sedmnáctiminutová záležitost, na kterou se hrozně těším, protože si dokážu představit, že Peter Mikuláš jako Klingsor bude geniální. Zazní i partie Medey, která je na CD, ale na koncertě ji zazpívá Ivana Veberová, velký talent. Ona je skvělá po pěvecké, ale i lidské stránce. Na další koncerty už budu sama, takže zazní více meziher, třeba předehra z Medey, abych si mohla trošku odpočinout. Zpívat všechny tyhle klády po sobě je totiž dost náročné.

Vystoupíte také na nadcházejícím Pražském jaru, kde uvedete další díl ze série koncertů se Štefanem Margitou nazvané Začínáme končit. Pozměníte v něčem program?

Trošku ano, přece jen už s tím programem jezdíme po Česku nějakou dobu, tak bychom rádi, aby lidi neposlouchali pořád to samé. Zazpíváme trochu míň Gershwina a víc Wagnera – zazní i duet Siegmunda a Sieglindy z Valkýry. A místo Samsona a Dalily Panna orleánská od Čajkovského. Prostě chceme ukázat, že umíme i jiné věci, než posluchači z našich společných vystoupení zatím mohli slyšet.

Vaše koncerty se Štefanem Margitou budí pozornost také kvůli odvázané promotion a veselým fotkám Petra Kurečky. Tentýž autor nafotil i odvážné snímky k albu Hříšnice. Předpokládám, že to stálo hodně energie.

Začali jsme fotit v devět a končili v sedm večer! Petra Kurečku jsem si zamilovala, on má velkou fantazii. Proto dělal i obal a buklet Hříšnic. Na těch nových fotkách si možná občas nejsem moc podobná, ale to nevadí, protože se mi moc líbí. Přesně vyjadřují to, co jsme albem chtěli říct. Že je dobré vyrazit ze stínu někam na světlo. Za vírou, odpuštěním, duševní pohodou.

Dlouhodobě žijete v Německu, v poklidném maloměstském prostředí...

No, to máte pravdu, žijeme na úplné vesnici, kde nám krávy chodí přes cestu. Pan dirigent Bělohlávek mi jednou řekl, že v Praze taky chodí krávy přes cestu, ale myslel tím samozřejmě úplně jiné.

Jsou pro vás pracovní cesty do světových metropolí vítaným zpestřením, nebo už vás to naopak víc táhne na venkov?

Teď už mě zase baví jezdit. Chytla jsem druhý dech, mám radost, že můžu dál zpívat a tvořit, dál v sobě nacházet věci, které chci předávat. I když to nebylo jednoduché, pro mě ani pro lidi, kteří mě začali znovu obsazovat a zvát na koncerty. Jsem za to ráda i proto, že až přijde čas, můžu sama říct, že odcházím. A ne že budu odejita.

Vy už myslíte na konec kariéry?

Teď ne. S ohledem na to, jak nyní používám hlas a ovládám svoje tělesné i psychické záležitosti, tak myslím, že se mě lidi hned tak nezbaví.

Loni jste vydala kompilační dvojalbum Sny převážně s mahlerovskými písněmi – ostatně právě Mahler v souvislosti s vaším jménem zaznívá nejčastěji. Jak se vyvíjel váš vztah k tomuto skladateli?

Pro můj vztah k Mahlerovi bylo nejdůležitější, že jsem odešla do Německa. Tam jsem získala klíč k řeči, navíc mě dirigenti Jiří Bělohlávek a Libor Pešek nepřestali zásobovat koncerty, na kterých jsem Mahlera mohla zpívat. Věřím, že osud mi dopřál objevit si Mahlera pro sebe, rozklíčovat si ho. Myslím, že ne každý má to štěstí rozpoznat, co mu sedí.

Milan Šefl, publicista

Foto Petr Kurečka

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 2. 3.



  Vyzpívat se nebo...
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Jak se Rusové dostali do křížku...
  Dívejte se
 
  Kobry a užovky v teráriu...
  Navštivte