|
Marie
Rottrová, zpěvačka
Před několika lety jste byla mediální tváří Českého
rozhlasu. Co vás vedlo k tomu, postavit se za tuto kampaň?
Mám Český rozhlas moc ráda. A stanice Dvojka je opravdu
velmi zajímavá. Doma nebo v autě poslouchám rádio neustále.
Česká a slovenská rádia hrají vaše písně velmi často.
Když je dnes slyšíte, jak se k nim stavíte? Jste kritická?
Už ne. To jsou tak staré nahrávky, že nemá cenu je dnes
posuzovat. Dříve jsem kritická byla, ale člověk by se měl
naučit být spokojený s tím, co v životě vytvořil. Já jsem se
to naučila. Pokud uslyším svoji písničku v rádiu, potěší mě,
že moje práce snad stále přináší lidem radost a že snad
stále patřím do české pop music.
Začínala jste svoji kariéru na přelomu šedesátých a
sedmdesátých let ve zcela jiných podmínkách. Kdybyste měla
začínat svoji pěveckou dráhu dnes, za současných vymožeností
a obrovské nabídky čehokoliv, šla byste do toho znovu?
V době mých začátků jsem vůbec netoužila být zpěvačkou.
Chtěla jsem být učitelkou, pak soudkyní. Na školu jsem se
ale z kádrových důvodů nedostala, a tak mě čekala práce za
přepážkou ve spořitelně. Ale osud mě stejně nasměroval na
pěveckou dráhu. Ovšem přestože jsem tenkrát začínala v
soutěži Hledáme nové talenty, dnes bych určitě do těch
současných talentových soutěží nevstoupila.
Zmínila jste kádrové důvody…
Byli jsme křesťanská rodina. Chodili jsme pravidelně do
kostela, kde tatínek hrál na varhany. Byl konec padesátých
let, takže bylo nemyslitelné, abych se dostala byť jenom na
pedagogickou školu. A přemýšlet o právech bylo zbytečné
úplně. Časem jsem zjistila, že moje přihláška na vysokou
školu ani neopustila gymnázium. Ruštinářka, která byla
hlavní školní komunistkou, mě nedoporučila k dalšímu studiu,
přestože mě měla jinak ráda.
Proč vás lákalo studium práv?
Strašně mě to tenkrát přitahovalo. Ale nechtěla jsem být
advokátkou, toužila jsem být soudkyní. Pomáhat lidem ke
spravedlnosti. Velmi mě tehdy bavily detektivky a kriminální
příběhy. Ostatně, mám je ráda dodnes.
To, že vás velmi zajímá politika, s tím možná souvisí.
Určitě ano. Tatínek byl velmi politicky založený člověk,
vyrůstala jsem v tomto duchu a vše jsem sledovala. A
politika, to jsou vlastně také detektivky a kriminální
příběhy.
Ale zpívat vás režim nechal…
Zřejmě proto, že jsem začínala na konci šedesátých let, kdy
jsme prožívali krátké období duchovní obrody, a tehdy nikdo
neřešil, z jaké rodiny kdo je a čím byli jeho rodiče. Ale
později vznikly jiné limity. Třeba to, kolik se může z
celkové produkce natočit západních písniček, protože se
musela tvořit především domácí hudba. Ale zrovna toto
nařízení mně osobně bylo ku prospěchu, protože pro mě začali
psát čeští autoři, na které jsem měla obrovské štěstí.
Dnešní mladí zpívají převážně jen americké věci v
angličtině. Když se ohlédnu za svým repertoárem, vidím to
velké množství nádherných původních písní a jen minimum
převzatých věcí. A to většinou jen proto, že se tenkrát
zahraniční LP desky nedaly v Československu sehnat a my jsme
chtěli lidem ty krásné písničky zprostředkovat. Jsem tedy
dnes moc spokojená a vděčná, že mám takové množství
vlastních písniček, které přede mnou nikdo nezpíval, nejsou
okopírované. Jsou to originály a zpívám je originálně! Je to
můj velký poklad.
Dnes je móda dělat i z původních českých věcí cover verze,
dokonce původní zpěváci své písně znovu nazpívávají v jiných
aranžmá, škoda jen, že naprosté většině písní se tím ublíží.
Vaše písně si ale nikdo nepřebírá, zřejmě právě díky té
originalitě, kterou jste jim vtiskla vy.
Ale já bych byl ráda! Zajímalo by mě, jak by s mojí písní
pracoval jiný interpret. Několik pokusů jsem slyšela.
Markéta Konvičková, která jich má několik, za mnou přišla s
tím, že netušila, jak je pěvecky a interpretačně těžká třeba
moje Řeka lásky. A zrovna ona je báječná zpěvačka. Mně to
nikdy nepřišlo, že by Řeka lásky byla těžká, asi proto, že
byla napsána právě pro mě a její autoři znali moje
schopnosti. V zahraničí běžně i ty největší hvězdy zpívají
cover verze. Pokud to někdo umí, tak proč ne? Líbilo by se
mi, pokud by někdo našel odvahu zpívat i moje věci.
Karel Gott, Marie Rottrová, Hana Zagorová, Helena
Vondráčková, dosud nepřekonané hvězdy své generace. Čím to,
že z mladších generací zpěváků, vyjma Lucie Bílé, nerostou
takové stálice, jakými jste a budete stále vy?
Právě tou původní tvorbou. Dnes jsou z mladé generace
hvězdami ti, kteří si dokážou sami napsat písničky – Tomáš
Klus, Aneta Langerová a další. Nejsou závislí na tom, co jim
kdo napíše. Naše generace zpěváků měla obrovské zázemí v
kvalitních autorech hudby i textů. Sama jsem si napsala
několik textů na pár pěkných melodií, nebo naopak jsem
napsala hudbu na slova, která mě oslovila. Ale nikdy jsem si
nenapsala píseň celou. Naše doba byla na původní tvorbu
naprosto úžasná, prodávalo se i mnohem více desek. Dnes je
trh zavalený zahraniční hudbou a cédéček se prodává
nepoměrně méně. Autoři nemají motivaci psát, protože jejich
autorské honoráře jsou kvůli nízkému prodeji také malé.
Dříve bylo v televizi mnoho zábavných nebo hudebních pořadů,
kde se daly nové věci prezentovat. Ani to již není. Natočí
nové CD a co dál? Rádia vysílají stále dokola staré hity,
takže nové věci zbývá představit jen na koncertech. To vše
dnešní mladé generaci zpěváků moc nepomáhá, aby se
prosadili.
Po roce 2000 jste zažila velký návrat na scénu. Napadlo vás
někdy, že na konci své kariéry budete vyprodávat velké haly?
Naprosto ne! A taky jsem do toho nechtěla jít, protože jsem
tomu nevěřila. Moje nejbližší okolí mě přesvědčovalo, že to
zvládnu, že to bude perfektní. A bylo!
Vyjadřuje některá z vašich písniček samotnou podstatu vaší
osoby, vaši duši?
V každé z nich je něco, co můžu aplikovat na svůj život.
Těžko říct. Svým způsobem je to rým „Lásko, nevymřeš po
přeslici, lásko, máš světlo po měsíci…“ A to přesto, že mám
dva syny, kteří mají oba také dva kluky. Jenže láska je rodu
ženského…
A melodii, která odhaluje váš vnitřní svět, tu jste ve svém
životě potkala?
Těch je spousta. Lásko, voníš deštěm – to je moje krevní
skupina. Po jejím prvním poslechu jsem se do ní zamilovala.
A Jarek Nohavica ji fantasticky otextoval. Ale i Wykrentovy
melodie jsou mi bytostně blízké. Do svého repertoáru si
vybírám velmi emotivní písně, přestože jsem v tenkrát, v
době nové vlny, natočila i několik takzvaných strojovek.
Existuje píseň, kterou byste moc ráda zpívala, ale někdo byl
rychlejší než vy?
Dvě malá křídla. Zpívá ji Helena Vondráčková. Zdeněk Borovec
jí napsal nádherný text. Moc jsem po ní toužila. A pak ještě
písničku Evy Pilarové Už sekáči jdou. Skvělá, úžasná věc.
Zmínila jste své dva syny. I díky nim se již čtvrtá
generace Rottrů věnuje hudbě, protože také vaši dva vnuci
muzicírují.
Mám z toho velkou radost, ale ještě větší mám z toho, že ani
mé syny, ani mé vnuky k hudbě nikdo nenutil. Nikdo z nich
kromě mě nebyl drilovaný. Našli si hudbu zcela instinktivně.
Své syny jsem zapsala do klavíru, ale nechtělo se jim
cvičit, tak toho nechali. V pubertě se k hudbě vrátili, oba
jsou úspěšní skladatelé a producenti. Sice nemáme
příležitost se všichni sejít a muzicírovat, ale když přijdou
vnuci na nedělní oběd, tak mi vždycky zahrají.
Splnily se vám během vaší velké kariéry sny a touhy, které
jste možná měla na začátku?
Dostala jsem mnohem více, než jsem si dokázala představit.
Hlavně jsem si myslela, že moje vrcholné období jsou
sedmdesátá léta, jenže v osmdesátých letech šla moje
popularita ještě výše. Pak ale nastala poměrně dlouhá pauza.
A v dalším století jsem s překvapením zjistila, že zájem o
mě stoupá, a je s podivem, že na sedmdesátiletého člověka
chodí stále tak moc lidí a že prodávají moje cédéčka. Tohle
jsem opravdu neočekávala, myslela jsem si, že vydržím
aktivně koncertovat tak do šedesáti. Splnila jsem si úplně
všechny profesní touhy.
Dáváte dnes lidem v hledišti něco jiného než před třiceti
lety?
Ano. Tenkrát jsem byla více temperamentní. Dnes je můj
projev vyzrálejší, písně zpívám díky životním zkušenostem s
větším prožitkem. Bohužel se také víc kontroluji, jsem
mnohem zodpovědnější a někdy je to až na škodu. Ale když
zjistím, že vše je tak, jak má být, uvolním se a vydám se
publiku do morku kosti.
A berete si vy sama z publika dnes něco jiného než před
lety?
Především mě dojímá věrnost mých fanoušků a také láska,
kterou mi dávají najevo, když se jim po koncertě podepisuji.
Říkají mi tak krásné věci! Moc si toho vážím, na každý
koncert se důkladně připravuji, abych jejich očekávání
naplnila.
Pavel Sršeň, publicista
Foto archiv Marie Rottrové a Patrick Marek
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 16. 3. |