Číslo 18 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Šimonem Ornestem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak se rozhořely dny násilností

Už Herzův Habermannův mlýn se obžalobně dotýkal těsně poválečných událostí, kdy ve znovunabytém českém pohraničí vyhřezl hněv vůči tamnímu německému obyvatelstvu. Často byl diktován přítomností novopečených (pseudo)partyzánů a neurvalých Rudých gard provázených hrabivými přistěhovalci. Tutéž situaci zkoumají scenárista Josef Urban a režisér Jiří Chlumský v dramatu 7 dní hříchů (neděle 3. května, ČT1, 21.50). Oba filmy shodně začínají předválečnými událostmi, nárůstem německé nesnášenlivosti a záborem sudetských území po mnichovské kapitulaci. A rovněž volí motiv národnostně smíšeného manželství, který se záhy místo souznění stává rozbuškou nenávistí, zvláště když někteří Němci uvěřili v nacistické „nadčlověčenství“.

Film 7 dní hříchů se odehrává na odlehlém Šumpersku, v hornatém, lesnatém kraji s mnoha samotami, kde život nikdy nebyl snadný

7 dní hříchů se odehrává na odlehlém Šumpersku, v hornatém, lesnatém kraji s mnoha samotami, kde život nikdy nebyl snadný – a také se dotýká osudu tam žijících lidí, kteří se z nezbytí podřídili novým poměrům. I Jan Olšan (Ondřej Vetchý) požádá o německé občanství, aby mohl dál pracovat jako lesník. Jeho žena Agnes (Vica Kerekesová) je přece Němka, takže i polovina příbuzenstva je německá. Všechny tyto úvodní sekvence zasazené do roku 1938 jsou vysvětlující předehrou k vlastnímu dramatu, které se rozhoří v těsně poválečném období. Provázejí je i takové významotvorné drobnosti, jako že jeden den na železnici ještě platí říšské marky a druhý den se jízdné počítá již v československých korunách. Nelze si tu odpustit upozornění na jedno rychle se prosazující klišé: nedávní kolaboranti s nacisty se vzápětí mění v přičinlivé prosazovatele „revoluční“ spravedlnosti, jak je tomu v případě bezpáteřného hoteliéra.
Vyrabované a zapálené usedlosti lemují tento drsný kraj, zejména noci se stávají zdrojem ohrožení a hlavní hrdina, marně hledající nenadále zmizelou manželku, se dokonce kvůli svému „němectví“ ocitá v pracovním táboře. Příběh souběžně rozvíjí osudy obou oddělených lidí, kteří se ocitají na útěku a v narůstajícím ohrožení života. Agnes proto, že spatřila události, které spatřit neměla, Jana pronásledují ozbrojené hlídky, protože při útěku z tábora nešťastnou náhodou přispěl k zabití strážného.
Film načrtává širokou škálu lidských povah, které Jana a jeho ženu obklopují. Vedle primitivních násilníků a těch, kteří se pokoušejí kličkovat mezi svědomím a kradmým prospěchářstvím, tu vystupuje i válkou znavený ruský major (Fjodor Bondarčuk) coby soudce místního vyřizování účtů – právě on vyslovuje tvrdé odsudky čecháčkovské vypočítavosti, krutosti a přisvojování neexistujících zásluh.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jak se rozhořely dny násilností
  Dívejte se
 
  „Veletržák“ žije!
  Navštivte
 
  Povstání, které se nehodilo...
  Téma