|
Šimon
Ornest, muzikant a kapelník The Tap Tap
Uvažujete někdy o tom, proč vlastně mají The Tap Tap plný
koncertní kalendář a chodit na jejich show začíná být bez
přehánění v kurzu?
Přemýšlím o tom často, ale většinou dojdu k závěru, že lidi
si nás začali všímat ve chvíli, kdy jsme začali jít do
hloubky a uvažovat o vztahu s veřejností. Na začátku jsem
rozhodně nedokázal odhadnout, kam až bychom se mohli s Tap
Tapem dostat. Ale věřil jsem, že když budeme fungovat jako
kapela, a ne jako terapie a jakýsi mezistupeň mezi něčím, co
je chráněné, a realitou, tak bychom mohli mít velký
potenciál. Skupina má i důležitý přesah osvěty o vzdělávání
a budoucím zaměstnávání lidí s handicapem. Fungujeme jako
malá firma, kde i lidi s lehčími mentálními handicapy mají
své nezastupitelné místo a jsou za svou práci finančně
hodnoceni.
Vás nedávný koncert na Václaváku, kam přišly tři tisícovky
lidí, proběhl v době bouřlivých debat o inkluzivním
vzdělávání, vyvolaných výroky prezidenta Zemana, a nesl
podtitul Už jsme trochu dál. Co konkrétně jste tou větou
mysleli?
Současný neobvykle vysoký zájem veřejnosti o integraci a
inkluzivní vzdělávání vznikl na základě prezidentových
skutečně velmi nešťastných výroků. Pro nás bylo ale hodně
důležité, aby ten koncert nebyl právě jen vymezením se vůči
prezidentovi. A možná i proto nebyl zájem médií o koncert
tak velký, přestože jsme měli mnoho velmi zajímavých
sociálně i zdravotně znevýhodněných hostů. Oni sami na sobě
demonstrovali to, že je možné dostat se někam dál a je
důležité nevzdávat se předem. Pokud bude společnost trvale
odmítavá a segregovaná, bude lidi necitlivě rozdělovat na
ty, kteří mohou, a ty, kteří nemohou, nebude se logicky nic
zlepšovat. Spíše naopak, protože veřejnost bude mít pocit,
že každá snaha je marná a že nemá cenu do zlepšení nic
investovat.
Jaké byly začátky The Tap Tap?
Byla to léta tvrdé práce a zkoušení. Někteří členové kapely
se museli učit, co je první a čtvrtá doba, nebo jak zahrát
dvoutaktovou frázi, i když si ji třeba nezapamatují. U mnoha
z nich nastal nejen obrovský posun ve hře, komunikaci, ale i
v sociální oblasti. Studenti, kteří se jevili i některým
pedagogům v Jedličkově ústavu jako obtížně vzdělatelní a
zvladatelní, se v týmu dokázali srovnat a naučili se
respektovat pravidla. Ta platí už od začátku The Tap Tap a
jsou dvě: Chodíme včas a plníme, co slíbíme. Občas padají i
pokuty.
Jako každý soubor prochází i The Tap Tap personálními
obměnami. Jak kapelu doplňujete? Pořádáte konkurzy?
Jsme otevření všem, kteří by to u nás chtěli zkusit. Řada
zájemců ale ve chvíli, kdy jsou konfrontováni s tím, že
dodržujeme pevná pravidla, znejistí. Už to, že když se jede
na koncert, musí si občas i členové na elektrických vozících
zavolat taxíka a případně si toho taxíka uhradit z honoráře,
je pro spoustu lidí nepředstavitelné.
Své muzikanty tedy rozhodně nerozmazlujete.
Vše je v souladu s realitou, se kterou se budou v běžném
životě setkávat. Láďa Angelovič se to nedávno v televizním
pořadu Míši Jílkové Máte slovo snažil vysvětlit všem těm
speciálním pedagogům, kteří tam byli pozváni – že totiž
nejlepší je, když se k lidem s handicapem dokážeme chovat
úplně normálně, mít na ně rovnocenné nároky. Samozřejmě s
ohledem na to, co fakticky mohou zvládnout.
Snažíte se v klipech a vizuálech Tap Tapu zobrazovat svět
handicapovaných s nadhledem a třeba i černým humorem. Nebylo
by účinnější vzbuzovat lítost?
Ekonomicky účinnější by to určitě bylo. Ale jdeme jinou
cestou. Z komunikace na sociálních sítích víme, že lidi jsou
velmi ostražití, když po nich něco chcete. Je to dané
množstvím sbírek, podpůrných či benefičních akcí, které jsou
všude kolem nás. Jen cestou ráno do metra procházíte lesem
natažených rukou a nemáte šanci si zjistit, jestli ti, co
vás přesvědčují, že vybírají na pejsky, nejsou jen postarší
maturanti závislí na drogách. My si myslíme, že je strašně
důležité naopak lidem něco nabídnout. Tak realizujeme i naše
koncertní turné na podporu Jedličkova ústavu. Snažíme se,
aby byly koncerty zdarma, a turné doprovází ještě výstava
kresleného humoru, který pro nás vytvořilo osm výtvarníků z
okruhu časopisu Sorry. Jedná se právě o vtipy, které jsou
zaměřené na lidi s handicapem. Když lidem v Karviné nebo v
Orlové nabídneme koncert, kde se setkají s handicapovanými
lidmi jako s rockovými hvězdami, a ještě na výstavě zjistí,
že i oni si dokážou dělat legraci sami ze sebe, může se stát
něco jako malý zázrak.
A tím je co?
Že i z měst jako Karviná nebo Orlová přijde pár tisíc korun
na fungování něčeho, co je v Praze. Což vzhledem k
přetrvávajícímu vymezování se vůči hlavnímu městu zázrak
opravdu je.
Jak to vlastně v současné době se sbírkou na dostavbu
Jedličkova ústavu vypadá?
Startovních pět milionů věnoval magistrát, jsou určené na
to, aby vybraný architekt zpracoval studii toho, co se bude
stavět. Nám se podařilo zatím vybrat asi šest set tisíc
korun, což jsou skutečně peníze z těch šedesáti koncertů,
které jsme odehráli. Teď se snažíme získat nějaké větší
dárce, ono i Národní divadlo se nakonec nepostavilo jen ze
sbírky mezi lidem, přispěli i silnější mecenáši. V každém
případě víme, že asi nevybereme cílových sto milionů korun,
spíš nám jde o zdůraznění významu vzdělávání zdravotně či
sociálně znevýhodněných lidí a významu Jedličkova ústavu a
škol.
S Tap Tapem spolupracují i rockové hvězdy jako Xindl X nebo
kapely Traband a Sto zvířat. Oslovujete je, nebo chtějí
pomoct sami od sebe?
Za začátku jsme předělávali jejich písničky a oni si pak s
námi na koncertech zazpívali. Dnes už chceme, aby psali
přímo pro nás. Xindl X pro našeho frontmana udělal po
Řiditeli autobusu už druhou písničku – Svět se zbláznil.
Jarda Svoboda z Trabandu pro nás napsal píseň Moje volba a
Honza Kalina s Tomášem Belkem skladbu Sundej brejle. Příští
album by už mělo obsahovat věci, které byly napsány pro The
Tap Tap, nevylučujeme samozřejmě ani spolupráci se
zajímavými hosty.
Milan Šefl, publicista
Foto Mona Martinů a archiv The Tap Tap
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 20. 4.
|