Číslo 18 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Šimonem Ornestem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adam Javůrek, editor Centra zpravodajství ČRo

Nečekaný spasitel televizní žurnalistiky

V dubnu oslaví pracovní výročí možná nejvlivnější novinář současné Ameriky. Má to ale pár háčků. Vlastně to není novinář, ale komik. Není to původem Američan, ale Brit. A kariéra není letitá, jak by se dalo očekávat u mediálního esa, ale všehovšudy roční. Ten přírodní úkaz se jmenuje John Oliver a jeho revoluční televizní pořad je Last Week Tonight.
Když se před rokem blížila premiéra, očekávání nebyla moc velká. Sice už v televizi zazářil jako výtečný záskok za komika Jona Stewarta v oblíbeném pořadu The Daily Show, žádná hvězda to ale nebyla. Navíc si vybral dost tvrdý oříšek: chtěl vtipně rozebírat zpravodajské události. Hlavní téma plánoval glosovat až dvacet minut.
„To nikdy nebude fungovat,“ říkala řada lidí, mezi nimi i třeba legendární novinář David Carr, o kterém jsme tu psali nedávno. Legraci z mediálního světa už si dělají jiné show, tohle místo je zabrané. Diváci neudrží pozornost takhle dlouho. A navíc Britové většinou v amerických televizích pohoří.
Nejpozději po pátém dílu bylo definitivně jasné, že se Carr i ostatní obrovsky zmýlili. Tehdy John Oliver na ploše třinácti minut vtipně a zároveň drtivě rozcupoval odpůrce takzvané síťové neutrality. To je princip, který říká, že poskytovatelé internetového připojení musí zacházet se všemi stejně: ať už si na webu čtete amatérský deníček, nebo profesionální web obří korporace, jež by si klidně mohla připlatit za rychlejší načtení dat, musí mít obě stránky stejné výchozí podmínky.
Úplně vidím, jak ctěného čtenáře tyto formulace děsí a nudí a už už otáčí stránku. To je pochopitelné: téma se těžko vysvětluje, zavání technikou a nezní moc naléhavě. Jenže tuto nudu dokázal Oliver popsat tak vtipně, že třináct minut uběhlo jako nic. V televizi z toho byl hit a na YouTube vidělo video dalších skoro devět milionů lidí.
A to není zdaleka vše. K návrhu regulace, která mohla síťovou neutralitu ohrozit, směla veřejnost posílat připomínky. Agentura PewResearch sledovala, co lidi přimělo k tomu, aby se zapojili. Zjistila, že vliv tradičních médií byl skoro neznatelný. Ovšem v den vysílání Oliverova programu lidé poslali – na jeho přímou výzvu – osmdesát tisíc vzkazů. O Oliverově kritice se všude mluvilo a dost možná to byl jeho příspěvek, který rozhodl o tom, že se síťová neutralita prosadila.
Oliver tak dokázal informovat a probudit publikum lépe než tradiční zpravodajství. Jízlivě musíme dodat, že to někdy není tak těžké. Jeden výzkum například ukázal, že diváci televizního zpravodajství Fox News mají horší povědomí o aktuálních událostech než lidé, kteří nesledují žádné zprávy. Ano, čtete dobře: některé zpravodajství má přímo negativní vliv na informovanost lidí. V takovém světě už není moc absurdní, že změnu přinesl komik.
Oliver se nebojí žádného těžkého tématu: trest smrti, homofobie v Ugandě, malé investice do infrastruktury (dokážete si představit nudnější téma?) nebo aktuálně vládní špehování lidí přes internet. O tomto díle se říká, že může mít stejný efekt jako pořad o síťové neutralitě a že změní zákony. Last WeekTonight si trvale udržuje dobrou sledovanost a na YouTube už měla videa z pořadu dohromady čtvrt miliardy diváků.
Práce týmu kolem Johna Olivera někdy opravdu zpravodajský tým připomíná. Ostatně pro druhou sezonu pořadu najali další tři zkušené rešeršisty, kteří pomáhají pořad vytvářet. Nicméně bez dalších médií by se neobešel. Oliver funguje hlavně jako geniální megafon, který dokáže zabalit do lákavého formátu zprávy, které již jinde vyšly, ale už se na ně zapomnělo.
Vzniká tak zvláštní symbióza: média publikují kauzy, které zapadnou. Oliver je dokáže „prodat“ milionům diváků. A protože je z něj hvězda a články o něm se hezky čtou, média o každém jeho pořadu napíšou.
V takovém světě už nálepky nemají smysl. Komik nebo novinář, to je jedno. Každopádně před rokem se tu zjevil někdo, kdo dokáže srozumitelně převyprávět těžké téma, donutí lidi udělat si názor a někdy i něco změnit. Zaplaťpámbů.



  Jak se rozhořely dny násilností
  Dívejte se
 
  „Veletržák“ žije!
  Navštivte
 
  Povstání, které se nehodilo...
  Téma