|
O „zlobivém dítěti“ českého filmu
V
záplavě mnoha mělkých knižních životopisů působí monografie
Jana Bernarda o životě a tvorbě režiséra Jana Němce jako
solidní, spolehlivá budova mezi nouzovkami. Autor pro ni
zvolil atraktivní titul Jan Němec, enfant terrible české
nové vlny, aniž se zpronevěřil serióznosti obsahu. Zároveň
tím slibuje „hezky česky“ napsanou publikaci, do níž se
začte i laik. Což naplnil, byť má kniha úctyhodných šest set
stran.
Jde o první díl velkoryse koncipované práce vymezený léty
1954–1974. Věnuje se zrání a uměleckým začátkům Jana Němce,
jeho cestě k filmu, prvním snímkům, stěžejním titulům
šedesátých let, dramatickým okamžikům roku 1968, problémům
prvních let normalizace až k tvůrcovu rozhodnutí odejít ze
země. Klíčové momenty Němcova lidského i uměleckého vývoje
přitom Bernard nepopisuje, ale s mimořádnou důkladností a
znalostmi analyzuje a kvalifikovaně hodnotí. Objevuje přitom
i leccos nového a nečekaného. V obsahově i graficky
oddělených „intermezzech“ i na jiných místech připomíná
historická fakta, dobové kontexty, atmosféru, politické a
kulturní podhoubí, mediální ohlasy, což čtenáři usnadňuje
orientaci v čase – vždyť po desetiletích už bývají vědomosti
mladých generací o dobových reáliích omezené, nemluvě o
ošidnosti vzpomínek pamětníků. Zasazení do souvislostí doby
pak pomáhá dotvářet portrét samotného Jana Němce, jehož
životní i umělecký příběh by byl bez nich chudší i méně
pochopitelný.
Bernard krok za krokem sleduje Němcovy osudy, charakter,
fungování v uměleckém světě. A především – prezentuje jeho
uměleckou osobnost, analyzuje vznik i konečnou podobu filmů
(včetně nerealizovaných projektů), vývoj jeho poetiky,
způsob filmového vidění, přístup k tématům, využívání hudby,
objevování i překonávání vlastních tvůrčích postupů. Svůj
text prokládá Němcovými vlastními vzpomínkami. „Potíž“
studie je v tom, že nelze pominout ani četné poznámky po
straně obsahující cenné informace. Stejně tak je dobré
věnovat pozornost ukázkám scénářů, bohatému obrazovému
materiálu a četným dobovým dokumentům, jež se tu publikují v
některých případech poprvé.
Bernardova monografie je bez nadsázky vzorovou odbornou
studií, jakou si už dávno zasloužil Jan Němec i kulturní
publikum.
Agáta Pilátová, filmová publicistka |