Číslo 25 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se skladatelkou a zpěvačkou.
Radůzou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Ocitá se lidstvo ve slepé uličce?

Švédský režisér Roy Andersson prožil zvláštní osud. Svou prvotinou Milostný příběh, která do kin (bohužel nikoli českých) vešla počátkem sedmdesátých let, vyvolal všeobecný potlesk, neboť s ohromující bezprostředností postihl milostné vzplanutí mezi mladičkými hrdiny. Jenže další počin katastrofálně propadl. Na další příležitost, kterou jsou nyní Českou televizí uváděné Písně z druhého patra (pátek 19. června, ČTart, 22.10), pak musel čekat celé příští čtvrtstoletí, během něhož se věnoval především reklamám.

Andersson načrtává zformalizované, zmrtvělé vztahy mezi náhodně se střetávajícími postavami

Navrátivší se tvůrce odmítl jakkoli se přizpůsobovat diváckému očekávání a natočil znepokojivý, obtížně uchopitelný film. S jedinou výjimkou nastoluje diktát statické kamery, zcela vylučuje střih, takže každá epizoda se odehrává v jediném dlouhém, nepřerušovaném záběru. Dokonce lze uvažovat o poetice „živých obrazů“, jak byly komponovány v počátečních dobách kinematografie.

V inscenační rovině Andersson načrtává zformalizované, zmrtvělé vztahy mezi náhodně se střetávajícími postavami (kdy mnohdy jakoby nepřítomná a míjející se mluva se stává pouhou hlukovou kulisou, jíž vévodí umanutě opakovaná pseudobiblická věta „milováni buďte ti, kdo se usadí“ s jejími dalšími variantami). Přitom odkazuje jak na středověké zdroje (ulicemi táhnou zástupy vzájemně se bičujících kajícníků), tak k současným reálím, jak je zosobňuje zničující automobilová zácpa. Pocit bortících se nadějí, jakkoli se toto borcení vyznačuje groteskními prvky, umocňuje i nevtíravá, místy téměř zasutá hudba Bennyho Anderssona, kdysi člena skupiny ABBA. Zejména jeho varhanní improvizace, přenášející sakrální prostor i do jiných míst než chrámových, jistě překvapí.

Andersson rozevírá vějíř zpola směšných postaviček, které se shlukují do jakéhosi mumraje, poznamenány ironizujícím odstupem i zvětšující se režisérovou skepsí. Už na počátku vyprávění se vynořuje téma selhání: kouzelníkovi se nezdaří vystoupení a dobrovolníka málem přeřízne pilou, sebedestruktivní obchodník zapálí vlastní obchod. Postřehneme všudypřítomný sociální pokles: trapní hrdinové často přebývají v ošuntělých domácnostech, se zestárlými ženami, které marně nabízejí své povadlé vnady.

Stejně jako do Márquezových románů (či třeba Jakubiskových filmů) i sem se postupně vkrádají mrtví. Ale již absentuje jakýkoli náznak všeobjímající smířlivosti. Převažujícím pocitem se stává nejistota z budoucnosti, která se prolíná celým vyprávěním, až ústí v závěrečné metaforické rozuzlení, zanechávající spíše kocovinovou zmatečnost nežli jasnozřivé poznání. Záleží jen na diváku, co si z filmu odnese.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Kdo je vlastně
  
 blázen?

  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ocitá se lidstvo
  
 ve slepé uličce?
  
Dívejte se
 
  Všechny barvy hudby
   v Ostravě

  
Navštivte