Číslo 25 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se skladatelkou a zpěvačkou.
Radůzou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Radůza, skladatelka a zpěvačka

Marathon – příběh běžce vydáváte velmi záhy po úspěšné nahrávce Gaia. To je z obchodního hlediska skoro sebevražda.

„Teď mě čeká zasázet cukety, dýně, ředkvičky, řepu, hrášek, jahody. A musím to taky nějak zabezpečit proti psům, aby mi sazeničky nevyhrabali.“Já za to fakt nemůžu! Muzikanti z mé kapely se mi už pošklebujou, že jsem grafomanka. Když jsme dotočili první společnou desku Ocelový město, tak já už měla novou písničku na další album. Když jsme dotočili Gaiu, na novou desku už jsem měla písničky tři. A teď? Vyšel Marathon a na příští album mám sedm písniček!

Trpíte lehkou nadprodukcí...

Není to zámysl. Sama už bych se ráda zastavila, ale prostě to nejde. Na druhou stranu jen využivám toho, že teď ty nápady mám. Za pár let je třeba mít nebudu.

Album se skládá z řady příběhů, jimž je společné to, že jeho hrdiny a hrdinky semele válka. Vznikaly ty písně s vědomím, že budou součástí koncepčního celku?

Přesně tak. Už dlouho jsem chtěla připravit projekt, ve kterém bych spojila prózu s písničkami. Pak přišel spisovatel a scenárista Josef Urban a požádal mě, abych napsala hudbu k filmu Tenkrát v ráji, který se bude točit na základě jeho knížky. Z té jsem si vybrala jednu silnou scénu – a vznikla první písnička Grétka. Líbila se, a tak jsem zkusila napsat další písně na válečné téma, o Verdunu a o Stalingradu. Nakonec mě napadlo, že bych ty písně mohla propojit příběhem a postavou poutníka – jakési duše rodící se v různých dobách a v různých tělech.

Ten hudebně-literární útvar jste nazvala velice originálně – šansoneto.

Ano, spojila jsem romaneto s šansonem a vznikl takový novotvar. Musím říct, že mě příprava alba hodně bavila. Nejdřív jsem si vybrala, kde začne a kde skončí – a pak už jsem napřeskáčku skládala písně vztahující se k významným bitvám posledních staletí.

Proč album uvozuje zrovna příběh maratonce Feidippida?

Nechtělo se mi začínat někde v pravěku. Marathon je dobrý začátek, protože má přesah až do dnešních dnů. Feiddipides symbolizuje boj člověka se sebou samotným, kdy už nemůžete a říkáte si – ještě jeden krok a ještě jeden... Takovým maratonským během je i záběr alba od bitvy u Marathonu po rok 1946 kdesi v Sudetech.

Co vás na válce nejvíc děsí, zaráží, rozhořčuje?

Pro mne je frustrující, že válka je vždycky zbytečná. I když je konflikt zaobalen do nejrůznějších ideologií, vždy jde jen o to, aby si někdo pro sebe ubral větší území a víc otroků, kteří na něj budou pracovat. Smutné je, že se to děje neustále a lidstvo se stejně nepoučí. Oslavujeme sedmdesáté výročí konce druhé světové války, ale podívejte se na seznam válečných konfliktů, které přišly od té doby – je v bukletu cédéčka. Těch válek není málo a ještě tam nejsou všechny. Moje děti tady budou možná ještě sedmdesát let a já si říkám – Jak ten svět bude vypadat? Jak to tady vůbec bude?

Podle čeho jste příběhy do alba a knihy vybírala? Studovala jste kvůli tomu projektu historické prameny a události?

Dělala jsem si rešerše a vždycky na mě vypadla nějaká zajímavost, kterou jsem se ve škole nedozvěděla. Třeba povídka Doktor Krysa. Lékař, o kterém se vypráví, je fiktivní, ale to, že se při pitvě ztratilo Napoleonovo srdce a lékaři ho nahradili prasečím, tak to je skutečná příhoda. A od ní se odvinul příběh. Tak to bylo většinou – našla jsem zajímavou historickou skutečnost a na ni jsem tu fikci nabalila. Nejmíň je jí v příběhu o Anitě Garibaldi, ten se skutečně takto udál, vymyšlena je jenom ta postava vypravěče.

Proč jste vlastně souběžně s CD vydala i knihu povídek? Bylo vám líto, že písňový text vše neobsáhne?

Ne, spíš trpím tou nadprodukcí. Prostě jsem se potřebovala vyřádit, někam ta témata odložit, protože jsem jich měla pořád plnou hlavu. Asi jsem fakt grafoman! Ale možná se spíš psaním prózy bavím, je to pro mě relax.

Marathon – příběh běžce vrcholí písní o německé dívce odsunuté po válce z Čech. Odsun je dosud ve smyslu etickém nevyřešenou otázkou, Češi jako by si pořád tu dějinnou křivdu odmítali připustit. Čím to podle vás je?

Zásadní problém je v tom, že se to odehrálo poté, co skončila válka. Nejhrůznější zvěrstva páchaná v době války ještě můžete přičíst tomu, že se udála v průběhu vypjatého válečného konfliktu. Ale tohle se stalo po válce a pěkné to teda nebylo. Nikdo o sobě rád neslyší, že se zachoval nečestně, že nemá tak úplně holubičí slovanskou povahu, jak se mu vždycky říkalo. Já nechci nikoho soudit a ukazovat prstem, to bych to měla moc snadné – je mi čtyřicet dva a celý svůj život jsem prožila v míru. Napsala jsem Grétku proto, že každou oběť války někdo oplakává a je jedno, jakou „uniformu“ na sobě ta oběť měla.

V jednom z vašich příběhů říká čerstvá válečná vdova: „Já jsem ta hrdinka, já musím zůstat naživu!“ Jsou skutečnými vítězi válek pozůstalí?

Nemyslím. Přeživší v sobě musí nést tak strašné věci, že pro některé z nich to, že přežili, může být za trest.

Dotkl se vaší rodiny některý z válečných konfliktů?

Oba moji rodiče jsou vojáci z povolání. Tatínek byl na misi v Mosambiku a bývalé Jugoslávii. A můj pradědeček bojoval v první světové válce. O tom se doma hodně mluvilo. Já byla jako dítě v kontaktu hlavně s prarodiči, vím, jak měli válku pořád v paměti, jak třeba dávali pozor, aby se nevyhazovalo žádné jídlo. Ten, kdo válkou prošel, se chová jinak než my, zhýčkaní...

V jedné z povídek píšete: „Udělají nám to znovu. Naše syny pošlou umírat za věci, pro které nestojí za to pohnout rukou.“ Ale co když ty statisíce chudáků z Afriky, kteří se chtějí dostat do Evropy, jednoho dne použijí násilí? Ani pak byste nevyslala „své syny“ bojovat?

Šla bych svoje děti bránit. To rozhodně. Jenže ty zástupy lidí hrnoucích se do Evropy chtějí to samé, tedy ubránit svoje děti před hladem, žízní, nemocemi. Vím, principem světa je neustálý boj. Nehledám na to lék, ten nelze najít. Jenom říkám, že každého mrtvého vždycky někdo oplakává.

Pojďme k radostnějším tématům. Máte dvě malé děti. Už víte, jestli z nich budou muzikanti?

Hrozně rádi zpívají, já jim tu radost ponechávám, ale myslím, že budou dělat něco jiného než hudbu. Na rozdíl ode mne jsou oba šikovní na matematiku, ale taky na sporty. Lítají pořád po lese a jsou hrozně divoký!

Polovina vaší rodiny je turecká. Jak často se vídáte s rodiči a příbuznými svého manžela?

Už se moc nevídáme, protože jsme se s partnerem před několika lety rozešli. Děti byly v Turecku naposledy před dvěma lety, turecky mluví, ale nevím, jestli jazyk nezapomenou, když se s nimi tatínek moc nevídá.

Je v Turecku?

Ne, zůstal tady v Čechách. Když chce děti vidět, tak mu samozřejmě kontakt umožním.

„Je mi čtyřicet dva a celý svůj život jsem prožila v míru. Napsala jsem Grétku proto, že každou oběť války někdo oplakává a je jedno, jakou ‚uniformu‘ na sobě ta oběť měla.“

Nesportují jen vaše děti, ale také vy sama. Jste prý členkou jistého spolku bojových umění...

Jsem členkou České asociace 3D lukostřelby. Stalo se to za legračních okolností. Chtěla jsem chodit na závody v 3D lukostřelbě a na to se musíte stát členem asociace, podat písemnou přihlášku. Já věčně bojuju s tiskárnou, tři měsíce jsem chtěla žádost poslat, ale tiskárna pořád nefungovala, tak jsem se rozhodla, že přihlášku napíšu ručně na kus papíru. Z asociace mi pak volali, že to je za dvacet let poprvé, co někdo poslal žádost o členství psanou perem. Ale vzali mě, tak teďka jezdím po závodech. Moc mě to baví, je to další relax.

Co si mám představit pod pojmem 3D lukostřelba?

Střílíme na 3D terče umístěné na modelech zvířat tvořených z inteligentní pěny. Za různých podmínek – za skálou, za stromem, skrz strom, z roští, přes vodu. Máme jen luk, žádné složité zaměřování.

Jak jste se k tak nezvyklému sportu dostala?

Úplně náhodou. Byla jsem s dětmi na výstavě o Tutanchamonovi a kromě jiných předmětů tam byly faraonovy luky a šípy. Uvědomila jsem si, že jsem vlastně celý život chtěla střílet a že by mi bylo líto, kdybych to nikdy nezkusila. Doma jsem projela internet, zjistila, že máme na Kladně klub, tak jsem tam zašla a bylo to.

O lukostřelbě se říká, že má i meditační rozměr. Je i pro vás nejen sportem, ale taky jistým psychologickým „rovnátkem“?

Rozhodně ano. Pro mě je právě přitažlivé, že lukostřelba propojuje soustředění s akcí. Každý výstřel s sebou potenciálně nese smrt, tedy i vědomí, že všechno je jen na chvíli, jež může obratem skončit. A je stoprocentní pravda, že když se člověk nedokáže vnitřně zklidnit, tak vystřelí špatně. Až když jste v klidu, zasáhnete cíl.

Milan Šefl, publicista

Foto archiv Radůzy a Supraphon

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 8. 6.



  Kdo je vlastně
  
 blázen?

  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ocitá se lidstvo
  
 ve slepé uličce?
  
Dívejte se
 
  Všechny barvy hudby
   v Ostravě

  
Navštivte