Číslo 25 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se skladatelkou a zpěvačkou.
Radůzou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Od narození mě objal čas

Bylo to v polovině června 2014. S malířkou a spisovatelkou Gertrudou Gruberovou Goepfertovou jsme se sešli v Kutné Hoře. Na vernisáž své výstavy přijela na otočku z německého Rosenheimu, kde dlouhá léta žila v domě na ulici Na vidrholci 18. Procházeli jsme se prosvětleným městem. Nikam se nespěchalo, bylo před námi léto. Elegantně upravená, krátce střižené vlasy, s tmavě zeleným šátkem kolem krku, mírně našlapovala po kočičích hlavách. Byla stejná jako dříve, jen vrásek v devadesátileté tváři přibylo. Ale nezdolná energie, ostrost vidění i radost, zájem o svět i druhé, ty podivuhodně nevyprchaly a byly stále součástí její bytosti, až nás to udivovalo.

Česká básnířka a malířka Gertruda Gruberová žila od roku 1949 ve francouzském a německém exilu. Autoportrét, 1952.

Těšila se nesmírně z tohoto svého výtvarného návratu do vlasti, ze které musela po komunistickém puči utéci. Vzpomínali jsme na přátele, především na ty mrtvé – vždyť paní Gertruda byla jedním z posledních tvůrců oné generace, která vyrůstala pod „radiačním dohledem“ katolických autorů, jako byli Jan Zahradníček, Jakub Deml a Jan Čep. Ostatně byl to Čep, který autorku nejen platonicky miloval, redigoval její rané texty a spolupřizval za války do okruhu autorů revue Akord, ale také ji seznámil s jejím pozdějším mužem, olomouckým právníkem a překladatelem Leo Gruberem. Ten Čep, který se pak s Gruberovými důvěrně přátelil ve francouzském exilu.

Po vernisáži se pak sedělo v jedné kutnohorské zahradní restauraci pod stromy. Přátelé se postupně loučili a odjížděli. Gertrudu jsme pak v letním soumraku vyprovodili k jezuitské koleji, kde bydlela. Ještě před rozloučením jsem ji poprosil, zdali by mi neposlala nějaké svoje nové básně nebo sny pro rozhlasový pořad. Kývla. Pak objetí. A její mávající ruka.

O pár týdnů později. Telefonát z Německa. Třesoucí se hlas její dcery Hedviky oznamuje smrt Gertrudy Gruberové. Pak srpnová cesta na její hrob a návštěva domova, který jsem znal z řady předcházejících rosenheimských setkání. Ale tentokrát mě udivilo to zvláštní ticho opuštěných, a přesto jakýmsi klidem a řádem naplněných místností a sotva vychladlého úmrtního lože. Na básnířčině malém pracovním stole stála hnědá lampa, vedle ní položený malý křížek, kamínky, tužky, grafický záznam srdečního tepu a rukopis posledních básní, které byly připraveny k odeslání; deník s nedopsanou větou, štůsek dopisů. A hned vedle postel, ve které jí ve středu 30. července pomalinku, postupně, dotlouklo srdce. Díval jsem se velkými okny do její zahrady, patřil na rozmalované a nedokončené obrazy v jejím ateliéru. A pak jsem si všiml, že za psacím stolem je zapadlý malý pomačkaný lístek s jejím rukopisem, který do posledních dní nebyl ani roztřesený, ani kostrbatý, ale plavný jak vlna Rýna. Zvedl jsem ho a nahlas četl její poslední báseň, kterou Gertruda nazvala docela obyčejně Život: „Od narození / mě objal čas / žene se se mnou / kupředu / bez přestání / až do smrti / bezčasí nastane / věčné zastavení.“

Vzpomínky a verše z pozůstalosti české básnířky a malířky Gertrudy Gruberové, která od roku 1949 žila ve francouzském a německém exilu, tvoří literárně-hudební pásmo, které pro vltavský Souzvuk (neděle 21. června, 14.00) připravil autor článku.

Miloš Doležal, redaktor ČRo Vltava



  Kdo je vlastně
  
 blázen?

  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ocitá se lidstvo
  
 ve slepé uličce?
  
Dívejte se
 
  Všechny barvy hudby
   v Ostravě

  
Navštivte