|
Interpretační kvalita, jedinečný zvuk a skvělé aranže
Nahrávky taneční hudby, jazzu a písňového repertoáru mají v
Českém rozhlase dlouhou historii a v podstatě mapují dějiny
české populární hudby po druhé světové válce. Radiotéka
pečuje o to, aby písně nezůstaly jen v archivu, ale mohly
znovu potěšit široké spektrum posluchačů a být i
neocenitelným zdrojem poznání pro mladší publikum.
Od
padesátých let vznikaly první vynikající nahrávky, jejichž
atraktivitu neurčovala pouze jména slavných zpěváků. Snímky
mnohdy předčí současnou produkci svou interpretační
kvalitou, jedinečným zvukem a skvělými aranžemi. Písničkovou
produkci měl až do devadesátých let v rozhlase na starosti
Taneční orchestr Československého rozhlasu, který má nyní
své pevné místo i v nabídce Radiotéky.
V letech 1971–1982 vedl TOČR Josef Vobruba, dirigent a
vynikající aranžér: „Byl to dirigent, který měl úžasný cit
na písničky a hity. Často je pro mě i mé kolegy vybíral.
Dokázal se trefit do žánru. Skvělý člověk, který mě hudebně
přivedl do světa šoubyznysu,“ vzpomíná Helena Vondráčková,
jejíž píseň Nač vlastně v půli vzdávat mač s TOČRem a Josefem Vobrubou najdete na albu Holduj tanci, pohybu,
zasvěceném písním volně inspirovaným sportem. Sportovní
tematika zde prolíná napříč hudebními žánry od populární
písničky přes swing až k dechové koncertní hudbě. Jako Běžec
dlouhých tratí se vám představí Karel Černoch a samozřejmě
zde nechybí ani slavná píseň trojice Ježek, Voskovec,
Werich, v které exceluje František Filipovský a podle které
dostala svůj název i celá tato kolekce.
K již dříve inzerovaným albům Waldemara Matušky, Karla Gotta
nebo Karla Zicha nově přibyla další tematická alba. Vedle
sportu také májové album Máj – nejen lásky čas, jež nabízí
drobný průřez jarem vonícími písněmi v podání Petra Nováka,
Viktora Sodomy, Yvetty Simonové a dalších.
Zdeněk Petr, Josef Vobruba a TOČR se vám představí ve
výjimečném albu složeném z písní hudební komedie Sto dukátů
za Juana a natočeném ve studiu Československého rozhlasu v
roce 1966. Uslyšíte známé hlasy Josefa Zímy, Karla Štědrého,
Milana Chladila a dalších. Výběr pak doplňují písničky ze
sedmdesátých let Teď jsem tu já (zpěv Miro Grisa), Mezi
nebem a zemí na text Miloně Čepelky a Zdeňka Svěráka
(Vokální soubor Lubomíra Pánka) a Jede, jede peloton (zpívá
Milan Klipec). Najdete zde i Zimní den a Jak ten čas letí v
podání Václava Neckáře.
Dvacet písniček Evy Pilarové s Tanečním orchestrem Čs.
rozhlasu nabízí další unikátní výběr, který pokrývá období
šedesátých až osmdesátých let. Ze stylově bohatého
repertoáru trojnásobné zlaté slavice jsme vybrali písně z
muzikálů West Side Story a Divotvorný hrnec, song Karla
Svobody Hrom aby do tebe lásko má nebo lidovou píseň
Vandrovali hudci.
Za doprovodu Orchestru Gustava Broma představujeme i
nahrávky slovenské jazzové zpěvačky Heleny Blehárové. Do
stálého angažmá ji v roce 1962 pozval sám kapelník Gustav
Brom. Její vokální projev plný jazzového feelingu okořeněný
téměř rockovou razancí nabízí například písně od Maxe
Wittmana nebo Milana Dvořáka.
Všem, kteří mají rádi tango, patří závěrečná anonce. Jistě
nepohrdnete unikátními historickými nahrávkami Orchestru
Josefa Venclů z let 1947–1956 vhodné k poslechu i tanci.
Patina historické nahrávky je dokonalá a snad roztančí
všechny, kdo někdy chodili do tanečních. Na výsluní
radiotékové nabídky se chystá i český soubor Bona Fide
Tango, který se věnuje skladbám Astora Piazolly. Jeho
originální obsazení flétna, housle, kytara, akordeon a
kontrabas reflektuje nástrojové složení, s kterým pracoval i
tento král argentinského tanga.
Robert Škarda, dramaturg hudby Radioteka.cz |