|
Jan
Petránek, publicista
Červnový poločas
Bývaly doby, kdy se herci těšili na léto. Nadešla doba
dovolených. I pro divadla, neboť milovníci Thálie si na pár
týdnů dopřávali víc lesů, vod a strání. Dnes už je to přece
jen trochu jiné, ale termín „červnový poločas“ je pořád
vžitý, i když už vypadl z běžného používání. I na ustálené
pojmy platí ohlodávání zubem času – stejně jako na lidi. Ale
na některá jména by se zapomínat nemělo. Zvláště když jejich
nositelé dlouho přinášeli lidem smích a radost, tedy
nejvzácnější koření života.
Na domě v Mánesově ulici 68 („numero omen“), kousek od
Riegrových sadů, má pamětní desku Jaroslav Jakoubek, skvělý
básník a hudebník, autor mnoha šansonů a moc dobrý pianista.
Říkával, že když napíše slova i text a zároveň do linek
ještě napuntíkuje noty hudby i muziky, pak si svou písničku
nakonec taky rád sám zazpívá. Samoobslužně se při tom u
černobílých kláves doprovodil.
Jarda byl autorem mnoha písniček pro naše nejznámější
interprety. Ljuba Hermannová ho milovala. Spolu s ní a taky
s Milanem Jírou, Rudolfem Pellarem, Vilémem Hejlem,
Jaroslavem Vedralem, Janem Faltýnkem, Alenou Havlíčkovou,
Jiřinou Štěpničkovou a řadou dalších byl zakladatelem
skupiny dnes známé jako Šanson – věc veřejná. Netajím se
pýchou nad tím, že k téhle partě patřím od začátku. Vznikla
spontánně měsíc po heroickém činu Jana Palacha, když jsme se
sešli na Malé straně v Besední ulici, v nevelkém divadle,
kde kdysi přednášel T. G. Masaryk. Právě tam uvedli Voskovec
a Werich řadu svých skvělých her burcujících proti nacismu a
šosáctví.
V šedesátém devátém (a hlavně v dalších těžkých letech) bylo
možné na to, co lidi cítí, reagovat jen satirou a šansonem.
Naše skupinka byla pak víckrát zakazována, nejen skvělí
Plastici. Ti šli na nervy husákovskému režimu zase jiným
stylem.
Jednou přišel Jarda Jakoubek na našich večerech, ještě v
Janáčkově divadle v Besední ulici na Kampě, s písničkou,
jejíž refrén hlaholil: „Aláre, vpirjód, forward, vpřed!
Pravdu má těžkej kulomet! K čemu jsou slabá slova vět?“
Pointy jeho písniček mají moudost Karla Kryla. A taky
pohrdání mocenskou zvůlí a sžíravost Francoise Villona. Svůj
Song o kulometu uměl vypointovat: „Člověče, nedej se zmást,
přijde-li někdy anděl, že jim bude navždy!“ Lze líp vyjádřit
kontrapunkt mezi květnem 1945 a srpnem 1968?
Za písničkou o Jakoubkově kulometu obvykle zpívávala Alena
Havlíčková: „Už můžeš začít umírat, má lásko...“ Obecenstvo
se sborově přidávalo. No, nejsou Češi smějící se bestie?
Tenhle bonmot mohli od gestapáků převzít jako černého Petra
„naši“ estébáci. Svým způsobem je to pro náš národní
charakter uznání. Pokud Halas připomínal, abychom v zlých
časech mysleli na chorál, echem se vracelo Hašlerovo
varování: Pokud by se česká písnička ztratila, přestávali
bychom žít.
Když přišel „samet“, mnozí z naší šansonové party usoudili,
že satira v písních i slovech už udělala své. Že můžeme
skončit a spokojeně sledovat, jak demokratický tisk převezme
štafetu kritiky společenských poměrů. Ale kdepak. Brzy jsme
zjistili, že boj o pravdu a o svobodu slova je nekonečný
maraton. Proč? Protože i lidské nešvary jsou věčné.
Obecenstvo naši skupinu neopustilo. Po řadu posledních let
je každou druhou středu v měsíci vždy v sedm večer hudební
salon Deylovy akademie na Maltézském náměstí na Malé Straně
nabitý návštěvníky. Potěší se i Zlodějským songem, kterému
je už přes čtyři sta let. Napsal ho španělský hrabě de
Quevedo, který za své zlomyslné popěvky i jiné skutky byl
dokonce odsouzen k trestu smrti. Naštěstí včas utekl. Kolem
roku 1600 napsal báseň a popěvek, jak kradou soudci i
policajti a taky rychtáři a generálové. A sotvakdy to bude
jinak.
Nazval jsem tohle vzpomínání na začátky naší šansonové
skupiny Červnový poločas. Účinkující a obecenstvo se i dnes
rozeběhnou na prázdniny. I skupina Šanson – věc veřejná, s
jistotou, že obecenstvo se na podzim zas vrátí. A setkáme se
jako staří známí, s mnohými i po čtyřiceti šesti letech. Vím
proč. V dobrých písních je síla pravdy, jaká se jinde sotva
najde. |