Číslo 25 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se skladatelkou a zpěvačkou.
Radůzou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ztratil domov, našel svět

Obrovský talent českého divadla a filmu, režisér, básník, komediant i charakterní herec. Tím vším byl Jiří Voskovec (1905–1981), od jehož narození uplyne v červnu už sto deset let. V pátek 19. června v 20.10 ho připomene Archiv Plus, pravidelný pořad Českého rozhlasu Plus. Týž den ve 21.00 je Jiřímu Voskovcovi věnován i Páteční večer na Vltavě.

Velký talent českého divadla a filmu, režisér, básník, komediant i charakterní herec. Tím vším byl Jiří Voskovec. 

 

Moje první setkání s Jiřím Voskovcem bylo svérázné: počátkem osmdesátých let mne tatínek vzal do kina v okresním městě na odpolední představení pro děti. Už při vstupu do kinosálu jsem zjistil, že těch tatínků a maminek je tam daleko víc než dětí. Samotným filmem jsem byl otráven: jen tu a tam byl důvod k zasmání, bylo to celé černobílé, šumělo to a praskalo a většina diváků, tedy ti dospělí, se smála pokaždé jindy než já, takže jsem některé dialogy herců ani neslyšel. Ta „hrůza“, jak si dodnes pamatuji, se jmenovala Pudr a benzin. A zatímco Jan Werich byl u nás doma přítomen takřka neustále – kupovalo se všechno to málo, co knižně vyšlo, z gramofonu zněl Werichův Dobrý voják Švejk a tatínek neustále sledoval televizní program, aby vyhledával reprízy filmů, v nichž se Jan Werich objevil – tak Werichův partner Jiří Voskovec byl pro mne velkou neznámou. „On žil v Americe,“ ukončoval rychle otec každou debatu na toto téma.

Ten, o kterém se mluvilo míň

Uplynulo pár let, bylo to na Silvestra 1987 nebo 1988, a já si krátil příchod nového roku poslechem Rádia Svobodná Evropa. K mému překvapení jsem v nočním programu zaslechl předscény Jana Wericha, písničky Osvobozeného divadla – a světe div se, najednou i hlas, který mi s tou „srandou“ nešel dohromady. Pronášel jakýsi přípitek exilovým Čechům, ze kterého jsem si zapamatoval jednu větu: „Ztratili jsme domov, ale našli jsme svět.“ Až z odhlášení jsem se dozvěděl, že ten charismatický, podmanivý hlas patřil Jiřímu Voskovci.

Časy se změnily, dnes už víme o exilu Jiřího Voskovce i o těžkých letech Jana Wericha doma v Československu mnohé. Neuplyne rok, aby se neobjevila nějaká dávno zapomenutá nahrávka Jiřího Voskovce nebo Jana Wericha, případně obou. Knižně vyšla jejich korespondence, která odhaluje nejen originalitu obou umělců, ale i jejich osudy v rozděleném světě během let studené války. Jedno je ale jisté: ze slavné dvojice V+W byl Voskovec tím, o němž se mluvilo vždy méně.

Pane kolego!

Jiří Voskovec se narodil 19. června 1905 v Sázavě a s Janem Werichem se seznámili na pražském reálném gymnáziu v Křemencově ulici. Poté co se Voskovcovi podařilo získat tříleté stipendium na prestižním Lyceu Carnot ve francouzském Dijonu, si s Werichem čile dopisoval – většinou o amerických filmech, které hltali v kině. Mezi jejich oblíbence patřili Charlie Chaplin, Buster Keaton nebo Harry Langdon. Znovu se oba sešli na Univerzitě Karlově jako adepti právnické profese.

V roce 1927 napsali Vest Pocket Revue – volné pásmo scének, písní a dialogů. Úspěch dvou klaunů v roztodivných načesaných parukách a bílých maskách, kteří se oslovovali „pane kolego“, znamenal průlom na scéně Osvobozeného divadla. Oba přerušili studia a plně se vrhli do divadelního kumštu i s geniálním klavíristou Jaroslavem Ježkem, jenž vytvořil hudbu a písňový doprovod k naprosté většině jejich her. Tvorba, zpočátku spíš dadaisticky hravá, se začala od roku 1932 ubírat k sociálně laděné satiře, reagující na společenskou a politickou situaci. První ostrá kritika fašismu se objevila ve hře Osel a stín (1933), dále následovaly Kat a blázen (1934), Balada z hadrů 1935), Rub a líc, Těžká Barbora (1937) či Pěst na oko (1938).

Po mnichovské dohodě Voskovec s Werichem i Ježkem odcházejí do USA a snaží se udržet kontakt s divadlem, v roce 1945 například V+W debutovali na Broadwayi. Za války také vyrobili na dva tisíce „černých čtvrthodinek“, rozhlasových pořadů pro Hlas Ameriky, ve kterých se humorem pokoušeli posilovat obyvatele v protektorátu. Jak sami po válce přiznali, moc vtipné to ani nebylo…

George na Broadwayi

Jan Werich spěchal po konci války do Prahy, Voskovec v USA ještě nějaký čas zůstal – komplikovaně se rozváděl a věnoval se režijní a rozhlasové práci. Po jeho návratu do Československa v roce 1946 se oba pokoušeli o obnovení ducha divadla – bohužel již bez Ježka, který zemřel. Jenže podmínky i poválečná mentalita lidí byly už zcela jiné. Nedařilo se jim ani společně psát. Dva autoři, kteří k sobě patřili jako nikdo jiný, byli najednou v koncích. V roce 1947 se umělecky rozešli, což ale nemělo vliv na jejich celoživotní přátelství. Voskovec byl v té době již podruhé ženatý. Po rozvodu s Francouzkou Madeleine si vzal americkou divadelnici Anne, s níž měl dcery Victorii a Georgii.

Po komunistickém převratu v únoru 1948 Voskovec odjel do Paříže a pracoval pro UNESCO, o dva roky později zamířil opět do USA. Byl ale obviněn z „neamerické činnosti“ a kvůli údajné prokomunistické orientaci jedenáct měsíců internován na Ellis Islandu. Boj za očištění svého jména nakonec vyhrál. Činorodý muž s poameričtělým jménem George Voskovec se uplatnil v řadě rolí, byl úspěšný i na Broadwayi. Jeho známým kouskem je úloha porotce ze soudního dramatu Dvanáct rozhněvaných mužů, kde se objevil spolu s legendárním Henrym Fondou.

Jiří Voskovec zemřel 1. července 1981 na kalifornském ranči na pooperační embolii. Jana Wericha přežil o pouhých osm měsíců. Urna s Voskovcovým popelem byla v červnu 1990 uložena vedle ostatků jeho divadelního partnera na Olšanských hřbitovech a koloběh života „moudrých klaunů“ se tak uzavřel.

Hlas Jiřího Voskovce připomene na Českém rozhlasu Plus pořad z cyklu Archiv Plus prostřednictvím unikátních nahrávek z archivu Rádia Svobodná Evropa – ostatně do její newyorské redakce to Voskovec neměl daleko. Uslyšíte například Báje z Nového světa od Jaroslava Mareše, vydané v roce 1975 v Torontu u Škvoreckých, které Voskovec pro Svobodnou Evropu načetl; jeho projev na pohřbu Ferdinanda Peroutky nebo vzpomínky na začátky Osvobozeného divadla. Pořad doplní citace z nevydaných pamětí Jiřího Voskovce, které v ukázkách vyšly v Tigridově Svědectví a pro Svobodnou Evropu je načetl Zdeněk Eliáš.

David Hertl, redaktor ČRo Plus



  Kdo je vlastně
  
 blázen?

  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ocitá se lidstvo
  
 ve slepé uličce?
  
Dívejte se
 
  Všechny barvy hudby
   v Ostravě

  
Navštivte