|
Jaroslav
Vanča, pedagog FAMU
Krajinou oživených hrobek
Vracím se zase jednou jaksi kognitivně ukojen výletem, leč
hned na nádraží mi srdce ustrne. Belhá se tam… Co belhá,
jako pták se zlomenými křídly poskakuje jednonohý mužík o
jediné berli. Jako by jej osud už předem nepotrestal
podměrečnou výškou, ještě mu přidal ztrátou přirozeného
pohybu, aby tak zkoušel, co se do jednoho člověka vejde
nevýhody. Nikdy si na takové pohledy nezvyknu, i teď si
připadám nepatřičně, jako bezduchá loutka, jako nadoblačný
snob, vzhledem k tomu, že jsem celý den chodil po dvou
víceméně zdravých nohou jen pro vlastní potěchu, za udánlivě
kulturními cíli… Jedním z nich byla architektonicky, ba prý
i „krajinotvorně“ cenná hrobka jakéhosi bohatce minulých
časů. K čemu to celé, vždyť jakou hrobku bude mít tady
tento? Nejspíše ani hrob, snad ani urnu se zachovaným
jménem.
Jenže otázku lze dialekticky vztáhnout i na ty druhé, na ty,
co si ani po smrti nechtějí být rovni s ostatními, na ty
stavebníky procovských náhrobníků, ba do módy znovu vešlých
hrobek. Jedna taková, kovově obrněná, dominuje i hřbitůvku
nad pražskou Velkou Chuchlí a nese příjmení známého
reprezentanta ČEZu. Co si od toho ti plantážníci, jak by
řekl Rychlonožka z Rychlých šípů, vlastně slibují?
Vyjednávají s osudem i po životě? Vždyť časy se
neodhadnutelně mění a zhanobení svých kostí jak známo
neunikl – a to krátce po smrti – ani král Václav na místě
svého spočinutí v nedaleké Zbraslavi. Nemluvě o egyptských
faraonech, těchto profesionálních „synech věčnosti“…
Podobné jevy – snad symptomaticky – provázely i období před
naším posledním politickým převratem a po něm: veřejnost
byla tehdy vzrušována medializovanými excesy jakýchsi
příležitostných satanistů, došlo tehdy k vícero případům
prznění hrobek. Pokud vím, neodbývaly se v nich skutečné
černé mše, ožralá mládež spíše jen maně ohledávala meze
všelijakých psychologických vyvráceností. Sub specie
aeternitatis na tom nebylo po mém soudu nic tak příšerného,
o magické přitažlivosti funerálních architektur dostatečně
vypovídá i dílo otce českého romantismu Karla Hynka Máchy.
Přiznám se rovnou, i já jsem coby mladistvý romantik a
ctitel dekadentních próz Stanisława Przybyszewského jednou
přespal v takové hrobce…
Kolem jiné, již zmíněné a vskutku pompézní, procházím rok co
rok, mám ji takříkajíc na trase oblíbeného výletu. A vždy
zaznamenávám nové a nové pokusy o její ztečení, o proniknutí
do jejího postmortálního tajemství. Některé zjevně úspěšné,
ani kovové mříže, ba traverzy nezabrání alkoholem posilněné
mladé chase v nezvaných návštěvách. Říkám si: může si za to
její stavebník, gründerský podnikatel, pohříchu i sám.
Neodhadl duch budoucnosti, naší to současnosti, jíž není nic
svaté. Cti se jeho jménu nedostane ani po smrti, pokud si ji
již za života nevykoupil svým dílem pro druhé. Hrobka Oscara
Wildea by dodnes byla – říkám si – průběžně zdobena otisky
růže ze rtů jeho ctitelů a náhrobní deska Gilberta Bécauda
růžemi čerstvými, byť by ta či ona byly umístěny kdekoli,
tedy ne nutně na hlídaném pařížském hřbitově Pére Lachaise.
Ten malý muž z pražského nádraží zjevně živoří, leč přece
žije. Jeho život je cennější nad nejskvělejší hrobku.
Není-li po lidském soudu spravedlnosti ani po smrti, má jí –
vzpomeňme na faraony – sama budoucnost na rozdávání, třeba v
absurdním měřítku a pojetí.... |