Číslo 28 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Klárou Melíškovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tři dny na útěku před smrtí

I do napínavých amerických thrillerů sedmdesátých let pronikaly politické prvky. Nemám samozřejmě na mysli jen díla typu Všichni prezidentovi muži nebo Pohled společnosti Parallax, ale také příběhy prvoplánově podřízené zábavním hollywoodským konvencím. Mezi takové patří Tři dny Kondora (pátek 10. července, ČT2, 21.25) s Robertem Redfordem v titulní roli. Skvěle postihl obyčejného, zcela nehrdinského člověka, jenž teprve pod tlakem okolností občansky dospěje a rázně se postaví ničemnostem.

Bezvýznamný pracovník zpravodajské služby, pověřený stejně jako kolegové pouhým shromažďováním nejrůznějších informací ze světového tisku, vyběhne pro svačinu – a když se vrátí, nevěří vlastním očím. Celé „čtecí oddělení“ mezitím kdosi vyvraždil!

Režisér Sydney Pollack, pod jehož vedením si Redford zahrál několikrát (z dalších titulů připomínám aspoň Vzpomínky na Afriku), hned úvod rozehrál úžasně. Bezvýznamný pracovník zpravodajské služby (přezdívaný Kondor), pověřený stejně jako kolegové pouhým shromažďováním nejrůznějších informací ze světového tisku, vyběhne pro svačinu – a když se vrátí, nevěří vlastním očím. Celé „čtecí oddělení“ mezitím kdosi vyvraždil!

Ve zmatku i zcela ochromen strachem prchá, aby záhy zjistil, že záhadní zabijáci chtějí dopadnout i jeho. Netrvá dlouho a stává se štvancem, hledajícím úkryt u náhodně kontaktovaných lidí. Když se vetře k nedůvěřivé Kathy (Faye Dunawayová), sotva u ní vzbudí nějakou důvěru, neřkuli nadšení. Dokonce ji musí spoutat, protože dívka jeho zmatenému vyprávění o všehoschopných vrazích odmítá věřit. Přestože si mladík uvědomuje své nijak nadějné postavení, je rozhodnut bránit se, zvláště když protivníkům nejde o nic jiného než o jeho fyzickou likvidaci. Zarputile se vrhne do riskantního pátrání po tom, jaké je pozadí vražedného útoku.

Tři dny Kondora se neopírají o vyhrocené akční scény. Zasazení do velkoměstských kulis, zachycených s jistou reportážní naléhavostí, dovoluje nastínit hlavně pocit všudypřítomných vražedných nástrah, které se co chvíli zhmotňují v hmatatelnou hrozbu. Podobně jako ve Všech prezidentových mužích si i zde všimneme víry ve všemocnost médií, která zveřejněním tajených údajů zneškodní i skryté, na nejvyšších místech se vyskytující zlořády.

Pollack se inspiroval knihou Jamese Gradyho Šest dnů Kondora, pro filmové potřeby ovšem pozměněnou. Filmový hrdina neprchá šest dnů, ale jen tři, původní obchodování s drogami je nahrazeno temným politickým pozadím, přibylo několik postav (včetně hlavní ženské hrdinky). Vznikl tak film divácky přitažlivý i po čtyřech desetiletích a špičkově obsazený: vedle Redforda a Dunawayové tu ještě vystupuje slavný, z Bergmanových dramat známý Max von Sydow v úloze noblesního zabijáka.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Kdo po Obamovi?
  Jak to slyší Jan Petránek
 
  Tři dny na útěku před smrtí
  
Dívejte se
 
  Duše Jana Husa...
  
Nalaďte si