|
Tři dny na útěku před smrtí
I do napínavých amerických thrillerů sedmdesátých let
pronikaly politické prvky. Nemám samozřejmě na mysli jen
díla typu Všichni prezidentovi muži nebo Pohled společnosti
Parallax, ale také příběhy prvoplánově podřízené zábavním
hollywoodským konvencím. Mezi takové patří Tři dny Kondora
(pátek 10. července, ČT2, 21.25) s Robertem Redfordem v
titulní roli. Skvěle postihl obyčejného, zcela nehrdinského
člověka, jenž teprve pod tlakem okolností občansky dospěje a
rázně se postaví ničemnostem.
Režisér Sydney Pollack, pod jehož vedením si Redford zahrál
několikrát (z dalších titulů připomínám aspoň Vzpomínky na
Afriku), hned úvod rozehrál úžasně. Bezvýznamný pracovník
zpravodajské služby (přezdívaný Kondor), pověřený stejně
jako kolegové pouhým shromažďováním nejrůznějších informací
ze světového tisku, vyběhne pro svačinu – a když se vrátí,
nevěří vlastním očím. Celé „čtecí oddělení“ mezitím kdosi
vyvraždil!
Ve zmatku i zcela ochromen strachem prchá, aby záhy zjistil,
že záhadní zabijáci chtějí dopadnout i jeho. Netrvá dlouho a
stává se štvancem, hledajícím úkryt u náhodně kontaktovaných
lidí. Když se vetře k nedůvěřivé Kathy (Faye Dunawayová),
sotva u ní vzbudí nějakou důvěru, neřkuli nadšení. Dokonce
ji musí spoutat, protože dívka jeho zmatenému vyprávění o
všehoschopných vrazích odmítá věřit. Přestože si mladík
uvědomuje své nijak nadějné postavení, je rozhodnut bránit
se, zvláště když protivníkům nejde o nic jiného než o jeho
fyzickou likvidaci. Zarputile se vrhne do riskantního
pátrání po tom, jaké je pozadí vražedného útoku.
Tři dny Kondora se neopírají o vyhrocené akční scény.
Zasazení do velkoměstských kulis, zachycených s jistou
reportážní naléhavostí, dovoluje nastínit hlavně pocit
všudypřítomných vražedných nástrah, které se co chvíli
zhmotňují v hmatatelnou hrozbu. Podobně jako ve Všech
prezidentových mužích si i zde všimneme víry ve všemocnost
médií, která zveřejněním tajených údajů zneškodní i skryté,
na nejvyšších místech se vyskytující zlořády.
Pollack se inspiroval knihou Jamese Gradyho Šest dnů
Kondora, pro filmové potřeby ovšem pozměněnou. Filmový
hrdina neprchá šest dnů, ale jen tři, původní obchodování s
drogami je nahrazeno temným politickým pozadím, přibylo
několik postav (včetně hlavní ženské hrdinky). Vznikl tak
film divácky přitažlivý i po čtyřech desetiletích a špičkově
obsazený: vedle Redforda a Dunawayové tu ještě vystupuje
slavný, z Bergmanových dramat známý Max von Sydow v úloze
noblesního zabijáka.
Jan Jaroš, filmový publicista
|