Číslo 28 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Klárou Melíškovou.

 

 

 

 

 

 

 

Václav Cigler, Michal Motyčka: Brána, pokovené tabulové sklo, kov (260 x 320 x 260 cm)Sklo a litina v Zámku Troja

Zatímco autoři děl, vytvořených z druhého jmenovaného materiálu, zůstávají vesměs anonymní, v jejich sousedství se nacházející skleněné objekty a landartové instalace vyrůstají z myšlenkového světa jednoho z našich nejvýznamnějších sklářů a konceptuálních výtvarníků Václava Ciglera, po léta se zabývajícího vzájemným vztahem skla, architektury a krajiny. Proto také výstava, nazvaná Tady a teď, bezprostředně reaguje na zdejší raně barokní interiéry a exteriéry. Umělcovu specifickému výrazu slouží optické sklo, určené původně k technickým a vědeckým účelům, jehož potenciál pro volnou tvorbu objevil jako jeden z prvních. Své objekty zpracovává do podoby trojbokých hranolů, aby dokonale využil jejich schopnost rozkládat světlo do barev spektra, ale i pohlcovat, odrážet či deformovat okolní prostor. Dalšími aktéry jsou pak samotné světlo a voda coby přírodní fenomény a nositelé symbolických významů. Abstraktní čistota geometrických tvarů a současně jejich jemná smyslovost jsou Ciglerovými příznačnými vyjadřovacími prostředky, skrze něž nalézá poetickou koexistenci přírodních a výtvarných prvků.

Výstava Příběh litiny ve střední Evropě představuje umělecké odvětví, jež dosáhlo svého vrcholu ve třicátých letech 19. století (jen v Čechách se uplatnilo na padesát sléváren). Tehdy panující novoklasicismus, poslední z velkých návratů k antice, organicky souzněl s nastupujícím empírem, preferujícím zájem o umění egyptské. Poté co oba styly prostřídala romantická novogotika, došlo k pozoruhodné koexistenci stylů jak v monumentálních uměleckých dílech, tak v drobné, mimo jiné i šperkařské tvorbě. Koncem století pak prochází tento materiál dalším výrazovým oživením ve stylu secese (Art noveau). Zde vystavená sbírka litinových artefaktů má svůj původ zejména ve známých slévárnách v Hořovicích.

Společná výstava Galerie hlavního města Prahy a Muzea hlavního města Prahy potrvá do 1. listopadu.

Jaroslav Vanča, výtvarný teoretik

Foto © Galerie hlavního města Prahy


  Kdo po Obamovi?
  Jak to slyší Jan Petránek
 
  Tři dny na útěku před smrtí
  
Dívejte se
 
  Duše Jana Husa...
  
Nalaďte si