|
Sklo
a litina v Zámku Troja
Zatímco autoři děl, vytvořených z druhého jmenovaného
materiálu, zůstávají vesměs anonymní, v jejich sousedství se
nacházející skleněné objekty a landartové instalace
vyrůstají z myšlenkového světa jednoho z našich
nejvýznamnějších sklářů a konceptuálních výtvarníků Václava
Ciglera, po léta se zabývajícího vzájemným vztahem skla,
architektury a krajiny. Proto také výstava, nazvaná Tady a
teď, bezprostředně reaguje na zdejší raně barokní interiéry
a exteriéry. Umělcovu specifickému výrazu slouží optické
sklo, určené původně k technickým a vědeckým účelům, jehož
potenciál pro volnou tvorbu objevil jako jeden z prvních.
Své objekty zpracovává do podoby trojbokých hranolů, aby
dokonale využil jejich schopnost rozkládat světlo do barev
spektra, ale i pohlcovat, odrážet či deformovat okolní
prostor. Dalšími aktéry jsou pak samotné světlo a voda coby
přírodní fenomény a nositelé symbolických významů.
Abstraktní čistota geometrických tvarů a současně jejich
jemná smyslovost jsou Ciglerovými příznačnými vyjadřovacími
prostředky, skrze něž nalézá poetickou koexistenci
přírodních a výtvarných prvků.
Výstava Příběh litiny ve střední Evropě představuje umělecké
odvětví, jež dosáhlo svého vrcholu ve třicátých letech 19.
století (jen v Čechách se uplatnilo na padesát sléváren).
Tehdy panující novoklasicismus, poslední z velkých návratů k
antice, organicky souzněl s nastupujícím empírem,
preferujícím zájem o umění egyptské. Poté co oba styly
prostřídala romantická novogotika, došlo k pozoruhodné
koexistenci stylů jak v monumentálních uměleckých dílech,
tak v drobné, mimo jiné i šperkařské tvorbě. Koncem století
pak prochází tento materiál dalším výrazovým oživením ve
stylu secese (Art noveau). Zde vystavená sbírka litinových
artefaktů má svůj původ zejména ve známých slévárnách v
Hořovicích.
Společná výstava Galerie hlavního města Prahy a Muzea
hlavního města Prahy potrvá do 1. listopadu.
Jaroslav Vanča, výtvarný teoretik
Foto © Galerie hlavního města Prahy |