www.radioteka.cz

www.rozhlas.cz

Číslo 36 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem a muzikantem.
Ondřejem Brouskem.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 



Když hledání ztracené minulosti končí v krvi

Předloni natočený snímek Krásno (sobota 5. září, ČT1, 21.15) vypráví o tom, jak dva kamarádi Adam a Michal (Ondřej Sokol, Martin Finger) přijíždějí do zpustlého, jakoby vylidněného města Šumperka, aby tam vyřídili osobní záležitosti. Zejména Michal tam hodlá řešit dávná traumata: Zavinil otec, jenž v den jejich příjezdu umírá, smrt Michalovy matky? Jakou roli v tom hrála jeho nová žena? A jak se má člověk chovat v tenatech prohlubujících se podezření?

Ač bylo Krásno přirovnáváno k cynickým vražednickým morbiditám bratří Coenů, spíše odkazuje ke groteskně ponurým a rovněž krvavě rozuzlovaným příběhům ze Skandinávie

Jako režisér debutující Ondřej Sokol rozehrál houstnoucí tragikomický náhled na zprvu zdánlivě banální neshody a konflikty, které od počátku vykazují umanutost a zavilé hledání (snad neexistujících) usvědčujících důkazů. Hrdinové si nejsou jisti ani svými činy, ani zastávanými postoji, ale o to rychleji a hlouběji se do nich zapléají – stačí upozornit na nenávistná slova, která Michal vmete do tváře umírajícímu otci. A roztáčející se kolotoč nesnášenlivosti pohlcuje jejich duše.

V tomto kontextu by za pozornost stál dovětek, že podobná nejistota ohledně dávných událostí, které se měly odehrát v jeho rodině, sžírala Martina Fingera, takže vyprávěný příběh – i navzdory rostoucí nadsázce – vykazuje do jisté míry autobiografické rysy.

Krásno (tak se nazývá vodní nádrž u Šumperka, kde se Michalova matka kdysi utopila a kde se rovněž odehraje kataklyzmatické rozuzlení) staví na groteskních postavách (vrátný v hotelu, zřízenci pohřební služby, policista), na bizarně splétaných zápletkách (pobyt na abiturientském večírku, jednání o pozůstalosti, nabourání auta, které se samočinně rozjelo, do uzavřeného kina nebo vniknutí do bytu). Patří sem rovněž svérázné Michalovy milostné hrátky.

Film se pokouší, snad až příliš bohorovně a okázale, předvést krvežíznivou umanutost vzájemně se hecujících přátel, rozhodnutých hledat usvědčující materiály – a pokud by žádné nenašly, tak je vyrobit a podstrčit stále nervnější otcově nové ženě, případně vzít spravedlnost do svých rukou a najmout zabijáky.

Ač bylo Krásno přirovnáváno k cynickým vražednickým morbiditám bratří Coenů, spíše odkazuje ke groteskně ponurým a rovněž krvavě rozuzlovaným příběhům ze Skandinávie (Genzovým, Vinterbergovým, Molandovým...) – také v nich se zprvu všední neporozumění či podezření postupně zvrhává ve zkrvavělé vybíjení. Film je dobře napsán, inscenován a zejména zahrán, režisér osvědčuje smysl pro rozehrání přesně vykreslených postav v jejich povahové nehybnosti i rozvrácených jistotách, pro nadsázku pronikající až do tragických okamžiků. Jen si nejsem jist, zda tuto dvojlomnou výrazovou eleganci každý ocení.

Jan Jaroš, filmový publicista


Konec dějin se odkládá...
  Konec dějin se odkládá...
  Jak to vidí Petr Koudelka
  Hegerová v nejlepší formě
  Hegerová v nejlepší formě
  
Pořiďte si
  Mallory má šanci na dohled
  Mallory má šanci na dohled
  
Navštivte