www.radioteka.cz

www.rozhlas.cz

Číslo 36 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem a muzikantem.
Ondřejem Brouskem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 



Ondřej Brousek, muzikant a herec

Jaká je nálada na Vinohradech?

Cítím se tu dobře, ať jsem na jevišti, v rekvizitárně, nebo v klubu. Je to díky lidem, ale nejen díky Tomáši Töpferovi, který sem přišel na ředitelský post z Fidlovačky a nabídl mi angažmá. Je to kvůli celému personálu, zvukařům, kostymérkám, hereckému souboru... Divadlo je zaplaťpánbu kolektivní práce. Člověk ráno vstane a je mu třeba blbě, ale pak si uvědomí: Vždyť já se potkám se všemi těmi lidmi! To je skvělý – nechodit do práce jako do kanceláře, ale chodit za lidmi, které spojuje společný počin.

„Přiznám se, že vlastně nemám rád Wagnera pro jeho názory, myslel si, že je bůh, a taky pro jeho velikášství, nabubřelost a egoismus…. Ale na tyhle autory takzvaného českého muzikálového umění bych ho poslal. Aby je naučil, co je to jednotný prvek, co je to Gesamtkunstwerk.“

Skládání hudby je asi víc osamělá záležitost...

Jo, pokud dělám něco do divadla nebo k filmu. Ale co se týče koncertů, tam je kapela. A jak může normální člověk žít bez dobrý kapely? Uznejte. To nemám ze sebe, to jsou slova Jirky Macháčka. A je to pravda, často na to myslím. Jsme s Monkey Business patnáct let a pořád je to paráda.

Takže máte ještě co objevovat?

Ano. Baví nás experimentovat, zkoušíme stmelovat zdánlivě nestmelitelné.

Co nestmelitelného jste v poslední době stmelili?

Nikdy by nás nenapadlo, že s námi může lidsky fungovat kapela Mandrage. Já u toho nebyl, ale kluci si to pochvalovali. Taky jsme za ta léta měli třeba Karla Svobodu, Vlastu Redla, Marii Rottrovou. Vlastně už možná všechny, kdo tady za něco stojí. To nemluvím ještě o skvělých zahraničních hostech, jenom na našich deskách co jich je. A v květnu s námi během výročního koncertu ve Žlutých lázních vystoupili Ondřej Havelka, Iva Bittová, Ohm Square nebo Marta Kubišová – s ní tehdy zpívaly tři tisíce lidí. Vymysleli jsme speciálně pro ni all stars sbor, oslovili jsme různé umělce, kterých nakonec vystoupilo na pódiu asi dvaadvacet. Byla strašně dojatá, ale naprosto profesionální. V jejím věku, to bylo vystoupení! Myslím, že žádná česká kapela podobné věci nezažívá. Přesně tak jsme to chtěli. Tímhle si plníme své sny.

Co paní Kubišová na vaší oslavě zpívala?

Hey Jude. A dala to úžasně. Tenhle song má strašnou sílu. Konečný hymnus je působivý právě proto, že ten druhý akord se za celou dobu v písni neobjeví, až ve finále – a je to vyloženě emocionální překvapení. Ti čtyři pitomci to napsali fantasticky.

Myslíte Beatles?

Přesně ty. Jedna z kapel, která nás nepřestává inspirovat a udivovat. U nás v Čechách je to taková stojatá voda. Pořád čekáme, co bude. Slýcháme pět šest jmen interpretů nebo kapel, jež se opakují, ale nic nového nepřichází. Žádná bomba. Taky kde byste o ní slyšela. I my zůstáváme trochu stranou sdělovacích prostředků, hlavně televize. Jsme takový moderní underground.

Proč?

Nejsme úplní kamarádi televize. Většinou jsme se z hraní vykroutili. A když nás jednou pustili do studia a chtěli živý projev, my začali cizí skladbu... Na playback. Když se moderátor zeptal, proč playback, Roman Holý za nás všechny pravil: Dokud se bude ve vaší jídelně vařit bramborová kaše z prášku, my budeme hrát na playback.

Čekání na originál. A zatím žijeme ve světě napodobenin. Jako Salieri v Amadeovi na Vinohradech, kde hrajete titulní roli. V té inscenaci jute výborný. Jak moc jste se na roli připravoval?

Dost, ale měl jsem dost času – vlastně celý život. O Mozartovi můžete přemýšlet pořád. Úplně pomíjel noty, protože ho zdržovaly, zároveň v nich ale nedělal žádné chyby! Neznám asi nikoho, kdo by to tak měl. Když skládám, sedím u toho hodiny, chci věcem dát co nejvíc. Psaní not je pro mě inspirativní. Ale když se to někomu rodí v hlavě a pak už jde jen o to zapsání, které dotyčný považuje za ztrátu času, no to je fantazie! Napojení někam na jiný svět... Zato dnes? Doba se posunula, může skládat každý. Technologické pokroky dělají divy. A mě to štve.

Protože jde o devalvaci kumštu?

V podstatě jo.

Totéž se odehrává ve filmu. Věra Chytilová blahé paměti pravila, že „dneska může točit každý blbec “. A je to tak. Moderní technologie to umožňuje.

No právě. Počítačové programy k tomu vyloženě vybízejí...

Texty vaší kapely jsou každopádně půvabné. Kde berete inspiraci?

Všude. Například v různých článcích a pořadech, kde se třeba dozvíte, jak máte či nemáte dělat sex... No, kdo vám má co říkat, že jste out, když neděláte to nebo ono? Inspirovalo nás to už na našem prvním albu. Pokračujeme v tom dál. Postihujeme to, co nás hněte.

Jak jsem pochopila, sport taky nebude docela vaše doména...

Nejsme úplně sportovci, to je pravda. Hrajeme občas nohejbal, ale tím to tak končí…Název Sex and Sport? Never! se dá vykládat mnoha způsoby. Navíc v těch dvou veličinách jedou taky velký peníze, mnohdy pěkně špinavý.

Býval jste lehkomyslnější?

Svým způsobem. Když mi dnes nabídnou, abych něco složil pro inscenaci na Vinohradech, trápím se nad tím. Ve dvaceti bych to měl složené hned. Teď o věcech víc přemýšlím, než do kláves hrábnu. Vracím se k prazákladu věci, ke kořenům.

„Spojovat umění s politikou mi vůbec nejde dohromady. Politika je jedna z věcí, o které se zajímám minimálně. A výstřelky, jakých se dopouští Daniel Landa, mi připadají směšné.“

Když jsme u těch kořenů, berete si něco z vašeho hereckého rodu? Od táty a dědy?

Upřímně, já herectví zase tolik neprožívám. Razím teorii, že herec by měl umět na lusknutí vypadnout z role a jít se někam bavit. Boris Rösner blahé paměti říkal: Při první děkovačce si herec odžije své pocity, při druhé se už má smát. Často koukám na ty řady umělců a říkám si – nakopal bych je. Ty vážný ksichty. Přece děláme práci, která nás baví, ne? Ne že bych si to nebral k tělu, člověk má mít rád svou profesi, ale musí to ustát. S dědou jsem bohužel neměl moc času se v divadle sejít, s tátou herectví řešíme častěji.

Taky se někdy pohádáte?

To ne. Máme to hezky v klidu a s nadhledem. Jako v kapele, tam taky sem tam ohnivěji řešíme muziku nebo maximálně politiku. Ale hádky? Proč?

U divadla, respektive herců panují velké emoce, to je známá věc...

Já vím. Někdo možná má jen to divadlo, a pak to moc prožívá. Ale v tom případě by si měl najít ještě nějaký to zahrádkaření nebo jízdu na koni, aby se nestresoval. Jako Vašek Vydra, ten má s koňmi správnej život. Vydělává si na ně prací v televizi a v divadle a vidíte na něm, že je v klidu. Sice chodí pozdě, ale člověk mu to rád odpustí.

Z vás úplně čiší, že máte rád nadhled a humor. Někde jsem četla, že i werichovský. Mrzí vás, že jste nemohl Wericha a Voskovce potkat osobně?

No jejda! Tuhle jsem seděl ve Slavii, četl Týdeník Rozhlas (fakt) a díval se na jejich fotky na stěnách. A říkal jsem si, takové blbosti a úžasnou srandu uměli vymýšlet, a přitom vše vycházelo jen z toho, že se chtěli bavit. I když to pak většinou přerostlo do politické satiry. Což v jejich případě a v okolnostech, za nichž tvořili, asi ani jinak nešlo.

Oni přece jen reflektovali tehdejší společenskou a politickou situaci. Tuhle potřebu vy asi nemáte.

Ne. Spojovat umění s politikou mi vůbec nejde dohromady. Politika je jedna z věcí, o které se zajímám minimálně. A výstřelky, jakých se dopouští Daniel Landa, mi připadají směšné.

Proč?

Abych byl přesnější – mám strach, kolik lidí jeho počiny a řeči posilují. A zároveň mi to přijde směšné. Když čtu na plakátě v Kalichu: „Tajemství: nejlepší český muzikál“, říkám si, proč tolik nepokory? Já napsal pět muzikálů, určitě mají své chyby, ale udělal jsem je, jak nejlépe jsem uměl. Některý je horší, jiný lepší. Ego některých „skladatelů“ a „tvůrců“ je ovšem nezměrné. Nejenom že dneska dělá hudbu každý, ale každý dneska píše muzikál! Je mi z nich většinou nanic. Kam jde akord, tam jde melodie. A vůbec nejde o divadlo. V jiných případech jde o peníze a co největší skrumáž hvězd na jevišti, k tomu se přidá trochu popu a fajn – budeme to vydávat za hit. Ale je to věc vkusu, dost možná se mýlím, opravte mě.

Je pravda, že české muzikály se pohybují na nízké úrovni.

Skoro v žádném totiž nic nepasuje dohromady. Pohybová, hudební, pěvecká složka, scéna, je to bez citu pro styl. Přiznám se, že vlastně nemám rád Wagnera pro jeho názory, myslel si, že je bůh, a taky pro jeho velikášství, nabubřelost a egoismus…. Ale na tyhle autory takzvaného českého muzikálového umění bych ho poslal. Aby je naučil, co je to jednotný prvek, co je to Gesamtkunstwerk.

Jana Podskalská, publicistka

Foto Mona Martinů

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 24. 8.


Konec dějin se odkládá...
  Konec dějin se odkládá...
  Jak to vidí Petr Koudelka
  Hegerová v nejlepší formě
  Hegerová v nejlepší formě
  
Pořiďte si
  Mallory má šanci na dohled
  Mallory má šanci na dohled
  
Navštivte