www.radioteka.cz

www.rozhlas.cz

Číslo 36 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem a muzikantem.
Ondřejem Brouskem.

 

 

 

 

 

 



Zvířátka a Vzduchoprázdniny

Před lety jsme se potkali s písničkářem Karlem Plíhalem a on mi pochválil album zhudebněných básní nazvané Poesie. Že prý ho nejdřív nezaujalo, ale pak si ho vzal s sebou na cestu autem do zahraničí a celou dovolenou ho poslouchal s chutí. Potěšilo mě to, ale nezmiňoval bych se o tom, kdyby se mi teď nestalo něco podobného s Karlovým albem Vzduchoprázdniny. Pustil jsem si ho, já ignorant, až tři roky poté, co vyšlo, a jsem okouzlen a žasnu.

Dívám se na sebe zvenčí / jsem v čínském znamení pes / a z toho pramení / že někde je pán, co mě venčí začíná úvodní píseň a rozjíždí velkou hru se slovy. V Buranech z Anglie se třeba zpívá: Už jdou z Karlových Varů sem / zpátky Rus za Rusem / Dřív než mě omylem zabijí / odjedu svou xenofábií...

Plíhal je od přírody obdařen schopností vytvářet originální rýmy. Řadí se tak po bok svého „učitele“ Jiřího Suchého nebo Jana Vodňanského, Ivana Mládka, Jiřího Dědečka a dalších autorů, kteří si dokážou pohrávat s češtinou k radosti nás ostatních, přestože se zdá, že rýmová zásobárna je dávno vyčerpaná. Znovu a znovu nás překvapuje a baví. Umí to dokonale, zejména jde-li o zvířátka: Teráriem varan jde / na rande... Proletěl mi zubr zdí / myslel že to ubrzdí... Máme doma tuleně / kterej hraje na bicí / přikreju ho krabicí / bude to znít tlumeně...

Já mám ale rád Plíhalovy písničky hlavně proto, že u těch hříček nezůstává, slouží mu spíš jako základní kameny, z nichž pak staví domy s bohatou poetickou a myšlenkovou architekturou. Na Vzduchoprázdninách jsou čtyři „zvířecí“ písně, Prase, Slon, Motýl povaleč a Kuře, ovšem autor s těmi tématy zachází jaksi nově, ne tak přímočaře jako dřív; Plíhalova zvířátka slouží spíš jako metafory. Prase je bizarní science-fiction, ve Slonovi jde ve skutečnosti o autora a jeho láska představuje porcelán... Snad nejsmutnější ze všech písní na této desce je Motýl povaleč o hrdinově touze a o jeho rezignaci; před pádem do deprese uchrání člověka jen to, že je tak krásně „udělaná“. Ostatně před časem vyšel v Lidových novinách s jejím autorem rozhovor nazvaný přímočaře Psaní písniček je moje autoterapie.

Ani v Kuřeti nejde o morgensternovskou poetickou legraci s kurem na nádraží, což bych od písničkáře očekával kdysi. Plíhalovo kuře je dnes grilované a zabalené do igelitu cestuje metrem: Kuře kráčí, kam, to neví / hledí k zemi, křídly mává / cesta Páně je ta pravá / ač má obě ruce levý / kroky v listí došelestí / duše jinam přesedá / tak jak to utrápený štěstí / tiše sedá, kde se dá...

A já musím opožděně konstatovat, že Karel Plíhal dneska zpívá o lidském štěstí a o jeho hledání tak, jak to z našich zpívajících i nezpívajících básníků umí málokdo.

Jan Burian, písničkář a spisovatel

Konec dějin se odkládá...
  Konec dějin se odkládá...
  Jak to vidí Petr Koudelka
  Hegerová v nejlepší formě
  Hegerová v nejlepší formě
  
Pořiďte si
  Mallory má šanci na dohled
  Mallory má šanci na dohled
  
Navštivte