www.radioteka.cz

www.rozhlas.cz

Číslo 38 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s pěvkyní.
Soňou Červenou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 




Zelená je tráva, fotbal, to je hra…

Je nanejvýš chvályhodné, že Česká televize už drahný čas v rámci cyklu Perly české animace zpřístupňuje pozoruhodná díla kreslená i loutková, rozpohybovaná díky nápaditosti i představivosti svých tvůrců. Přední místo mezi nimi zaujímá k surrealismu se hlásící Jan Švankmajer, proslulý vynalézavým propojováním živého herce s nejneuvěřitelnější animací, kdy vychází najevo, že animovat lze doslova cokoli, nač si vzpomeneme.

Jan Švankmajer je proslulý vynalézavým propojováním živého herce s nejneuvěřitelnější animací

Jeho krátký snímek z roku 1988 Mužné hry (středa 16. září, ČTart, 23.15) zapadá do linie zkoumavých podobenství, v nichž analyzuje mezilidské vztahy od nejzákladnější privátní linie (Možnosti dialogu) až k zevšeobecňující politické úrovni (Konec stalinismu v Čechách). Mužné hry pokrývají jakýsi mezistupeň: věnují se mentalitě tupého stáda, zde předvedené na jistě omamné, ale současně také destruktivní a ohlupující síle kolektivních sportů. Právě tento aspekt režisér shledává nejvíce děsivým.

Ukazuje, jak fotbalové zápolení, v jeho pojetí připomínající spíše gladiátorské hry, ovládají temné pudy záhy proměněné v bizarní rituál. Utkání totiž spočívá ve vyřazování (spolu)hráčů, ubíjených a ničených všemi možnými způsoby – podle toho se počítá vzájemné skóre.

Stále stejně vyhlížející plastelínové hlavy jsou roztloukány pěstmi i paličkou, rozřezávány. Uvidíme, jak jednou nafouknuty explodují, jindy jsou roztrhány vývrtkou či semlety mlýnkem na maso. Celé postavy spatříme zatloukané do země, dokonce rozsednuté – a rovnou ukládané do připravených rakví, ve velkém detailu stloukaných reálnými hřeby zaráženými do skutečného dřeva. Je přitom příznačné, že každá hroutící se hlava, z níž se v groteskním sesuvu uvolňují oči a chrup, je pokaždé dutá. Do hudebního podkresu přitom opakovaně pronikají zlomky fotbalové hymny Zelená je tráva, fotbal, to je hra...

Švankmajer používá nejrůznější postupy: po hřišti se pohybující sportovci s míčem jsou nasnímáni ploškovou (dvojrozměrnou) technikou, při destrukci plastelínových hlav využívá trojrozměrnou „pookénkovou“ animaci a hrozbu monotónního opakování téhož zahání až šokující variabilitou jednotlivých variací téhož tématu.

Do těchto animovaných sekvencí režisér vkládá černobílé záběry nadšeného davu fandícího v ochozech – a nechybí inscenovaná hraná pasáž s divákem, sledujícím utkání v televizi. I on, s knírkem pod nosem, popíjející pivo z hromadících se lahví, se vposledku podobá vzájemně se ničícím sportovcům. A v jeden okamžik vpadne horda zmatených, zakopnutý míč hledajících fotbalistů až do jeho bytu...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Úsměv
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Zelená je tráva, fotbal, to je hra…
  
Dívejte se
 
  S komiksem na legendu
   Pořiďte si