|
Jakub
Kamberský, publicista
Rozhlasáctví s velkým R
Rozhlasová reportáž jako
svébytná disciplína je v dnešní době vzácností. Lze ji
označit za ohrožený druh, který drží při životě zejména
reportéři Tomáš Černý, Světlana Lavičková, Václav Žmolík či
Pavel Ryjáček.
Prvně a posledně jmenovaní
se rozhodli uskutečnit technický rozhlasový rekord, a tak v
sobotu 22. srpna vysílali devadesát minut živě z plovoucího
kolesového parníku Vltava díky mobilní síti 4 G LTE. Dalším
důvodem bylo 150. výročí zahájení provozu paroplavební
společnosti v Praze a rovněž 75. výročí parníku Vltava, jak
se mohli posluchači ve vysílání dozvědět.
Drobná odbočka do dávnější,
ale i nedávné historie: Jistě si mnohý posluchač vzpomene na
oblíbený cyklus Tomáše Černého a Světlany Lavičkové
Reportérům vstup povolen, kdy oba autoři natáčeli na všech
možných místech, běžným smrtelníkům často nepřístupných. Od
té doby uběhla spousta vody a dostáváme se na konec dubna
roku 2015, kdy pod taktovkou dvojice Černý – Ryjáček
vysílala stanice Vltava přímý přenos z parníku Vyšehrad
nazvaný Dědictví primátora Dittricha, prostého plavce. Tehdy
se však vysílalo na neplujícím parníku, přes krátkovlnnou
vysílačku. Srpnový přenos sice obsahoval drobné výpadky, víc
šumu, ale posluchač mohl při zvukové kulise plujícího
parníku a díky skutečně brilantnímu reportování obou
rozhlasáků získat dojem, že na parníku je s nimi osobně
přítomen. Velmi silnou iluzi zažil i autor tohoto textu, a
to přesto, že pro něj bylo téma paroplavby dosud na samotném
okraji zájmu.
Díky mikrofonům, rozmístěným
na parníku, mohli tvůrci vysílat jak ze salonku, tak třeba z
kapitánského můstku nebo ze strojovny. Nebyli by to praví
rozhlasáci, aby nevyužili všechny možnosti. Přenos přinesl i
milé kouzlo nechtěného, kdy parník Vltavu doprovázel parník
Vyšehrad a Tomáši Černému se povedlo v několika větách po
sobě říci, že vysílají z parníku Vyšehrad na Vltavě,
následně si uvědomil omyl, opravil se na Vltavu, poté chtěl
informace shrnout a opětovně situoval přenos na parník
Vyšehrad. To je tak, když vám něco uvízne v hlavě a nechce
to ven. Potom se může stát, že na konci pořadu nakazíte i
kolegu, který mylnou informaci po vás zopakuje. Jsou to ale
neopakovatelné momenty živého vysílání, které umocňují
autenticitu a dokládají, že všichni jsme jenom lidé. Navíc,
právě v těchto momentech se pozná rozdíl mezi profesionálem
a amatérem. Profík tyto přebrepty nejen ustojí, ale s
noblesou a vtipem je ještě okomentuje.
Abych se ale vrátil k
podstatě: posluchači se mohli dovědět spoustu zajímavostí z
historie paroplavby, ale i o současném stavu věcí, a to
nenuceně, chytře, a především kultivovaně. Z reportování byl
zřejmý zájem autorů o téma a jejich nadšení pro věc. Přímé
vstupy doplnily literární ukázky, ale i pozoruhodné archivní
záběry vztahující se k historii paroplavby. Zde snad přece
jen drobná výtka. Trochu zamrzelo, že se některé ukázky v
dubnovém a srpnovém pořadu opakovaly. Lze to přičíst na vrub
pravděpodobnosti hraničící s jistotou, že ne všichni
posluchači srpnového přenosu byli u přijímačů i koncem
dubna.
Po poslechu těchto – ale zdaleka nejen těchto – pořadů
platí, že máme-li tu nekorunovaného krále živé reportáže, je
jím vskutku Tomáš Černý.
|