|
Jaroslav
Vanča, pedagog FAMU
Moralita z
hlubin času
Abych příliš neopakoval,
milí čtenáři, témata těchto svých zamyšlení, přelétl jsem
kritickým okem jejich souhrn za několik posledních let a
shledal jsem, že žiji jak nějaký ten prvobytně pospolný,
kmenový zemědělec. Na rozdíl od mnoha jiných profesí se
pohybuji v čase nikoli lineárním, k budoucnu vztaženém,
alébrž cyklickém, stále se opakujícím, což není ani tak dáno
mou nutkavou potřebou provázanosti vlastního života s
přírodním děním jako s mou pedagogickou profesí. Vlastně
dělám stále totéž, žiji od slunovratu k rovnodennosti, od
setby ke žním, od přijímaček ke zkouškovému období, od
zimního semestru k tomu letnímu, korunovanému prázdninami. V
tomto posledním, právě uběhlém čase se snažím více psát a
více chodit. Přiznám se, že o letošních vedřinách mi to moc
nepsalo, tedy jsem toho snad více nachodil a napozoroval.
Mohl bych vás tedy seznámit se zajímavými aspekty mých
prázdninových putování, zvláště pak se zážitky z obzvláště
milovaných nočních bivaků v přírodě. Vesměs bych se při
jejich líčení jaksi otřel o kůži mnohých živočišných
bližních, sdílejících se mnou stále ještě tajemný svět české
noční přírody. Noční braši mne zajisté budili ze spánku, leč
extra novými kousky nepřekvapili, vrátím se proto k zážitku
žhavého, vrcholícího dne…
Široko daleko nevidět
živáčka, zblízka se ale ozývá splašený dusot mnohých
kopýtek. Kolem plotu pastviny se v hysterickém tempu přežene
stádo vyděšených koz, jako by je honil sám kozonohý Pan. A
vzápětí za kozami další stádo, tentokráte od přírody
nesoudných ovcí. V terénních překážkách se obě stáda
střetávají v bizarních karambolech, šlapajíce jedno po
druhém. Zdá se, že prapříčinou tohoto zděšení a chaosu je
dlouhotrvající vedro, že stáda prožívají svůj pravidelný
bláznivý rituál, svou „mešuge stunde“. Teprve při druhé
otočce jsem postřehl, že jsou následována nebo snad
pronásledována jakousi bezhlavou bytostí, podivným tvorem ze
středověkého bestiáře či z Boschových obrazů. Byla to také
ovce, leč ovce – chiméra, s kbelíkem namísto hlavy. Její
žalostné bečení tak nabylo zvukové podoby dunivých,
úzkostných vzkazů, rezonujících silou plechového tlampače.
Kozy, na rozdíl od svých ovčích sestřenic považované za
chytré, samostatně uvažující sudokopytníky, tak prchaly před
nevídaným, nepřírodním fantomem. Že se jím stala ta
nejpitomější z ovcí, jíž se právě držadlo kbelíku stalo
osudnou záklopkou pasti, je jevem zajisté znepokojujícím. Ve
skutečnosti, nastejno jako v metafoře. Bytost se zatemněným
viděním se pro tuto chvíli stala hybatelem onoho velkého
útěku do kruhu, do nikam.
Tento vjem, toto snové
vidění se mohlo odehrát i před sto lety. A třeba ve
středověku, byl-li by příčinou celé té hysterie namísto
plechového kbelíku dřevěný džber. A klidně ve starověku, v
časech antických či biblických. Ovce byly stejně blbé, kozy
o svůj fous chytřejší. I my se chováme někdy jako ty, jindy
jako ony. Čas od času ti pitomější z nás v konzumním rauši
strkají hlavu do kbelíku, nemyslíce na záludné držadlo, jež
chytne za krk, skřípne a nepustí… Búhuhuhú, nešťastně
bečíme. A vlastní soukmenovci se od nás odvracejí. Ty nejsi
naše sestřička, to bys neměla takový divný hlas jak z nebes
bůhvíjakých cizích bohů! Utíkají od nás, ty stejně pitomé
sestřičky, i ty chytré sestřenice, neb se nás děsí, jako se
děsíváme všelijakého splašeného dobytka, jímž se tak snadno
stáváme my sami. Až při večerním sčítání stádce zjistí
dobrotivý Bůh, že mu chybí kbelík, a zjedná nápravu…
Ouha, milí čtenáře, coby anarchistický humanista míním, že v
takových situacích není místo pro Boha. Cyklický čas, ve
kterém ke svému překvapení žiji i já, stává se časovým
horizontem mnohých. Prcháme před chimérou, až ji ti
nejrychlejší, nejchytřejší z nás téměř dohánějí.
Hysterického bůžka, blba v kyblíku. |