www.radioteka.cz

www.rozhlas.cz

Číslo 41 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Janem Přeučilem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





Körnerovo kruté divadlo světa

Desetidílnou dramatizovanou rozhlasovou četbu z románu Vladimíra Körnera Lékař umírajícího času uvádí od 9. října vždy v 18.30 stanice Vltava. V olomouckém studiu Českého rozhlasu ji s hrecem Igorem Barešem v titulní roli doktora Jessenia natočil režisér Miroslav Buriánek.

Do titulní role doktora Jessenia režisér Miroslav Buriánek (vpravo) obsadil herce Igora Bareše

„Byla to zakázka bratislavské televize. Pro mě to byla spása, protože v té době jsem měl na Barrandově zákaz, a jelikož se tam ten film natáčel, tak mě vzali na milost,“ vzpomíná na vznik scénáře Lékaře umírajícího času jeho autor, spisovatel Vladimír Körner. Stejnojmenný román byl poprvé vydán roku 1984 a naposledy vyšel v rámci autorových Spisů v nakladatelství Dauphin roku 1997. „Rozpočet byl dvacet milionů. Počítalo se, že film vznikne za dva roky, ale díky tomu, že se natáčelo v Praze a v českých lokalitách, bylo to hotovo za rok. V době příprav přišlo asi po čtrnácti dnech udání, proč se má dělat v Čechách slovenský film. Takže o velkofilmu, kde je devadesát procent českých herců, natáčeném v češtině, mapujícím bytostně české dějiny, se na základě udání rozhodlo, že bude snímán na šestnáctimilimetrový materiál. Kameraman Ivan Šlapeta si s tím chudák vytrpěl, protože natáčet masové scény na šestnáctku, to bylo hrozné… Současně bylo rozhodnuto, že se to bude vysílat v televizi jen jednou, ve slovenské verzi…“

Svět objevů i válek

Svět, v němž se děj románu odehrává, je světem doby rudolfínské, doby, která předcházela třicetileté válce. Je to neklidný svět doby přechodné, kdy jedna etapa lidských dějin končí a střídá ji druhá. Je to svět pozoruhodných vědeckých objevů, kdy se císař Rudolf II. snažil z Prahy udělat evropské centrum umění a vzdělanosti. Současně je to ale svět rostoucí náboženské nesnášenlivosti, válek s Turky, morových ran a bezohledného vraždění.

Dnešní svět se bohužel rovněž nachází v určité etapě přelomu. Celosvětový růst zbrojení, množící se ohniska napětí, lokální válečné konflikty, uprchlická krize a růst náboženského fanatismu ústícího v bezohledný terorismus – to vše svědčí o tom, že současný svět se zmítá v nepředstavitelných rozporech. Čím dál krutější způsoby popravování člověka – řezání hlav, topení a upalování lidí v klecích před kamerami – nás vracejí do středověku. Nad obdobným způsobem krvavé odplaty ustrnula v roce 1621 Evropa při Staroměstské exekuci, během níž se s vůdci českého stavovského povstání s neuvěřitelnou krutostí vyrovnali vítězní Habsburkové.

Jessenius v soukolí dějin

Nejkrutější trest byl paradoxně vykonán na lékaři, rektoru pražské univerzity a diplomatovi Janu Jesseniovi, který je také hlavní postavou Körnerovy románové fresky. Spisovatel nám přináší střípky z jeho života. Jessenius ovšem nepatřil k hlavním vůdcům stavovského povstání, byl spíše v roli svědka a pozorovatele dějinných událostí, jimiž byl do jisté míry vlečen a kterým přihlížel. K jeho krutému trestu přispělo bezpochyby i to, že uskutečnil v Praze první veřejnou pitvu, pro niž jej mnozí odsoudili jako černokněžníka zasahujícího do díla božího.

A co říká k románové předloze a rozhlasové dramatizované četbě režisér Miroslav Buriánek? „Být znamená trpět. Brutalita, násilí, agrese jsou atributy odvrácené strany lidství. Lidstvo se řítí ke zkáze. Zmar a zkáza je dominantní tematická konstanta Körnerova literárního díla. ‚Čas a smrt je jediná spravedlnost na tomto světě,‘ říká bytostný skeptik Vladimír Körner. Jessenius je vtažen do mocenských her dějin. Jessenius, osamělý intelektuál, svědek konce jedné epochy. Jessenius, existenciálními problémy stíhaný a zmítaný člověk.“

Jan Sulovský, slovesný dramaturg



  Jak se rozvádějí íránští manželé
  Dívejte se
 
  Jak se u nás kolaborovalo
  
Pořiďte si
 
  Profese Ondřeje Neffa
   Téma