|
Všechny profese Ondřeje Neffa
V roce 1945 se herečce
Vlastě Petrovičové a spisovateli Vladimíru Neffovi narodil
syn Ondřej. Do vínku dostal velkou dávku zvídavosti,
náklonnost k technickým vynálezům a nezdolnou chuť stále
zkoušet něco nového. Tohle všechno mu vydrželo až do
dnešních dnů, kdy už překročil sedmdesátku. „Narodil jsem se
v červnu pětačtyřicátého roku, ale vlastně jsem se vůbec
narodit nemusel,“ začíná vyprávění Ondřeje Neffa, natočené
pro pořad Českého rozhlasu Vltava Osudy. Naladíte je od
pondělí 5. října vždy v 11.30.
„Rodiče bydleli v Praze na
Žižkově, kde se za květnového povstání bojovalo. Do jejich
domu tehdy vnikla jednotka SS. Povstalci spustili palbu, a
tak esesáci na oplátku vyhnali všechny obyvatele včetně mé
těhotné maminky ke zdi a hrozili, že je zastřelí.“ Naštěstí
to dobře dopadlo a Neffovým se narodil jejich první a jediný
potomek.
Otec,
maminka, syn
Ondřejův otec, prozaik
Vladimír Neff, se měl stát pokračovatelem podnikatelské
rodinné tradice, ale vybral si jinou životní dráhu. „Tatínek
sice vystudoval střední obchodní školu v Ženevě, ale zajímal
se hlavně o dějiny filozofie a historii. Začal psát knihy;
nejprve detektivky, později historické prózy,“ vypráví
Ondřej Neff.
Vztah malého Ondřeje k
rodičům ovlivnil do jisté míry fakt, že se jim narodil
poměrně pozdě. Mamince bylo už dvaačtyřicet let, otci
šestatřicet. „Byli zakotveni v úplně jiné době, milovali
první republiku a její kulturní atmosféru. Vším, co přišlo
potom, pohrdali. Když jsem dospíval, byl jsem nadšený
prvními inscenacemi divadla Semafor, ale rodiče jen krčili
rameny. Pro ně to byl jen slabý odvar toho, co dělali
Voskovec s Werichem. Později jsem si samozřejmě udělal
vlastní názor, ale znechutili mi to. A to se týkalo i
literatury, třeba Hrabalových próz, které se mi líbily, ale
otec je neuznával. Hrabala jsem si ale zošklivit nenechal!“
Ondřej Neff si v dětství a
mládí lépe rozuměl s otcem než s maminkou; s tou se sblížil
až ke konci jejího života. Tatínek měl zvláštní smysl pro
humor, jak o tom svědčí zejména jeho technické výklady. Malý
Ondřej si tak vštípil do dětské paměti mnoho nesmyslů.
Nějaký čas si například díky tatínkovu žertu myslel, že
rozhlas je nedodělaný televizor, kde je otvor za plátnem
připraven k zasazení obrazovky.
Lovy v
antikvariátech
Velkou láskou Ondřeje Neffa
jsou verneovky, které začal sbírat už jako chlapec. Byla to
celoživotní inspirace, protože o mnoho let později některé
Verneovy příběhy zdramatizoval pro rozhlas, několik
verneovek převyprávěl pro současné čtenáře, a dokonce na
svého oblíbeného spisovatele navázal trilogii Tajemství pěti
světadílů. Dnes to zní neuvěřitelně, ale knihy Julese Vernea
byly u nás na přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého
století coby buržoazní úpadková literatura zakázané.
Naštěstí se ještě dala sehnat jejich prvorepubliková vydání.
„Lovy“ v antikvariátech, jak tomu malý Ondřej s tatínkem
říkali, byly pak po mnoho let jejich společnou radostí.
„Jednou jsme se vydali do
antikvariátu v Kaprově ulici. Shodou okolností tam zrovna
přišel malíř Jan Zrzavý, jemuž připravili celou hromadu
starých červených verneovek z Vilímkova nakladatelství.
Zrzavý se tím probíral, něco si vzal, něco odložil. To se
ví, táta po těch odložených knížkách okamžitě skočil –
dodnes je mám ve své sbírce.“ Díky četbě Verna či britského
autora H. G. Wellse si Ondřej Neff oblíbil žánr sci- fi,
jemuž pak zůstal dlouho věrný.
Škola v
rádiu
Po střední škole se Ondřej
Neff hlásil na novinařinu, ale nebyl přijat „pro nedostatek
talentu“. Uplatnění našel v časopise Svět v obrazech, kde
strávil rok jako fotograf a píšící novinář. V té době už se
hodně zajímal o fotografování, což je jeho další celoživotní
koníček. Napodruhé se na školu dostal a brzy nato začal
pracovat v mezinárodní redakci Československého rozhlasu.
Tam potkal vynikající kolegy, jako byli Milan Weiner, Jiří
Dienstbier, Luboš Dobrovský, Věra Šťovíčková nebo Jan
Petránek. „Byla to výborná škola, profesní i lidská,“
vzpomíná Ondřej Neff, „zažil jsem v rozhlase úžasnou dobu,
kdy se otevíraly dveře do světa, Weinerova redakce byla
mimořádně svobodomyslná, všichni se snažili nějakým způsobem
otupit hroty totality.“ Po roce 1968 však musela většina
těchto redaktorů z rozhlasu odejít.
Ondřej Neff potom střídal
různé profese od promítače v kině po fotografa v Ústředí
lidové umělecké výroby. Vyzkoušel si také kuriózní (a ne tak
docela legální) činnost – „samizdatový dabing“ sci-fi filmů,
které se do socialistického Československa pašovaly v
anglickém znění. „Zajímavé je, že policie proti tomu nijak
nezasáhla, přestože o tom musela vědět. Vysvětluju si to
tím, že se na ty filmy taky chtěli dívat, ale neuměli
anglicky,“ směje se.
Vzpomínky Ondřeje Neffa
samozřejmě nekončí s rokem 1989, kdy se naopak v jeho životě
objevilo mnoho nových podnětů a zájmů, ať už jde o jeho
novinářskou práci, digitální fotografii nebo cestování. O
tom všem bude vyprávět posluchačům Českého rozhlasu Vltava v
pětidílných Osudech, které s ním natočila autorka tohoto
článku.
Hana Soukupová,
dramaturgyně
Foto digi-neff.cz |