|
Leporelo vytříbených
ilustrací
Bratři Tavianiové zajisté
patří ke klasikům kinematografie, avšak jejich poslední
snímek Úžasný Boccaccio, inspirovaný Dekameronem, působí
jako odvar z jejich stylu. Režiséři předkládají toliko
malířsky koncipovanou krajinomalbu s hopkajícími postavami
jednou snímanými v protisvětle, jindy za deště, avšak
málokdy postihnou zhrublou živočišnost raně renesanční doby,
jak ji předvedl Pasolini.
Zpodobnění morové epidemie s
umíráním lidí, hysterií pozůstalých či bezmocnou zuřivostí
postižených tady vyhlíží jako obrázkový doprovod do školní
učebnice. Vzniklo toliko leporelo výtvarně vytříbených
ilustrací, které snad měly evokovat nadčasovost upřímné
lásky.
Oproti zvyklostem Tavianiové
přebírají – shodně s předlohou – rámování pobytem deseti
mladých lidí v lůně venkova, chráněných tak před morem,
který řádí ve Florencii. Sedm dívek a tři jinoši v odlehlé
venkovské usedlosti nejen zvládají upéct chléb, ale
především se scházejí v přírodě, pokaždé na jiném místě, aby
se vzájemně potěšili převážně milostnými příběhy.
Ty rádoby humorné povětšinou
postrádají plnokrevnou komediální rozvernost, avšak i vážně
míněné povídky se potýkají s vyprázdněnou přitažlivostí,
mění se v komíhavé výjevy posouvané vpřed jen textem
výchozích zápletek. Jednotlivé epizody, slovně uvozené
vypravěčem, se zabývají tragicky nenaplněným citem,
bezbřehou obětavostí i láskou jdoucí až za smrt.
Dojemnost bezvýhradné pokory
dokládá zdlouhavé vyprávění o zchudlém šlechtici, jemuž
zbyla jen pustá tvrz a sokol, jehož používal k lovu.
Milované paní, která jej navštívila, předložil pokrm právě z
něho, protože žádné jiné jídlo nabídnout nemohl. Dosud
odmítavá žena byla natolik dojata jeho oddaností, že si
nakonec vyvolila právě jeho. Ve filmovém zpracování byly
dojemné události rozšířeny o další nadbytečnou rovinu, neboť
ovdovělá žena žila s těžce nemocným synkem, jenž se
spřátelil se sokolníkem – a žena si přišla vyžádat právě
sokola jako dar děcku, aniž tušila, že jej právě snědla...
Jan Jaroš, filmový
publicista
Foto Umberto Montiroli |