|
Přemysl
Hnilička, publicista
Prohrabovat Kristovi odpadky
Barry je bavič, skutečná
hvězda ve svém oboru. Jsou ho plné noviny, má vlastní
televizní pořad a je na roztrhání. Jednoho dne jej v šatně
překvapí dva bankovní agenti – tedy alespoň se za ně
vydávají. Ve skutečnosti jsou to bulvární novináři, kteří se
pokoušejí na Barryho najít špínu. Jsou přímo prototypem toho
nejhoršího v novinové branži, ochotní hvězdu klidně i zabít,
jen aby měli něco skvělého na titulní stránku. Jak říká sám
Barry, kdyby žili v době Ježíše Krista, prohrabávali by mu
odpadky, aby na něj něco našli. Ovšem jak ukáže další vývoj,
Barryho morální převaha nad nimi je jen zdánlivá...
Černou grotesku Joea
Penhalla Bavič (v originále Dumb Show) z roku 2004 přivedl
na česká jeviště překlad Martina Preisse. Původně ji měl
inscenovat Lukáš Hlavica v Divadle Ungelt a sám Preiss se v
ní měl herecky poprvé setkat se svým otcem Viktorem
(novinářku měla hrát Lucie Vondráčková). K inscenaci však
nedošlo pro zdravotní indispozici staršího z Preissů; hra ho
prý vnitřně poškozovala, neboť byla příliš podobná jeho
životní realitě. Objevila se pak až ve zkušebně Divadla
Antonína Dvořáka (Národní divadlo moravskoslezské, 2009,
režie Janusz Klimsza) a v Městském divadle v Mostě (2011,
režie Pavel Ondruch). Podle tvrzení svého autora je hra „o
tom, k čemu dochází při absolutním nedostatku soucitu, kdy
se společnost stává vakuem bez jakýchkoli skutečných empatií
a sympatií, kdy jediné, co zůstává, je naprosto
přizpůsobivá, frázovitá a zvrhlá bulvární sentimentalita“.
Do rozhlasu hru přivedla
dramaturgyně ostravského rozhlasu Eva Lenartová, režijně ji
zpracoval Radovan Lipus. Premiéru vysílala Vltava v úterý 8.
září v rámci cyklu Klub rozhlasové hry. Překvapivě
nepřevzali původní divadelní obsazení (David Viktora,
Vladimír Čapka, Renáta Klemensová), ale s výjimkou Viktory
zvolili nové herce, nezatížené divadelní zkušeností (Tereza
Richtrová, Jan Fišar; Viktora si navíc zahrál jinou roli).
Samotné inscenaci nelze nic vytknout: herci hrají to, co jim
autor umožňuje, a Lipus je usměrňuje dobře; problém vidím v
samotném Penhallově textu. Ten je stejně primitivní a
bulvární jako lidé, které satiricky zobrazuje.
V rozhlasové tvorbě
posledních let lze najít mnoho her, které zachycují velké
problémy současné doby (například Danièle Sallenave:
Znásilnění; Mike Bartlett: Smluvní vztahy; David Drábek:
Koule). Bavič se mezi ně podle mého nezařadí, byť obsahuje
mnoho funkčních a zábavných špílců. Bavič Barry tu například
říká: „Alkoholici byli k popukání do chvíle, než byla
zvolená Margaret Tatcherová a začala vládnout jako jeden z
nich; vtipy o náboženství přestaly být k smíchu po 11. září;
vtipy o tlouštících po hromadných žalobách na MacDonalda.
Pomalu se už nemáme čemu smát, a tak se smějeme věcem, které
ani zábavné nejsou, jen abychom se cítili normálně. Žijeme
ve světě falešného smíchu – a omlouvám se, že jsem se
nezapojil.“
A tak je to i se mnou. Omlouvám se, že jsem se nezapojil. |