|
Pavel
Kácha, publicista
Problém
kresleného kuřete
Visí v naší chalupě
reprodukce kresby autora, jehož jméno si nevybavuji. Je to
žertovný... (...no, žertovný?!)... je to rozfázovaný obrazek.
První fáze – neporušené vejce, druhá fáze – vejce s
praskající skořákou, třetí fáze – vrchní část skořápky se
odklápí a vykukuje nějaký tvor se zobákem, pták, snad kuře.
Čtvrtá fáze – kuře se rozhlíží, hledí vlevo, pátá fáze –
hledí vpravo. Šestá a závěrečná fáze – kuře se vrátí do
vajíčka a skořápka se přiklopí. Tvoreček se rozhodl setrvat
v bezpečí.
Nebudu asi sám, komu se naše
současnost zdá stále šílenější. Nějak se s tím nedokážu
srovnat. Pokračující čas mě tak proti mé vůli stále posouvá
někam daleko do dětství, do doby, kdy jsem měl, jako většina
z nás, poznání světa zprostředkováno hlavně rodiči, možná
ještě spíše prarodiči, učitelkami v mateřské škole a ve
škole základní. A také knížkami, které tehdy byly považovány
za dobré, nebo aspoň za žádoucí a vhodné. Z těchto
zprostředkovaných poznatků jevil se svět jako důmyslný,
účelně a logicky uspořádaný systém, v němž bude úspěšný ten
pracovitý, oblíben ten ušlechtilý a odměněn ten spravedlivý.
Ta představa bývala tak pěkná a uklidňující, že jsme
nechtěli všechno to pěkné, bezpečné a srozumitelné opouštět.
Byli jsme jako to kreslené kuře. Vzpomínám si, že jsem si tu
dávnou neochotu opouštět známé a subjektivně přívětivé
prostředí už dávno přestal uvědomovat, ale znovu jsem ji
zpozoroval u své tehdy malé dcery. Měla problém s
překonáváním časových předělů svého života. Nechtěla
opustit školku, kde ji to bavilo, nerada – považte
-–opouštěla základní školu. Když jsme se přestěhovali do
jiného bytu, v nestřežených okamžicích se nostalgicky
vracela do míst svých dětských her. Byla nerada, když
maturovala, a dokonce myslím, že se dodnes nesrovnala s tím,
že by pro ni něco skončilo promocí. Tehdy jsem to moc
nechápal, až jsem si uvědomil, že právě to je cosi, co také
cítím. Jako děti v určitém věku jsme prostě nechtěli, aby se
věci měnily. Potřebovali jsme být obklopeni vlídnou náručí
rodiny, příbuzných i kamarádů. Důvěryhodných lidí, jejichž
autorita byla autentická a nezištná. A také nezneužitelná.
Vůbec jsme nepotřebovali, aby tyto nejdůležitější věci
podléhaly nějaké změně. Aby najednou jinak vypadaly, jinak
chutnaly a voněly. Byl v nich uschován náš pocit bezpečí,
bez něhož člověk nemůže prospívat. Bez něhož se ze klidného,
sebevědomého a cílevědomého jedince stává neurotik nebo také
jedinec agresivní.
Neochota opouštět známé
prostředí poněkud ustoupí, když dospějeme do věku zralosti.
Bohužel přesně nevím, který věk to je. Ale obecně je to
období, kdy jsme tlačeni k činům, jež nás vyvedou z bezpečí
a donutí nás aktivně měnit svět, hlavně prý proto, abychom
se takříkajíc prosadili a realizovali – nebo aspoň uživili.
Ti stateční se vydávají tvořit, budovat, bojovat, vynalézat
nebo aspoň inovovat. Ti méně stateční úřadovat, stanovovat
pravidla a hodnotit a poučovat. Jsme dospělí a očekává se od
nás – obrazně řečeno - budování domů, plození synů a sázení
stromů. Že to nejsou lehké úkoly, dokazuje můj osobní
příklad. Dům jsem nevybudoval, jen jsem přispěl vlastníma
nešikovnýma rukama k dosud nekončící opravě staré chalupy.
Syna jsem nezplodil, neboť se nám povedla dcera. Snad tedy
jen nějaký ten stromek na zahrádce a nějakou tu zeleninu...
„Čas oponou trhl,“ říkáme si s Nerudou, „a změněn svět.“
Takové trhnutí oponou trvá oponáři času několik desítek let
a nám, skromným hercům Divadla Svět, to připadá jako mžik. A
v tom mžiku jsme náhle zestárli a udiveně hledíme na
všechno, v čem nám bylo žíti. Ano, ano. Takhle to všechno
bylo. A najednou ostře vnímáme svět nikoli jako ten účelně a
logicky uspořádaný systém z naivních časů našeho dětství,
ale jako neuspořádanou změť událostí, v nichž nenajdeme
skoro nic z toho, na co bychom byli přísahali v dávných
časech toho prvotního objevování. Svět v němž vítězí podivné
hodnoty, o nichž jsme neměli ani ponětí. A porozumíme
kreslenému kuřeti. Vědět, že to takhle opravdu bude, možná
bychom tehdy taky raději přiklopili praskající skořápku. |