Číslo 51 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s divadelním a operním režisérem.
Davidem Radokem.


 


 

 

 

 

 


 

 


 

 

 

 

Parabola o labilitě despotické moci

O třísouborovém Městském divadle Brno tu a tam slýcháme jako o scéně inklinující k podbízivé komerci. Pravda, repertoárovou linii, která je obecenstvem asi nejvyhledávanější, představují muzikálové inscenace. Ty zde jsou systematicky pěstovány – ať už jde o tituly převzaté ze zahraničí (Oliver!, Čarodějky z Eastwicku, Fame) anebo původní tvorbu (Svět plný andělů, Koločava, Nana). Neméně významnou součást nabídky divadla tvoří ovšem i výrazné činoherní počiny, například první české uvedení Mittererova dramatu V jámě lvové (o pražské insceanci této hry viz minulé číslo TR).

Shodou okolností již několikrát zahajovaly sezony MdB inscenace renomované pražské režisérky Hany Burešové (Kamenný host, Znamení kříže, Amfitryon; vesměs se dočkaly významných ocenění). Podobně tomu bylo i letos v případě u nás málo známého historického dramatu Dmitrije Sergejeviče Merežkovského Smrt Pavla I. Objevilo se pouze po první světové válce v Plzni a poté ve „zlaté kapličce“, přičemž v MdB vhodně rozhojnilo předchozí pohledy do ruského klasického odkazu. Předlohu nově přetlumočila brněnská univerzitní profesorka Danuše Kšicová a do jejího mimořádně důkladného programového tisku dramaturgicky přispěli Štěpán Otčenášek, Pavel Klein a Jiří Záviš.

V popředí Irena Konvalinová (Marie Fjodorovna, carevna), Evelína Jirková (kněžna Gagarinová, Pavlova milenka) a Erik Pardus (Pavel I.)U nás hojně vydávaný symbolista, básník, prozaik a náboženský myslitel Merežkovskij pobýval ve francouzské emigraci, kde také v tíživé atmosféře po porážce revoluce z roku 1905 vznikla rozsáhlá vícevrstevnatá tragédie jako první díl volné trilogie. Historicky poučený autor v ní zachytil několik jarních dnů roku 1801, kdy byl šlechtickými spiklenci svržen a ve svém petrohradském paláci zabit rozporuplný potomek Kateřiny Veliké Pavel I., vzápětí vystřídaný svým synem, pozdějším účastníkem napoleonských válek Alexandrem I. Režisérka bohatě zalidněnou hru částečně – leč možná ještě málo – zredukovala. Tříhodinový večer s retardujícími přestavbami osmi obrazů není pro divácké soustředění právě snadný. Vertikálně členěná nepopisná scéna Tomáše Rusína ovšem vychází inscenátorům vstříc. Merežkovského vynalézavý princip kontrastu a ambivalentních postav i situací zvýrazňuje žánrově nejednoznačné nastudování, ve kterém hraje významnou roli instrumentální i vokální hudba Vladimíra Franze, podtrhující dramatičnost děje, i dobové kostýmy Zuzany Štefunkové, která promyšleně pracuje s barvami jako nositeli významů a emocí. U dvorských intrik podtrhla režisérka jejich nadčasovou platnost. Dusivé ovzduší všepohlcujícího strachu – typické pro jakékoli diktátorské režimy – vyzařuje jak z mrazivých ansámblových sekvencí, tak z ústřední panovnické figury. Erik Pardus ve své životní roli plasticky vystihl (ve spolehlivém srozumění s představiteli dalších postav, například s Igorem Ondříčkem, Petrem Štěpánem, Irenou Konvalinovou, Pavlou Ptáčkovou či Evelínou Jirkovou) nevypočitatelnost paranoidního despoty, provokujícího kašpara i zranitelného zamilovaného snílka.

Vít Závodský, divadelní publicista a kritik

Foto Jef Kratochvil


  Rozhovor s Davidem Radokem            Hudební glosář Milana Šefla           Vánoce starých mládenců a velbloudů