|
Hudba
jako strhující drama
Strnulost, nuda, přehnaná oficiálnost – tak vídají někdy
nezasvěcení svět klasické hudby. Stereotypy prezentace vážné
hudby v médiích se pokusil nabourat režisér Pavel Koutecký v
dokumentu Pot a slzy Pražského jara (Opus 2), který dokončil
několik dní před svou tragickou smrtí v dubnu 2006. Film
vznikl v koprodukci České televize a Asociace Film a
sociologie a je pokračováním výjimečného projektu, v jehož
prvním dílu jsme navštívili zákulisí festivalu a stali se
svědky osobitých přístupů některých protagonistů ke koncertům.
Kouteckého
druhý opus, který ve čtvrtek 1. května v 18 hodin uvede ČT 2,
je složen ze čtyř částí. První vypráví příběh dirigenta Sira
Charlese Mackerase, který připravuje s Českou filharmonií
Janáčkova Tarase Bulbu. Zápasí s časem i rozdílnými
představami orchestru o skladbě, ale vše zvládá s noblesou
anglického lorda. Druhý ukazuje výjimečnou akci – sestavení
dvou klavírních křídel do jednoho nástroje a následný koncert.
Ve třetím příběhu navštívíme mezinárodní soutěž ve hře na
trombon, kde probíhají malá soukromá dramata lidí, pro něž je
hudba vším a kteří vstupují do zajímavých vztahů s ostatními.
Jsme s nimi ve chvílích nervozity, koncentrace, proher i
úspěchu. Garrick Ohlsson, americký virtuózní klavírista, je
hrdinou čtvrtého příběhu. Vypráví o vztahu interpreta k
autorovi a nekonečné cestě k dokonalosti, o níž ví Garrick
své.
(jo) |