|
Další jaro dismančat
Zní to možná překvapivě a nepravděpodobně, ale pro vedení
Dismanova rozhlasového dětského souboru je ze čtvera ročních
období nejkrušnější právě jaro. Před mnoha lety zavedeným
rituálem se totiž v dubnu „vyvádějí mláďata“ – veřejným
vystoupením končí souborová přípravka a přichází nelehký úkol
vyřknout jména těch nemnohých, kteří se od oné jarní chvíle
(letos se tak stane 30. dubna, na čarodějnice) stanou
„dismančaty“, podobně jako stovky stejně zapálených před nimi.
Předchozí měsíce shodou okolností přinesly hned několik
připomenutí jmen, která v souborových seznamech předchozích
desetiletích figurují. S mnoha z těch, kteří byli vedeni
Miloslavem Dismanem a Janem Bergrem, pojí dnešní sbormistry
pracovní vztahy a s řadou z nich opravdové osobní přátelství.
Zlatá éra
Platí
to především o „souborových seniorech“ z takzvané anglické
generace. Je s podivem, kolik výrazných, rychle dospívajících
osobností se sešlo na sklonku druhé světové války v řadách
Dismanova souboru. Pod jeho hlavičkou vyrazili na konci
listopadu 1946 vlakem na zájezd do Velké Británie mj. Karel
Kyncl, Pavel Kohout, Aťka Janoušková, bratři Koptové, Eva
Sadková, Zdeněk Borovec, Alena Vránová, Jiří Horčička.
Bylo svým způsobem symbolické, že právě posledně jmenovaný,
vynikající rozhlasový režisér, byl 28. října minulého roku
vyznamenán prezidentem republiky in memoriam medailí Za
zásluhy. Ještě loni v únoru jsme s Jiřím Horčičkou alespoň
telefonovali v den, kdy se ostatní přímí účastníci dnes už
legendárního desetitýdenního (!) zájezdu sešli na pozvání
generálního ředitele Českého rozhlasu Václava Kasíka ve „svém“
studiu číslo 6, naposledy před zahájením rekonstrukce
historické budovy.
Soubor právě v tomto studiu za války zkoušel, po léta tam byla
umístěna pamětní deska tří souborových obětí Květnového
povstání, právě zde natočil Jiří Horčička bezpočet
rozhlasových her vskutku zlaté éry tohoto média...
Oscarové prvenství
Až donedávna málokdo věděl o tom, že první československý
Oscar nepatřil Obchodu na korze. Už v roce 1948 totiž sošku
získal tehdy jedenáctiletý Ivan Jandl, člen Dismanova souboru.
Věhlasné ocenění mu do Československa přišlo – poštou!
V roce
1947 Ivana obsadil americký režisér Fred Zinnemann (pozdější
tvůrce slavného westernu V pravé poledne) do filmu
zobrazujícího osudy osamělých dětí, které po právě skončené
světové válce hledaly své rodiče. Z natáčení ve Švýcarsku a
Německu psal Ivan Jandl pravidelně do Prahy, a protože byl
vášnivým čtenářem Rychlých šípů a Vpředu, otiskovali v těchto
listech citace z jeho dopisů. Film byl dokončen pod názvem
Poznamenaní (The Search), získal několik festivalových ocenění
a nakonec mu Američané udělili pět Oscarů – za film jako
celek, za režii, za hudbu, za scénář a za mladistvý herecký
výkon („best juvenile performance“). Byl to první Oscar
v historii našeho filmu – teprve druhý přivezli režiséři Kadár
a Klos, až o osmnáct let později...
Dismančeti Ivanu Jandlovi blahopřály mj. herečky Shirley
Templey-Blacková a později i Brigitte Bardotová, jemu
samotnému však už režim cestu do USA k převzetí ceny
nepovolil, cenná soška přišla do Prahy v krabici. Nadějný
dětský herec odmaturoval, pak pracoval jako úředník, pomocný
dělník, ale také jako autobusový průvodčí na lince Praha –
Vodochody i herec kladenského divadla. Nakonec držitele Oscara
zaměstnal Československý rozhlas jako vrátného.
Nové světy
Narozdíl od Ivana Jandla se na dnešní dismančata úřední ani
ideologické kletby nevztahují. Naskytnou-li se proto možnosti
ke studijním cestám a zahraničním zájezdům, dětem jsou
zprostředkovány, téměř okamžitě je totiž patrné, jaký vliv na
ně čerstvě získané zážitky a zkušenosti mají. V loňském roce
dismančata v rychlém sledu absolvovali desetidenní zájezd do
severoněmeckých Brém (spojený s premiérou kantáty na paměť
Petra Ginze, židovské oběti nacistů) a vzápětí byla vyslána
dvoučlenná „mise“ reportérů do New Yorku a pensylvánského
Harrisburgu.
Ale „nové světy“ děti objevují i doma. Podílejí se mimo jiné
na zajímavém projektu Českého studentského orchestru,
zastřešeného nejenom stropem Rudolfina, ale také slovutnou
Českou filharmonií. Jmenuje se Čtyři kroky do Nového světa –
ve čtyřech koncertech v každé sezoně postupně představují
studentskému publiku skladby světové klasiky. Poutavou formou
se posluchači seznamují se zvukem symfonického orchestru,
poznávají, s jakými melodiemi jsou spojena jména Janáček,
Beethoven, Šostakovič nebo Dvořák. A jaká je role dismančat?
Zprostředkovat dialog mezi publikem a děním na pódiu, někdy
také přednést úryvky z textů.
Jsou to sice drobné krůčky na samém prahu moderátorského
světa, ale vžijte se do role osmi nebo desetiletých, ve
Dvořákově síni, tváří v tvář stovkám diváků... Naposledy tu
dvojice třináctiletých přednesla slavnou balkónovou scénu
z Romea Julie, v případě dívčího partu česky, Romeo však
mluvil mužnou alžbětinskou angličtinou (pro lepší porozumění
text překládal osmiletý Vojta Lavička).
V podzemí i na věži
Už
za dob Miloslava Dismana patřila k osvědčeným a efektivním
formám průpravy praxe divadelní. Dnes jí také slouží vlastní
repertoár, uváděný jak na pražských scénách (Divadlo Minor,
Kulturní centrum Zahrada, Jindřišská věž), tak velmi často na
zájezdech.
Ladova Mikeše a Klicperovu Veselohru na mostě uvidí například
26. dubna východočeský Miletín, dismančata znají i diváci
v Poděbradech, Plzni, Českém Krumlově, v Desné a v Ledči nad
Sázavou, hrají také v době letních soustředění – loni
například na Kosti a na Troskách. Nejinak získali v souboru
první zkušenosti Marek Eben, Eva Klepáčová, Tomáš Töpfer,
Gabriela Osvaldová, Jana Štěpánková, Josef Vinklář nebo
čerstvá laureátka Ceny Thálie Pavla Břínková.
O repertoár se dnes starají i odchovanci souboru, často
studenti konzervatoří nebo DAMU. Už zmíněného Klicperu
nastudovali Týna Průchová a Jiří Konvalinka, Skakesappeal
Zdeněk Bartoš, Bídníky připravil Adam Rut.
Babička s vnoučaty
Nejenom souborové zájezdy se však občas hercům školou povinným
kříží s rozvrhem – do dětských rolí je obsazují „kamenná“
divadla. Drobnou poznámku „člen DRDS“ tak můžete najít
v tištěných programech Divadla v Dlouhé, Divadla Na
Vinohradech, Divadla Na Zábradlí a dalších scén.
K nepřehlédnutí jsou také v jedné z posledních inscenací
činohry Národního divadla, v Babičce. Poměrně náročné party
tříhodinového představení si vyžádaly řadu zkoušek, a jak
známo, i ty se kříží s obvyklými hodinami vyučování. Navíc
soubor právě v době, kdy osm jeho protagonistů žilo příběhy na
Starém bělidle, chystal premiéru muzikálu Arne Bendiksena
Nezůstávej sám. Podařilo se však pečlivě doladit ferman
zkoušek i předpremiér, samotná premiéra za osobní účasti
norského autora se uskutečnila k jeho plné spokojenosti a
muzikál se v příštích měsících vydá za těmi, kteří mu budou
rozumět – za dětmi z takzvaných stonožkových škol,
spolupracujících s hnutím Na vlastních nohou paní Běly Gran
Jensen.
Od pohádek k rapu
Z právě uvedeného vyplývá, že na nudu ani na jarní únavu
nemůže být ani pomyšlení. Snahou je nabídnout několika
desítkám členů (a třicítce dětí z přípravky) co možná
nejpestřejší mozaiku – tak totiž stoupá pravděpodobnost, že se
v ní lépe najde souznění s některým jejím střípkem. Nápověda
takovouto příležitostí, ale nepochybně už také spojená
s návykem určité odpovědnosti a cílevědomosti, je patrná
z dalších kroků mnoha absolventů DRDS.
Ještě potěšitelnější je, když dismančata dokážou jít osobitou,
neokoukanou cestou, protože právě to je daleko důležitějším
vkladem, než jakákoliv soustavná metodika čehokoliv. Jen za
posledních patnáct let, bohudík již nepoznamenaných
pionýrskými šátky, tak vykročili – každý zcela jiným směrem –
třeba Kryštof Hádek, Tereza Duchková, Martin Luhan, Vašek
Jílek, raper Indy, Adam a Sandra Novákovi, Jiří Ployhar nebo
Kateřina Kristelová. Koncertuje a nezaměnitelnou hudbu natáčí
skupina Ve3vnoci, široký je záběr agilní umělecké skupiny
Oldstars, v níž se převážně absolventi intenzivně věnují
divadlu, autorským čtením i jiným aktivitám. Tam vedou cesty,
jejichž počátek najdete v kolážích „nevinných“ říkadel,
písniček, slovních hříček a pohádek.
Ach, ty čarodějnice
Až se na kalendáři objeví první květnový list, budou mít
členové Dismanova rozhlasového dětského souboru za sebou další
dvě divadelní premiéry (adaptaci Bídníků a pásmo textů Petra
Nikla Lingvistické pohádky), po posledním dubnovém podvečeru
bude znám i seznam čerstvého souborového potěru. Bezpochyby ze
všech spadne momentální lehké chvění. Ale se stejnou
pravděpodobností můžeme už teď říct, že soubor bude mít před
sebou nová natáčení, divadelní premiéry – a další léto
dismančat.
Zdena a Václav Fleglovi, vedoucí Dismanova rozhlasového
dětského souboru
Foto Václav Flegl |