Číslo 18 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s operním pěvcem.
Richardem Novákem.



 

 

 

 

 


 


Kytarista David DorůžkaJazz jedna báseň

O tom, že se kytarista David Dorůžka jednou zařadí mezi českou jazzovou elitu, nebylo pochyb od jeho dětství. Jak by také mohl muzikální syn a vnuk předních českých hudebních publicistů dopadnout? Už ve čtrnácti letech získal od České jazzové společnosti ocenění Talent roku a po dovršení plnoletosti vycestoval do Bostonu, kde studoval kompozici a improvizaci na věhlasné Berklee College of Music.

Na škole se věru neztratil, dvakrát získal cenu Jimiho Hendrixe, na doporučení Pata Methenyho se zúčastnil mistrovského kurzu v Aspenu, kde se ocitl pod pedagogickým dohledem dalších legendárních jmen světového jazzu – Herbieho Hancocka, Joshui Redmana a dalších. Z Ameriky David nespěchal, po dokončení studií žil v New Yorku, kde také s místními muzikanty natočil své debutové album Hidden Paths, složené z vlastních kompozic, zajímavých úprav skladeb mistrů oboru (John Coltrane, Thelonious Monk), ale i odvážných stylových odboček (coververze 107 Steps od Islanďanky Björk).

Také zbrusu nová, již zcela autorská Dorůžkova nahrávka Silently Dawning (vydává Animal Music) odráží zahraniční zkušenost. V letech 2006 a 2007 pobýval kytarista v Paříži, kde vznikla většina jeho nových skladeb. Skoro by se dalo napsat – písní: Dorůžka totiž nechal melodické linky kytary „zdvojit“ hlasem švédské zpěvačky Josefine Lindstrandové, s níž spolupracoval už v rámci koncertního projektu Swinging Europe pianisty Django Batese. Josefine měla nejprve zpívat beze slov, ale nakonec se jednotlivé skladby rodily už na hotové texty, přesněji – na poezii. Čtyři kompozice vznikly zhudebněním básní Emily Dickinsonové, tři básničky dodala sama zpěvačka a ve dvou případech se Dorůžkova „ztišená“, spíš melancholická, přesto však jiskrná hudba inspirovala tvorbou Jiřího Ortena.

Album, které Dorůžka nahrál s polskou rytmikou ve složení Michal Baranski – kontrabas a Lukasz Zyta – bicí, bylo pokřtěno 21. dubna v pražském klubu U staré paní a kvartet ho koncertně představí také v dalších městech: 23. dubna v Třebíči, o den později v Ústí nad Labem, 25. dubna v Rýmařově a 26. dubna v brněnském Divadle Husa na provázku. S návštěvou některého z vystoupení se nevyplatí váhat – kdy jindy uslyšíte rodačku z Örebro zpívat česky!

Milan Šefl


  Jak to vidí Petr Koudelka                                        Další jaro dismančat                                       Jazz jedna báseň