Číslo 18 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s operním pěvcem.
Richardem Novákem.



 

 

 

 

 


 


O žvýkačkách pro oči

Pokud bychom respektovali zaběhanou logiku reflexe nedávných televizních událostí, bylo by jasným favoritem minulých dní vyhlášení výsledků divácké popularity TýTý, které se událo druhou dubnovou sobotu večer na obrazovce Novy. Tradiční recenzentskou otázkou však je, co k výsledkům dodat? Ročník 2007 nebyl výjimkou.

Udiveně pobavenou zmínku na okraj standardizovaného sterilně velkohubého výročního večírku VIPáků si zaslouží snad jen trojnásobně dojatá, absolutní laureátka Hana Maciuchová. Právě ona totiž byla masami oceněna jako nejpopulárnější herečka. Zjevně především díky své každodenní přítomnosti v novácké Ulici, kterou diváci zároveň považují za neoblíbenější televizní seriál. Paradoxním důkazem váhy a smyslu rozdávaných zrcátek je, že ono působení Maciuchové v novácké „žvýkačce pro oči“ lze jen těžko považovat za herectví. Totéž ostatně platí i o samotné nekonečné a nekonečně hloupé soap-opeře Ulice: v dramatické kategorii televizní seriál jí patří místo srovnatelné snad s významem bulvárního tisku pro literaturu.

V duchu zavedeného zpravodajství o spřízněných cenících rituálech, mediálně atraktivních víc formou než obsahem, nezbývá než ocenit stylově prkenné konferování večera duem Tereza Kostková & Dalibor Gondík. Vzpomínka na školní besídky a na žáky mechanicky odříkávající naučené vtipy, bývá zřídkakdy srovnatelně živá. Naopak doby, kdy se na TýTý vyplatilo dívat alespoň kvůli Markovi Ebenovi, který právě zde začínal svou hvězdnou moderátorskou kariéru, se zdají být zapomenuté jak národní obrození. Vzdálené v řádu světelných let – přibližně jako od Marka Ebena k letos vyznamenanému Leoši Marešovi...

Nejen umělohmotnou stravou vyrobenou speciálně pro konzumaci o sobotních večerech je živ televizní divák. I průměrně zkušený jedinec ví, že nevratná investice času stráveného u obrazovky bývá nepřímo úměrná reklamnímu humbuku rozpoutanému kolem konkrétního pořadu. Proto se i o víkendu daleko víc vyplatí věnovat pozornost zdánlivým margináliím z programu České televize. Praha, město věží, Divnopis, Kalendárium, Toulky s Ladislavem Smoljakem, Toulavá kamera – to jsou namátkou vybrané příklady některých z nich. Ani ony sice nejsou bez vady (viz děsivý patos autorské titulní písně, kterou Bedřich Ludvík tradičně vyšperkoval i své nejnovější vlastivědné putování po pražských věžích), jejich základní přednost – kultivovaně bavit a informovat – však zásadněji neohrožují.

Jan Svačina, publicista


  Jak to vidí Petr Koudelka                                        Další jaro dismančat                                       Jazz jedna báseň