Číslo 18 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s operním pěvcem.
Richardem Novákem.



 

 

 

 

 



 


„Velké sestry“ jsou stále nebezpečné

Od chvíle, kdy film Miloše Formana Přelet nad kukaččím hnízdem s Jackem Nicholsonem v hlavní roli získal v polovině sedmdesátých let pět Oscarů, není třeba nenapravitelného výtržníka McMurphyho, který se dostal do psychiatrické léčebny a tam svádí boj o svobodu svou i dalších spolupacientů s vrchní sestrou Ratchedovou, zvlášť představovat. Ačkoli se film promítal i ve státech na východ od železné opony, ve znormalizovaném Československu bylo jeho uvedení zakázáno. Na Formanův Přelet se proto jezdilo do německých a polských příhraničních měst – třeba do Žitavy. Zážitek z filmu, vnímaného jako metafora totalitního režimu, byl pochopitelně o to silnější.

Miroslava Pleštilová (vrchní sestra) a Rudolf Jelínek (dr. Spivey)Někdejší filmovou předlohu – dramatizaci románu Kena Keseye (v češtině Vyhoďme ho z kola ven) – z pera scenáristy a dramatika Dale Wassermanna nyní uvádí pražské Divadlo Pod Palmovkou v režii Petra Kracika a dramaturgii Ladislava Stýbla. Stále jde o silný příběh s mnoha nadčasovými tématy, které není třeba zvlášť aktualizovat. Stejně jako jiné Kracikovy inscenace má i tato přesně vystavěnou dramatickou klenbu a opírá se zvláště v hlavních rolích o výborné herecké výkony. Rozhodně to platí o hostujícím Martinovi Stránském (alternace Petr Štěpán j. h.), jehož McMurphy je vskutku nezvladatelný a umanutý alfa-samec, který ostatní pacienty odírá v kartách, ale zároveň v nich umí probudit pocit sebevědomí i chuti k životu. Miroslava Pleštilová (alternuje Zuzana Slavíková) je svou drobnou postavou zdánlivě obsazena proti typu „Velké sestry“. Lze pochopit obavy této manipulátorky z anarchie na oddělení, ale nelze přijmout její postupy – ztělesňují nebezpečí suchopárné víry v řád vynucený za jakoukoli cenu. Vrchní sestra je zcela asexuální a jejímu smyslu pro to, co je „normální“, chybí vztah k tomu, co je přirozené a lidské. Z dalších zajímavých výkonů je třeba zmínit alepoň Radka Zimu, který v roli předsedy samosprávy pacientů Hardinga přesně odstiňuje stavy, kdy se vlivem Murphyho osvobozuje od svých neuróz, a chvíle, kdy jim zase propadá a spolu s ostatními se opět vrací do područí vrchní sestry. Věčný zápas přirozené touhy po volnosti s konformitou a zneužívanou mocí se odehrává nejen Pod Palmovkou, ale známe ho i z reality žité teď a tady.

Vítězslava Šrámková, teatroložka

Foto Divadlo Pod Palmovkou


  Jak to vidí Petr Koudelka                                        Další jaro dismančat                                       Jazz jedna báseň