Číslo 20 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s klavíristou.
Janem Simonem.


 

 


 


 


S ženou žít nelze – a bez ní také ne

Když před čtyřmi desetiletími padly cenzurní zábrany, okamžitě se vyrojily pokusy zaujmout dosud nevídanými výjevy, a to jak těmi, které rozněcovaly erotikou, tak těmi, které zkoumaly hranice násilností. Některé jsme viděli i v televizi: Kubrickův Mechanický pomeranč, Peckinpahovy Strašáci nebo Pasoliniho výpravy do dávné minulosti inspirované slavnými literárními předlohami. Šokovat dosud nevídanými výjevy se rozhodl i italský režisér Marco Ferreri. Upozornil na sebe Velkou žranicí, bizarním Kráska a zvíře ve filmu Marka Ferreriho: Ornella Mutiová a Gérard Depardieupodobenstvím o „ctihodných“ občanech blahobytné společnosti, kteří se ují, upijí a usouloží doslova k smrti. A z mezí normality vyšinuté náměty prosazoval i později, včetně nyní uváděné Poslední ženy (ve čtvrtek 15. května ve 23.25 uvede ČT 2).

Obtloustlého Gérarda Depardieua (jenž opět prokazuje, že zvládá cokoli – i živočišnou chlípnost) tu většinou vídáme, jak se mezi čtyři pokojovými stěnami plouží nahatý. Ztělesnil rozvedeného otce, posléze propuštěného i ze zaměstnání, jenž se obětavě stará o malého synka – dokonce v tom nachází svého druhu naplnění. Bývalá manželka jej opustila, aby naplnila své feministické touhy, jenže nynější milenka (Ornella Mutiová), učitelka z mateřské školky, jej naopak znepokojuje úporností, s jakou přejímá jeho dosavadní domény, včetně péče o děcko a rodinu. Když se však i ona seznámí s bývalou hrdinovou ženou, nebohý muž si začíná připadat nadbytečný. Na narůstající stres reaguje hrůzně groteskním sebezmrzačením...

Poslední žena je dílo v některých rysech pamfletické, útočné, i když leckteré vypjaté okamžiky mohou dnes vyznívat směšně. Ferreri se sice dotýká problémů stále aktuálních, avšak nelze přehlédnout, že upadá do pasti samoúčelných šoků. Po jejich odeznění totiž nezůstává mnoho záchytných bodů, které by je nahradily.

Jan Jaroš, filmový publicista


  Jak to vidí Věra Nosková             Ve studiu s Abercrombiem            Pražské jaro 2008: pestrost jmen i žánrů