Číslo 20 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s klavíristou.
Janem Simonem.


 

 

 

 


 


John Abercrombie s pražskými kolegyVe studiu s Abercrombiem

Česká basová škola je mezinárodní jazzový pojem – přinejmenším díky jménům, jako George Mráz a Miroslav Vitouš. Kontrabasista a skladatel Robert Balzar možná mohl kráčet v jejich šlépějích, pokud by tedy v osmdesátých letech zvolil emigraci a ne angažmá v orchestru Československé televize.

Zatím patří k české jazzové špičce, znají ho však i posluchači, kteří si s jazzem zrovna netykají. S Petrem Maláskem, Františkem Kopem a Zdeňkem Fišerem tvoří „orchestr sólistů“ Hany Hegerové, působí ve funkové „úderce“ J. A. R. i v kapele zpěváka Dana Bárty Illustratosphere. Jeho zásadní srdeční záležitostí je ale nepochybně Robert Balzar Trio, které v dubnu u BMG vydalo nové album Tales. Právě tento disk by mohl Balzarovi konečně otevřít dveře do světa.

Ne že by to šestačtyřicetiletý rodák ze Škvoreckým zvěčnělého „jazzového města“ Náchod v minulosti nezkoušel. První album Travelling natočil před deseti lety v ostravském rozhlase, ale v německé produkci a nejtvrdší zahraniční konkurenci se mohla hrdě postavit i další alba jeho tria Alone (2000) a zvláště Overnight (2005). Ta už Balzar pořídil se svými současnými spoluhráči, pianistou Stanislavem Máchou a bubeníkem Jiřím Slavíčkem.

Jejich novinka Tales ale nese výraznou pečeť ještě jednoho muzikanta, jehož jméno je zárukou mimořádného zážitku – Johna Abercrombieho. Třiašedesátiletou legendu jazzové kytary oslovil v New Yorku producent desky Miroslav Vitouš, a tak se muzikant, který hrál s Evansem, Cobhamem, Hammerem i DeJohnettem na pár dnů „přestěhoval“ do jednoho z pražských studií a mírou své hráčské i autorské invence povýšil album na domácí jazzovou událost roku. A možná nejen domácí. Vynalézavá sóla, dokonalá rytmika, kompaktní zvuk – to jsou jen některé z nezpochybnitelných hodnot nahrávky, kde se úcta k tradici potkává s kreativitou.

Milan Šefl


  Jak to vidí Věra Nosková             Ve studiu s Abercrombiem            Pražské jaro 2008: pestrost jmen i žánrů