|
Pražské jaro 2008: pestrost jmen i žánrů
Letošní Pražské jaro není ve znamení velkých výročí.
V programu mluví za sebe více jména umělců než dramaturgické
linie. A pořadatelé mají ambici představit svět klasické hudby
v celé jeho žánrové pestrosti. Je to i proto, že několik
velkých jubilejí je za námi, zejména pak „mozartovský rok“
2006, a následující roky připomenou velká výročí Gustava
Mahlera a Bohuslava Martinů.
Ve štafetě zahajovacích koncertů bude letos pokračovat
Filharmonie Brno se svým šéfdirigentem Petrem Altrichtrem. A
je jen dobře, že tato prestižní událost je svěřována různým
orchestrům a dirigentům včetně výjimečných zahraničních
hostování, jako tomu bylo v roce 2005 v případě London
Symphony Orchestra se sirem Colinem Davisem. Letos v Praze
provedou 12. a 13. května Mou vlast hosté z Brna, ale
v programu samotném anglické orchestry chybět nebudou.
Orchestry vždy atraktivní
Jedním z očekávaných vrcholů je dvojice vystoupení
Symfonického orchestru BBC z Londýna s jeho současným
šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem. Oba programy jsou atraktivní
i náročné. Na prvním bude znít Symfonie č. 7 letošního
jubilanta Miloslava Kabeláče (1908–1979), výrazné osobnosti
české hudby 20. století, ovšem také jednoho z umělců
diskriminovaných komunistickým režimem. Kabeláče doplní méně
známá Symfonie Dmitrije Šostakoviče a Beethovenův Klavírní
koncert č. 1 s mladým polským klavíristou, brilantním Piotrem
Anderszewskim. Druhý koncert londýnského rozhlasového
orchestru s nejlepším českým dirigentem současnosti bude ve
znamení Symfonie Asrael, největšího a nejzávažnějšího
orchestrálního díla Josefa Suka. Právě na uvedení tohoto díla
se Bělohlávek svým způsobem připravuje od počátku roku a
Asraela letos uvedl už s orchestry v Berlíně a v Ženevě. Jeho
pražskojarní koncert bude mít i londýnskou předpremiéru.
Druhý významný britský orchestr přijíždí s dirigentem Markem
Elderem a se skladbami dvou anglických klasických autorů –
Edwarda Edgara a Ralpha Vaughana Williamse. Jde o Hallé
Orchestra Manchester, jeden z orchestrů s vůbec nejdelší
tradicí, který hrál mnohokrát i pod Edgarovou taktovkou. Tento
autor bude na letošním Pražském jaru přítomen svou Symfonií č.
1 As dur, Williams pak písňovým cyklem Song of Travel se
špičkovým kanadským barytonistou Gerardem Finleym.
Tradiční i kontroverzní hosté
Ne
každý zahraniční orchestr je zároveň světový orchestr –
světovost se chápe jako označení kvality a ne jako zeměpisný
termín. Avšak mezi světové orchestry od dob legendárního šéfa
Jevgenije Mravinského patří rozhodně Petrohradská filharmonie.
Ta přijíždí letos s dirigentem Jurijem Těmirkanovem
a nejpopulárnějším možným programem, kterým je výběr z baletu
Labutí jezero Petra Iljiče Čajkovského a Symfonické tance
Sergeje Rachmaninova.
Přivítáme také tři výrazné východoevropské orchestry.
Tradičním hostem je Slovenská filharmonie, která přijíždí se
svým mladým šéfem Petrem Ferancem a Metamorfózami Eugena
Suchoně. Polský komorní orchestr doprovodí populárního i
kontroverzního houslistu Nigela Kennedyho. Tento fenomenální
virtuos rád kombinuje svět klasické hudby a image rockových
hvězd, takže Mozart i Beethoven v jeho programu pravděpodobně
nebudou jenom vídeňskými klasiky. Pražské jaro letos uzavře
Budapešťský festivalový orchestr se svým šéfdirigentem Ivánem
Fischerem a převážně dvořákovským programem. Od roku 2003, kdy
festival naposledy uzavírala Beethovenova Devátá, se podoba
závěrečného koncertu mění i hledá. Letos je jeho první
polovina mozaikou drobnějších skladeb a v druhé polovině
uslyšíme vynikajícího klavíristu Andráse Schiffa v Klavíním
koncertu g moll Antonína Dvořáka.
Všude dobře, doma nejlíp?
České
orchestry doplňují nabídku Pražského jara mnoha směry. Česká
filharmonie vystoupí dvakrát a s výraznými sólisty. Na
koncertu, který je poctou Karlu Ančerlovi u příležitosti stého
výročí dirigentova narození, vystoupí houslistka Julia
Fischerová s Dvořákovým koncertem, dirigovat bude mladý
Rakušan Christian Arming a program vyvrcholí Mahlerovou První
symfonií. Pod taktovkou svého bývalého šéfdirigenta Zdeňka
Mácala provede Česká filharmonie i jeden náročnější program
s Brahmsovým klavírním koncertem č. 1 d moll, sólistou bude
Rudolf Buchbinder, a monodramatem Erwartung (Očekávání)
Arnolda Schönberga v ústřední roli s mezzosopranistkou Dagmar
Peckovou. Jde o proslulé dílo na hranici pozdního romantismu a
hudby 20. století. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
představí ryze brahmsovský program a pod taktovkou svého
šéfdirigenta Jiřího Kouta provede Dvojkoncert a moll s českými
sólisty dvou generací, Václavem Hudečkem a Janem Páleníkem, a
poté Symfonii č. 4 e moll. Symfonický orchestr Českého
rozhlasu vystoupí v souvislosti s oslavami 85. výročí založení
Českého rozhlasu pod taktovkou svého šéfdirigenta Vladimíra
Válka v reprezentativním programu se skladbami Otakara
Jeremiáše, Antonína Dvořáka a Sergeje Prokofjeva. Ke stejnému
výročí se váže i vystoupení Radio Big Bandu Praha pod vedením
Václava Kozla v Mercedes fóru.
Pěvecká legenda a mistři klavíru
Samostatnou
kapitolou je letošní hostování slovenské mezzosopranistky
Edity Gruberové. Tato pěvecká hvězda se blíží k závěru své
dráhy, ale každé její vystoupení z poslední doby, ať už ve
Vídni či Mnichově, je vnímáno jako neopakovatelná událost a
umělecký triumf. V roce 2006 na Pražském jaru provedla
jedinečný písňový recitál, které uvádí velmi vzácně. Letos jí
uslyšíme ve výběru z nejslavnějších koloraturních árií, tedy
právě v tom oboru, kde si právem získala světovou proslulost.
Edita Gruberová je sice dnes největší operní hvězdou
slovenského původu – ovšem ne hvězdou jedinou. O tom bude
možné se přesvědčit na vystoupení mladé sopranistky Adriany
Kučerové, kterou doprovodí v aule Vysoké školy ekonomické
výtečný slovenský komorní orchestr Capella Istropolitana.
V pravidelných periodách dává Pražské jaro prostor
klavíristům. Letos se měly sejít tři legendy své generace, ale
po odřeknutí Maurizia Polliniho zůstávají dvě – Alfréd Brendel
a Ivan Moravec. Sedmasedmdesátiletý Brendel, který letošní
sezonou uzavírá svou kariéru, chystá na festival průřez světem
vídeňského klasicismu a v jeho programu se setkává Haydn,
Mozart, Beethoven i Schubert. Osmasedmdesátiletý Ivan Moravec
sáhne do svých proslulých kreací ze skladeb Clauda Debussyho a
Fryderyka Chopina. I náhrada za Polliniho je ovšem důstojná a
s třetím sólovým recitálem vystoupí Rudolf Buchbinder, ceněný
a spolehlivý interpret děl Ludwiga van Beethovena, ze kterých
tentokrát vybral jeho nejrozsáhlejší a nejdůmyslnější klavírní
opus: Třiatřicet variací na valčík Diabelliho. U nás méně
známý pianista Vitalij Berzon připomene na jednom z Nokturen
tradiční ctnosti ruské klavírní školy. Bílou vránou mezi
klavíristy je celovečerní recitál houslistky Midori.
Do všech stran
Festivalová
premiéra čeká soubor Ostravská banda, který založil Petr Kotík
a provádí s nimi objevné i odvážné projekty soudobé hudby.
Příznivci jazzu naopak přivítají jinou legendu – Wayna
Shortera a jeho kvarteto. V programu ale najdeme i kvarteto
v nejklasičtější podobě, vynikající Pražákovo kvarteto uvede
dva kombinované programy s „první“ a „druhou“ vídeňskou školou
a postaví vedle sebe Josepha Haydna a Antona Weberna. Komorní
hudbu Josefa Suka a Antonína Dvořáka uvede ve zvláštním
projektu mezigenerační komorní ansámbl, jehož nejstarším
členem je houslista Josef Suk a nejmladším houslista Miroslav
Ambroš, dále pak Karel Untermüller, Jiří Bárta a Jan Simon.
Scénu autentické interpretace staré hudby letos reprezentuje
Musica Florea, která pod vedením Marka Štryncla a s chlapeckým
sborem Boni pueri uvádí Mozartovo Requiem. Z hostů je to
soubor Il Fondamento s programem výhradně z děl největšího
českého barokního skladatele J. D. Zelenky. A proslulý Huelgas
Ensemble s Paulem van Nevelem, specializovaný na
franko-vlámskou polyfonii. Vystoupení souboru Doulce Mémoire
ukáže na propojení mezi domácí a zahraniční scénou
interpretace staré hudby. A úplně jiný dotek historie lze
očekávat v rámci Dne pražských varhan ve čtyřech chrámových
prostorách i v Obecním domě. Svébytným setkáním historie a
současnosti je projekt Dialog lidského hlasu a strun Scholy
Gregoriany Pragensis s violoncellistou Jiřím Bártou, kteří
začínají gregoriánským chorálem, pouští se do osobitých
improvizačních prvků a končí originální podobou skladby
Fratres od klasika duchovní hudby 20. století Arvo Pärta.
Série zajímavých koncertů se odvíjí od loňské a letošní
soutěže Pražského jara. Loni se soutěžilo v oborech lesní roh
a dirigování, což umožňuje oba vítěze přivítat na společném
koncertu. Podobu veřejného koncertu má obvykle finále, letos
v kategoriích klarinet a hoboj, kdy finalisty doprovodí
Pražský komorní orchestr a Plzeňská filharmonie. Podobnou
atmosféru setkání s nejmladší uměleckou generací mají už
několikátým rokem velmi úspěšná nedělní matiné, letos byli
pozváni k samostatným dopoledním recitálům klarinetista Jan
Mach, basista Jan Martiník a houslistka Tereza Přívratská.
Program Pražského jara tradičně doplňují operní představení
z nabídky sezony Národního divadla a Státní opery Praha.
Jindřich Bálek, redaktor ČRo 3 – Vltava
Foto archiv, Philips & Benjamin Ealovega,
Ronnie Wright. |