Číslo 20 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s klavíristou.
Janem Simonem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Pražské jaro 2008: pestrost jmen i žánrů

Letošní Pražské jaro není ve znamení velkých výročí. V programu mluví za sebe více jména umělců než dramaturgické linie. A pořadatelé mají ambici představit svět klasické hudby v celé jeho žánrové pestrosti. Je to i proto, že několik velkých jubilejí je za námi, zejména pak „mozartovský rok“ 2006, a následující roky připomenou velká výročí Gustava Mahlera a Bohuslava Martinů.
Ve štafetě zahajovacích koncertů bude letos pokračovat Filharmonie Brno se svým šéfdirigentem Petrem Altrichtrem. A je jen dobře, že tato prestižní událost je svěřována různým orchestrům a dirigentům včetně výjimečných zahraničních hostování, jako tomu bylo v roce 2005 v případě London Symphony Orchestra se sirem Colinem Davisem. Letos v Praze provedou 12. a 13. května Mou vlast hosté z Brna, ale v programu samotném anglické orchestry chybět nebudou.

Orchestry vždy atraktivní

Jedním z očekávaných vrcholů je dvojice vystoupení Symfonického orchestru BBC z Londýna s jeho současným šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem. Oba programy jsou atraktivní i náročné. Na prvním bude znít Symfonie č. 7 letošního jubilanta Miloslava Kabeláče (1908–1979), výrazné osobnosti české hudby 20. století, ovšem také jednoho z umělců diskriminovaných komunistickým režimem. Kabeláče doplní méně známá Symfonie Dmitrije Šostakoviče a Beethovenův Klavírní koncert č. 1 s mladým polským klavíristou, brilantním Piotrem Anderszewskim. Druhý koncert londýnského rozhlasového orchestru s nejlepším českým dirigentem současnosti bude ve znamení Symfonie Asrael, největšího a nejzávažnějšího orchestrálního díla Josefa Suka. Právě na uvedení tohoto díla se Bělohlávek svým způsobem připravuje od počátku roku a Asraela letos uvedl už s orchestry v Berlíně a v Ženevě. Jeho pražskojarní koncert bude mít i londýnskou předpremiéru.
Druhý významný britský orchestr přijíždí s dirigentem Markem Elderem a se skladbami dvou anglických klasických autorů – Edwarda Edgara a Ralpha Vaughana Williamse. Jde o Hallé Orchestra Manchester, jeden z orchestrů s vůbec nejdelší tradicí, který hrál mnohokrát i pod Edgarovou taktovkou. Tento autor bude na letošním Pražském jaru přítomen svou Symfonií č. 1 As dur, Williams pak písňovým cyklem Song of Travel se špičkovým kanadským barytonistou Gerardem Finleym.

Tradiční i kontroverzní hosté

Fenomenální houslista Nigel Kennedy rád kombinuje svět klasické hudby a image rockových hvězdNe každý zahraniční orchestr je zároveň světový orchestr – světovost se chápe jako označení kvality a ne jako zeměpisný termín. Avšak mezi světové orchestry od dob legendárního šéfa Jevgenije Mravinského patří rozhodně Petrohradská filharmonie. Ta přijíždí letos s dirigentem Jurijem Těmirkanovem a nejpopulárnějším možným programem, kterým je výběr z baletu Labutí jezero Petra Iljiče Čajkovského a Symfonické tance Sergeje Rachmaninova.
Přivítáme také tři výrazné východoevropské orchestry. Tradičním hostem je Slovenská filharmonie, která přijíždí se svým mladým šéfem Petrem Ferancem a Metamorfózami Eugena Suchoně. Polský komorní orchestr doprovodí populárního i kontroverzního houslistu Nigela Kennedyho. Tento fenomenální virtuos rád kombinuje svět klasické hudby a image rockových hvězd, takže Mozart i Beethoven v jeho programu pravděpodobně nebudou jenom vídeňskými klasiky. Pražské jaro letos uzavře Budapešťský festivalový orchestr se svým šéfdirigentem Ivánem Fischerem a převážně dvořákovským programem. Od roku 2003, kdy festival naposledy uzavírala Beethovenova Devátá, se podoba závěrečného koncertu mění i hledá. Letos je jeho první polovina mozaikou drobnějších skladeb a v druhé polovině uslyšíme vynikajícího klavíristu Andráse Schiffa v Klavíním koncertu g moll Antonína Dvořáka.

Všude dobře, doma nejlíp?

Sedmasedmdesátiletý klavírista Alfréd Brendel uvede na Pražském jaru průřez hudbou vídeňského klasicismuČeské orchestry doplňují nabídku Pražského jara mnoha směry. Česká filharmonie vystoupí dvakrát a s výraznými sólisty. Na koncertu, který je poctou Karlu Ančerlovi u příležitosti stého výročí dirigentova narození, vystoupí houslistka Julia Fischerová s Dvořákovým koncertem, dirigovat bude mladý Rakušan Christian Arming a program vyvrcholí Mahlerovou První symfonií. Pod taktovkou svého bývalého šéfdirigenta Zdeňka Mácala provede Česká filharmonie i jeden náročnější program s Brahmsovým klavírním koncertem č. 1 d moll, sólistou bude Rudolf Buchbinder, a monodramatem Erwartung (Očekávání) Arnolda Schönberga v ústřední roli s mezzosopranistkou Dagmar Peckovou. Jde o proslulé dílo na hranici pozdního romantismu a hudby 20. století. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK představí ryze brahmsovský program a pod taktovkou svého šéfdirigenta Jiřího Kouta provede Dvojkoncert a moll s českými sólisty dvou generací, Václavem Hudečkem a Janem Páleníkem, a poté Symfonii č. 4 e moll. Symfonický orchestr Českého rozhlasu vystoupí v souvislosti s oslavami 85. výročí založení Českého rozhlasu pod taktovkou svého šéfdirigenta Vladimíra Válka v reprezentativním programu se skladbami Otakara Jeremiáše, Antonína Dvořáka a Sergeje Prokofjeva. Ke stejnému výročí se váže i vystoupení Radio Big Bandu Praha pod vedením Václava Kozla v Mercedes fóru.

Pěvecká legenda a mistři klavíru

Mladá slovenská sopranistka Adriana Kučerová vystoupí s komorním orchestrem Capella IstropolitanaSamostatnou kapitolou je letošní hostování slovenské mezzosopranistky Edity Gruberové. Tato pěvecká hvězda se blíží k závěru své dráhy, ale každé její vystoupení z poslední doby, ať už ve Vídni či Mnichově, je vnímáno jako neopakovatelná událost a umělecký triumf. V roce 2006 na Pražském jaru provedla jedinečný písňový recitál, které uvádí velmi vzácně. Letos jí uslyšíme ve výběru z nejslavnějších koloraturních árií, tedy právě v tom oboru, kde si právem získala světovou proslulost. Edita Gruberová je sice dnes největší operní hvězdou slovenského původu – ovšem ne hvězdou jedinou. O tom bude možné se přesvědčit na vystoupení mladé sopranistky Adriany Kučerové, kterou doprovodí v aule Vysoké školy ekonomické výtečný slovenský komorní orchestr Capella Istropolitana.
V pravidelných periodách dává Pražské jaro prostor klavíristům. Letos se měly sejít tři legendy své generace, ale po odřeknutí Maurizia Polliniho zůstávají dvě – Alfréd Brendel a Ivan Moravec. Sedmasedmdesátiletý Brendel, který letošní sezonou uzavírá svou kariéru, chystá na festival průřez světem vídeňského klasicismu a v jeho programu se setkává Haydn, Mozart, Beethoven i Schubert. Osmasedmdesátiletý Ivan Moravec sáhne do svých proslulých kreací ze skladeb Clauda Debussyho a Fryderyka Chopina. I náhrada za Polliniho je ovšem důstojná a s třetím sólovým recitálem vystoupí Rudolf Buchbinder, ceněný a spolehlivý interpret děl Ludwiga van Beethovena, ze kterých tentokrát vybral jeho nejrozsáhlejší a nejdůmyslnější klavírní opus: Třiatřicet variací na valčík Diabelliho. U nás méně známý pianista Vitalij Berzon připomene na jednom z Nokturen tradiční ctnosti ruské klavírní školy. Bílou vránou mezi klavíristy je celovečerní recitál houslistky Midori.

Do všech stran

Příznivci jazzu si festival užijí především díky vystoupení kvartetu Waynea Shortera ve složení Brian Blade (bicí), Danilo Perez (klavír), Wayne Shorter (saxofon) a John Patitucci (kontrabas)Festivalová premiéra čeká soubor Ostravská banda, který založil Petr Kotík a provádí s nimi objevné i odvážné projekty soudobé hudby. Příznivci jazzu naopak přivítají jinou legendu – Wayna Shortera a jeho kvarteto. V programu ale najdeme i kvarteto v nejklasičtější podobě, vynikající Pražákovo kvarteto uvede dva kombinované programy s „první“ a „druhou“ vídeňskou školou a postaví vedle sebe Josepha Haydna a Antona Weberna. Komorní hudbu Josefa Suka a Antonína Dvořáka uvede ve zvláštním projektu mezigenerační komorní ansámbl, jehož nejstarším členem je houslista Josef Suk a nejmladším houslista Miroslav Ambroš, dále pak Karel Untermüller, Jiří Bárta a Jan Simon.
Scénu autentické interpretace staré hudby letos reprezentuje Musica Florea, která pod vedením Marka Štryncla a s chlapeckým sborem Boni pueri uvádí Mozartovo Requiem. Z hostů je to soubor Il Fondamento s programem výhradně z děl největšího českého barokního skladatele J. D. Zelenky. A proslulý Huelgas Ensemble s Paulem van Nevelem, specializovaný na franko-vlámskou polyfonii. Vystoupení souboru Doulce Mémoire ukáže na propojení mezi domácí a zahraniční scénou interpretace staré hudby. A úplně jiný dotek historie lze očekávat v rámci Dne pražských varhan ve čtyřech chrámových prostorách i v Obecním domě. Svébytným setkáním historie a současnosti je projekt Dialog lidského hlasu a strun Scholy Gregoriany Pragensis s violoncellistou Jiřím Bártou, kteří začínají gregoriánským chorálem, pouští se do osobitých improvizačních prvků a končí originální podobou skladby Fratres od klasika duchovní hudby 20. století Arvo Pärta.
Série zajímavých koncertů se odvíjí od loňské a letošní soutěže Pražského jara. Loni se soutěžilo v oborech lesní roh a dirigování, což umožňuje oba vítěze přivítat na společném koncertu. Podobu veřejného koncertu má obvykle finále, letos v kategoriích klarinet a hoboj, kdy finalisty doprovodí Pražský komorní orchestr a Plzeňská filharmonie. Podobnou atmosféru setkání s nejmladší uměleckou generací mají už několikátým rokem velmi úspěšná nedělní matiné, letos byli pozváni k samostatným dopoledním recitálům klarinetista Jan Mach, basista Jan Martiník a houslistka Tereza Přívratská. Program Pražského jara tradičně doplňují operní představení z nabídky sezony Národního divadla a Státní opery Praha.

Jindřich Bálek, redaktor ČRo 3 – Vltava

Foto archiv, Philips & Benjamin Ealovega, Ronnie Wright.


  Jak to vidí Věra Nosková             Ve studiu s Abercrombiem            Pražské jaro 2008: pestrost jmen i žánrů