Číslo 20 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s klavíristou.
Janem Simonem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Jan Simon, klavírista

Před sedmi lety jste mi řekl, že nechcete, aby vaše kariéra připomínala výstřel z děla, ale že dáváte spíš přednost dlouhodobým „investicím“. Zúročují se vám?

Myslím, že ano. Vracejí se v podobě zajímavých angažmá. Já nikdy netoužil po tom, abych odehrál sto dvacet koncertů do roka. Spíš jsem se snažil vybírat si příležitosti, které mi z nějakých důvodů vyhovují. Snažím se sice držet zásady, že není malých a nevýznamných koncertů, ale přece jen selektuji nabídky, které mi přicházejí. A osvědčuje se mi to. Když se podívám do kalendáře, vidím, že mé koncerty jsou na hezkých místech, před dobrým publikem a s kvalitními tělesy. Jsem prostě rád, že se mi daří pracovat na takové umělecké úrovni, která mi přináší uspokojení.

V uplynulých letech jste si na nedostatek příležitostí věru stěžovat nemohl; koncertoval jste s Baltimore Symphony Orchestra, s rozhlasovými symfoniky jste hrál v Aténách, Salcburku, Stuttgartu. Nedávno jste debutoval s Izraelskou filharmonií.

Žádná příležitost nepřichází sama od sebe; jen velmi málo kumštýřů je v té pozici, že sedí doma u nástroje, tiše pracují a nabídky se jim sunou ze všech stran. To se týká hlavně těch, kteří jsou marketinkově – říkám záměrně marketinkově! – dobře nastaveni a mají silné agentury, které za nimi stojí. Ale spolupracujete s agenturou, nebo se zastupujete sami, musíte vyvinout určitou iniciativu.

Studujete právě teď něco nového?

Mám v repertoáru už přes padesát klavírních koncertů, většinou tedy vybírám spolu s pořadateli z toho, co už mám nastudováno.

Repertoárová šíře je také jednou z vašich dlouhodobých investic…

Také, ale běh na dlouhou trať má i jiné podoby. Nedávno mě oslovila Česká filharmonie s nabídkou koncertu, který by se měl konat na jaře 2010. A na programu bude světová premiéra klavírního koncertu Jiřího Gemrota, který jsem si u autora před několika málo lety objednal.

Stačí vám, když skladbu, kterou už máte v repertoáru, jen oprášíte?

To právě ne. Ve chvíli, kdy začnete takzvaně oprašovat, sklouznete do rutiny, což je nejlepší cesta, jak brzy skončit. Nejde jen tak něco vytáhnout z rukávu. Skladbu, kterou už v repertoáru mám, se nemusím vždycky znovu učit, ale určitě nad ní musím přemýšlet. Na konkrétní kompozici se totiž dívám jinak ve třiceti a jinak, když se k ní vrátím o deset let později. A pokud zdraví a hlava dovolí, bude můj přístup jiný i v šedesáti.

Agáta Pilátová, publicistka

Snímky Jarka Šnajberková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 6. května.


  Jak to vidí Věra Nosková             Ve studiu s Abercrombiem            Pražské jaro 2008: pestrost jmen i žánrů