Číslo 20 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s klavíristou.
Janem Simonem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Rozhlasová hra jako vokální symfonie

Hry francouzského básníka a dramatika Jeana Tardieua se u nás hrávají pouze sporadicky. Snad to bude i tím, že Tardieua, který byl celý život solitérem, předběhla u nás sláva jeho divadelních souputníků, například Ionesca. Doménou Tardieua byla zejména kouzla s jazykem, takže i ve Francii byl často neprávem vnímán jako autor nezávazných hříček. Přitom v jeho hrách, kde se často s jazykem a hlasy pokoušel nakládat jako s hudbou, se v groteskní nadsázce odhaluje skutečnost: lidská společnost jako svět frází a svět jako nehostinné, ale zároveň velmi poetické místo.

Režisér Miroslav Buriánek při veřejné předpremiéře Symfonické rozmluvy v plzeňském studiu Českého rozhlasuUž rodinné prostředí směrovalo Jeana Tardieua k umělecké dráze. Narodil se v roce 1903 v umělecké rodině. Jean byl záhy okouzlen literaturou i divadlem, první báseň uveřejnil v časopise prestižního lycea Concordet. Na literární scénu však vstoupil až v roce 1933 sbírkou básní. Za války pracoval jako redaktor v nakladatelství a spolupracoval s odbojem. Po osvobození působil rozhlase, nejprve jako vedoucí dramatické redakce a posléze jako ředitel okruhu France-Musique. Vedle esejistické tvorby pro rozhlas se začal věnovat i divadlu. Jeho krátké hry, v jejichž bláznivém ději vystupují postavy mluvící jakoby pomateným jazykem, se přirozeně připojily k tehdy velmi populárnímu aburdnímu divadlu, a přitom si zachovaly velikou originalitu. Vedle těchto groteskních her napsal Tardieu, který byl od mládí uhranut hudbou, i několik her, ve kterých se pokusil použít hlasů jako hudebních nástrojů a vystavět děj podle zákonů hudební kompozice.

Jednou z těchto aktovek je Symfonická rozmluva, kterou ve výborném překladu Pavla Trtílka a Jana Krupy nastudoval režisér Miroslav Buriánek v plzeňském studiu Českého rozhlasu. Osoby hry nemají obvyklá jména, nahradil je jejich hlasový rozsah. Hra je vlastně originální vokální symfonii a je pojata jako koncert, v němž se ovšem nezpívá. Šest hlasů se tu potkává v mluvených dialozích zdánlivě beze smyslu. Inscenaci uvede Český rozhlas 3 – Vltava v úterý 13. května ve 21.30.

„Po rozhlasové hře Ernsta Jandla byl Tardieu dalším autorem, který mi umožnil experimentovat s lidskými hlasy i zvukovou technikou. Účinek nové inscenace jsme si už vyzkoušeli veřejnou předpremiérou v rozhlasovém studiu a chtěl bych vyzdvihnout, že se na něm velkou zásluhu měli herci: Antonín Kaška, Martin Stránský, Jana Kubátová, Lenka Krejčíková, Ludmila Čermáková a Bronislav Kotiš. Ti dokázali s trpělivostí hlasově sledovat partituru, kterou jsem musel ve hře odkrývat,“ říká režisér Miroslav Buriánek.

Do léta čeká Miroslava Buriánka, jehož nadšení pro experiment je pověstné, další nesnadný úkol. Zároveň si jím však splní i velký tvůrčí sen: poprvé bude v Českém rozhlase realizovat proslulou hru divadelních dějin Plešatou zpěvačku Eugena Ionesca.

Hynek Pekárek, redaktor ČRo 3 – Vltava


  Jak to vidí Věra Nosková             Ve studiu s Abercrombiem            Pražské jaro 2008: pestrost jmen i žánrů