Číslo 20 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s klavíristou.
Janem Simonem.


 

 

 


 


Politický thriller Na zábradlí

Malé scéně Divadla Na zábradlí vlevo dominuje mohutná klec hrkotajícího nákladního výtahu a vpravo v pozadí kovové dveře, za nimiž to klokotá, kape, splachuje a cosi potrubím odtéká. Když se otevřou, zazáří z nich ostré světlo a na jeviště – do skladiště plného velkých stěhovacích beden – se vyvalí oblaka páry. Na této scéně, navržené Petrem B. Novákem, se odvíjí černá groteska Friedricha Dürrenmatta Komplic napsaná před pětatřiceti lety.

V bezútěšném prostoru přebývá a pracuje zkrachovalý chemik Doc. Když přišel o zaměstnání, rodinu i víru ve společnost, propůjčil svůj talent mafiánu Bossovi (ironicky „měkce“ tohoto šéfa podsvětí ztělesňuje Leoš Noha) a efektivně tu realizuje svůj vynález – nekrodialýzu – rozpouštění mrtvol, aby zmizely beze stopy. Je to pro něho prostě nevzrušivý „job“ (Igoru Chmelovi se daří přesně postihnout Docovu morální vyhaslost).

Jistě nejen autorova poznámka, že hra se děje v přítomnosti, ale i „technická podobnost“ nekrodialýzy s kauzou tzv. orlických vražd mohla být impulzem pro režiséra Davida Czesaného, aby z hry vytvořil černou komedii o propojení policie, politiky a organizovaného zločinu „tady a teď“, a dokonce téma konzultoval u odborníka – bývalého šéfa příslušného útvaru policie Jana Kubiceho. O tom, že vše se odehrává v Praze, svědčí videodotáčky ulic, nejznámějších kontroverzních podnikatelů i politických špiček a zvukové  „záznamy“ odposlechů, jimiž je představení protkáno. Občas je to šokující, častěji nadbytečné, ale naštěstí publicistická apelativnost nepřekryje dürrenamattovské podobenství, protože režisér spolu s herci dokáže s jemnou komediální stylizací vyjádřit jeho hlubší dramatickou mrazivost. Zneklidňující chvějivost podporuje už to, že do rozporuplné postavy policisty Copa, který nakonec také propadá korupci a vraždění, je obsazena herečka Marie Spurná. V této hře nejsou nevinní: všichni tak či onak přijali zrůdný princip společnosti a neváhají ho využít ve vlastním zájmu; a hercům se daří v nezjednodušující osobité polaritě ono napětí viník – oběť vyjádřit. Platí to nejen pro ústřední trojici Doc – Boss – Cop, ale i pro Bossovu i Docovu milenku Ann v podání Kristiny Maděričové, nakladatele a milovníka poezie Jacka Vladimíra Marka a Docova syna Billa, kterého hraje Ladislav Hampl.

Vítězslava Šrámková, teatroložka


  Jak to vidí Věra Nosková             Ve studiu s Abercrombiem            Pražské jaro 2008: pestrost jmen i žánrů