|
Politický thriller Na zábradlí
Malé scéně Divadla Na zábradlí vlevo dominuje mohutná klec
hrkotajícího nákladního výtahu a vpravo v pozadí kovové dveře,
za nimiž to klokotá, kape, splachuje a cosi potrubím odtéká.
Když se otevřou, zazáří z nich ostré světlo a na jeviště – do
skladiště plného velkých stěhovacích beden – se vyvalí oblaka
páry. Na této scéně, navržené Petrem B. Novákem, se odvíjí
černá groteska Friedricha Dürrenmatta Komplic napsaná před
pětatřiceti lety.
V bezútěšném prostoru přebývá a pracuje zkrachovalý chemik
Doc. Když přišel o zaměstnání, rodinu i víru ve společnost,
propůjčil svůj talent mafiánu Bossovi (ironicky „měkce“ tohoto
šéfa podsvětí ztělesňuje Leoš Noha) a efektivně tu realizuje
svůj vynález – nekrodialýzu – rozpouštění mrtvol, aby zmizely
beze stopy. Je to pro něho prostě nevzrušivý „job“ (Igoru
Chmelovi se daří přesně postihnout Docovu morální vyhaslost).
Jistě nejen autorova poznámka, že hra se děje v přítomnosti,
ale i „technická podobnost“ nekrodialýzy s kauzou tzv.
orlických vražd mohla být impulzem pro režiséra Davida
Czesaného, aby z hry vytvořil černou komedii o propojení
policie, politiky a organizovaného zločinu „tady a teď“, a
dokonce téma konzultoval u odborníka – bývalého šéfa
příslušného útvaru policie Jana Kubiceho. O tom, že vše se
odehrává v Praze, svědčí videodotáčky ulic, nejznámějších
kontroverzních podnikatelů i politických špiček a zvukové
„záznamy“ odposlechů, jimiž je představení protkáno. Občas je
to šokující, častěji nadbytečné, ale naštěstí publicistická
apelativnost nepřekryje dürrenamattovské podobenství, protože
režisér spolu s herci dokáže s jemnou komediální stylizací
vyjádřit jeho hlubší dramatickou mrazivost. Zneklidňující
chvějivost podporuje už to, že do rozporuplné postavy
policisty Copa, který nakonec také propadá korupci a vraždění,
je obsazena herečka Marie Spurná. V této hře nejsou nevinní:
všichni tak či onak přijali zrůdný princip společnosti a
neváhají ho využít ve vlastním zájmu; a hercům se daří
v nezjednodušující osobité polaritě ono napětí viník – oběť
vyjádřit. Platí to nejen pro ústřední trojici Doc – Boss –
Cop, ale i pro Bossovu i Docovu milenku Ann v podání Kristiny
Maděričové, nakladatele a milovníka poezie Jacka Vladimíra
Marka a Docova syna Billa, kterého hraje Ladislav Hampl.
Vítězslava Šrámková, teatroložka |