Číslo 20 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s klavíristou.
Janem Simonem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Rudolf Matys, publicista

A budeme pokračovat po písničce...

Nebudu tu své jistě dostatečně poučené čtenáře zdržovat obšírnějším popisem všech rozdílů mezi vysíláním „proudovým“ a „titulkovým“. Stačí přece, když si prostě srovnají Radiožurnál na jedné straně s Vltavou či Prahou na straně druhé. A tak rovnou k věci.

Vstoupíme-li do „radiožurnálového proudu“, předem víme, že se v jeho uvolněných, pružných programových strukturách chceme setkat především s pohotovou a spolehlivou informací, s temperamentním a pokud možno i nápaditým projevem moderátorů, s nerozvleklou pregnantností jednotlivých vstupů i s inteligentně vedenými diskusními a kontaktními pořady. Přívažkem ovšem dennodenně zkonzumujeme i nemalou dávku písniček, vybíraných téměř výlučně z oblasti„většinového“ středního proudu pop-music. Zásadně proti tomu vůbec nic nemám, něčím ten horizontální proud přece musí být členěn. Chci si spíš povšimnout několika konkrétních vysílacích situací, v nichž mi vysloveně vadí způsob a chvíle zařazování písniček, případně kdy se musím zamyslet nad jejich konkrétní volbou.

Nejednou jsem už slyšel mimořádně zajímavý rozhovor (dosaďte si: s vědcem, umělcem, cestovatelem, politickou osobností). Mluvčí se před mikrofonem nádherně rozmluví – a právě v okamžiku, kdy mi připadne jeho výpověď nejpozoruhodnější, moderátor zřejmě začne být lehce nervózní z délky jeho výpovědi, neodhadne stupeň její závažnosti a poutavosti – a na samém vrcholu všech těch pozoruhodností se ozve: „A budeme pokračovat po písničce.“ Ale někdy se bohužel moc nepokračuje – jednou proto, že roztěkaného moderátora mezitím napadne něco docela jiného, jindy se zase většinou rozhlasově nezkušený mluvčí už nedokáže vrátit do původní soustředěnosti nebo bezprostřednosti. A to už vůbec nemluvím o těch debatách, které nedočerpají své téma nikoli pro časovou tíseň, ale jen proto, že je zřejmě naprosto nutné, aby na závěr pořadu musel zaznít nějaký omletý hit. To je pak pochopitelně jen k posluchačské zlosti!

Střih – a teď o něčem jiném. Je mi celkem jasné, že ty písničky jsou voleny bez jakéhokoli významového nebo emočního vztahu ke svému „verbálnímu okolí“ – těžko si ostatně umím představit, jak by se jimi mohly atmosférotvorně „kolorovat“ třeba zprávy a reportáže z našeho domácího politického života. Nevolám po ničem takovém, ale přece jen mi „dramaturgie“ zařazování písní vysloveně vadí přinejmenším ve dvou případech.

Tím prvním je situace, kdy rozhlas reaguje na nějakou zvlášť závažnou, smutnou, tragickou, ne-li rovnou katastrofickou událost. Připomenu třeba newyorské září 2001, obě povodně v českých krajích a mohl bych jistě i pokračovat. Vysílání bylo plné dramatických zpráv a rozechvělých či obavných svědectví, ozývaly se hlasy opravdové lidské bolesti i solidarity. A do toho všeho vlétlo radostné juchání Heleny Vondráčkové nebo Karla Gotta. Že to chvílemi mohlo působit až jako (jistě nezáměrný) cynismus, je celkem nasnadě. Ale nemusí vždycky jít jen o pohromy podobného rozsahu a dosahu, i taková umělým optimismem napomádovaná písnička odvysílaná vzápětí po nějakém nekrologu je neméně výživná citová lahůdka!

Druhý příklad je sice méně závažný, ale přece jen... To si moderátor pozve do studia špičkového autora nebo interpreta ze šíře chápané oblasti „zábavné hudby“, z nedávné doby připomenu konkrétně třeba Jiřího Suchého či Petra Skoumala, ale v průběhu téměř hodinového pořadu většinou vůbec nic z jeho tvorby nezazní – a stačilo by přece udělat pár těch kroků do tak bohatě zásobené fonotéky... To mi připadá vůči osobnostem takového významu až neslušné.

V obou těchto případech by se tedy určitě vyplatilo vypnout k jakýmkoli kontextům netečný selektor (pro méně informované: to je onen přístroj, který je dopředu naprogramován, do éteru tedy jdou jen ty skladby, které jsou na něm zařazeny, a to v pořadí, které připomíná víceméně ruletu) a chopit se aspoň na chvíli „rukodělné“ redaktorské práce. Většinou by na ni jistě mohlo být dost času!


  Jak to vidí Věra Nosková             Ve studiu s Abercrombiem            Pražské jaro 2008: pestrost jmen i žánrů