Charles Baudelaire – pronikavý jako anglická mlhaOdolný jako mramor

Když tehdy v tom horkém červencovém dni roku 1866 přicházeli pasažéři na nádraží v Bruselu k vlaku, mohli se stát svědky poněkud neobvyklé scénky. Dva zřízenci kráčeli po peronu s nosítky, na kterých nehybně spočíval muž. Za nimi se belhala stará žena. Byla to Karolina Defaysová, která si sem přijela pro svého syna, jehož pár měsíců předtím ranila mrtvice, následkem čehož ochrnul na půl těla. Tím postiženým byl básník, esejista, překladatel, a také příležitostný malíř Charles Baudelaire, jehož Květy zla a Malé básně v próze patří dnes k literárním skvostům, kterých se čtenář dotýká něžně a málem s posvátnou bázní.

Jaké myšlenky se asi tak v hlavě básníka, jehož životní příběh připomene pořad stanice Praha Velké osudy (úterý 27. května, ČRo 2 – Praha, 17.30), rojily? Možná nepřestal věřit, že ještě jednou napíše báseň, protože tato víra chodí s básníkem věrně až k smrti. Také se mohl těšit na Paříž, kterou miloval tak náruživě, že v ní nikdy nedokázal déle setrvat na jednom místě: za svůj krátký život tu změnil bydliště bezmála padesátkrát.

Ale třeba neplatí ani jedno ani druhé, a on vzpomínal na své lásky, bylo jich opravdu dost, i když jen tři z nich nechal vstoupit do svých básní a domáhal se tak pro ně nesmrtelnosti. Těmi vyvolenými byly herečka Marie Daubrunová, „žena se zelenýma očima“, Apolonie Sabatierová, řečená Prezidentka, která pobláznila mnoho dalších pařížských umělců, a především mulatka Jeanne Duvalová, ona „přítelkyně skvělá, hnědá“. Ta pro Baudelaira znamenala asi to, co pro loď domovský přístav, vracel se k ní a zase se s ní rozcházel, ale nikdy se s ní definitivně nerozešel. Ať už se mu tehdy táhlo hlavou cokoliv (chce se nám věřit, že báseň), nic z toho už nedokázal uskutečnit. Měl před sebou již jen rok bolesti v sanatoriu poblíž Paříže.

Když Paul Verlaine zakládal své společenství „prokletých“ jistě ani na okamžik neváhal udělit mu v něm členství. Jeho životní osud jej přímo předurčuje k tomu, aby si „prokletí básníci“ u něho nechali stříhnout své šaty. Dnes je jeho dílo považováno za klíčové pro moderní poezii. Od Baudelaira totiž pro ni platí definice, málem zákon, který stanoví, že i hrůza vyjádřena umělecky se stává krásou, a že i bolest může plnit ducha pokojnou radostí.

Kdybychom byli skromní, mohli jsme na začátku říci s Flaubertem, výstižně i velmi krásně: „Charles Baudelaire byl odolný jako mramor a pronikavý jako anglická mlha.“

Michal Madry, redaktor ČRo 2 – Praha


  Jak to vidí Petr Koudelka      Zimomriavky a jiné sladkosti      Račte prominout, legenda je taky jenom člověk