Filmový projekt oživující paměť

Sotva první dvě části čtyřdílného dokumentárního cyklu Zapomenuté transporty opustily střižnu, začaly sbírat příznivé reakce i ceny (mj. Trilobit). Právem, je to skutečně obdivuhodný projekt: náročností a důkladností příprav i realizace, objevností, rozsahem získaného materiálu i jeho bezpečným zakotvením v realitě. A zejména obsahem sdělení a způsobem zpracování, který jeho autor Lukáš Přibyl se svým týmem zvolil.

Autentické záběry z ghetta v MinskuVýsledky badatelské práce byly před časem zveřejněny na výstavě v Židovském muzeu: k vidění byly dokumenty i hrubý sestřih záznamů výpovědí svědků na kameru – těch, kteří přežili „zapomenuté transporty“ českých Židů do Lotyšska, Běloruska, Estonska a východního Polska. O těchto transportech se léta téměř nemluvilo. Celkem šestihodinový dokument nyní postupně přichází do kin, každý díl v délce devadesáti minut. První byl věnován Lotyšsku, druhý, nyní aktuálně v kinech, Bělorusku.

Hlavní příčina, proč se na transporty zapomnělo, je nasnadě: přežil je málokdo. Nebyly rozsahem masové, avšak měly neméně hrůznou podobu jako třeba vyhlazovací tábor v Treblince. Těch pár lidí, kteří mohli vydat svědectví, se po válce rozptýlilo po světě; Přibyl je hledal v Evropě, Izraeli, USA i Austrálii. Pátral v archivech, mnohdy těžko dostupných, například ve svazcích KGB. Pracoval na tom sedm let, natočil přes dvě stě šedesát hodin filmového materiálu.

Téma cyklu je významné, způsob badatelské práce tomu odpovídá: má vědecké parametry. Unikátní výpovědi (které si navíc tvůrčí tým ověřoval studiem dokladů), fotografie i písemné dokumenty, autentické filmové záběry získané z nejrůznějších zdrojů (například od bývalých milenek esesáckých věznitelů) – vše je vesměs použito poprvé. Většina svědků o svých zážitcích dosud nemluvila.

Vedle jedinečnosti materiálu je ovšem mimořádně působivý především výsledný tvar. Promyšleně sestavené, mistrně prokomponované a sestříhané pásmo vzpomínek, věcných údajů a dobových záběrů zasahuje diváka s neobyčejnou silou a věrohodností. Působivý zážitek zvyšuje nepřítomnost autorského komentáře či ilustrativních dotáček a citlivý hudební doprovod. Minimalistická montáž faktů i osobních svědectví přitom na sebe nekupí pouze věcné reálie – byť jsou závažné samy o sobě –, ale je v ní obsažena řada dramatických i jímavých lidských osudů. Zatímco první část věnovaná Lotyšsku se zaměřuje víc na skupiny vězněných, „běloruský“ díl o ghettu v Minsku a vyhlazovacím táboru v Malém Trostinci vypráví pohnuté příběhy několika jednotlivců. Je to jistě i proto, že ze sedmi tisíc českých Židů, deportovaných do těchto míst, se konce války dočkalo pouhých dvaadvacet. Ale patrně v tom je také záměr tvůrců – v jednotlivých částech cyklu se snaží probrat téma různých úhlů pohledu, akcentovat různé aspekty. Například druhý díl se zmiňuje o nacistických důstojnících, kteří pomáhali vězňům, o útěcích z lágru či o zajímavých souvislostech spolupráce s partyzány.

Projekt takového významu a rozsahu šlechtí nejen tvůrce, uznání patří i odvaze producenta Ondřeje Trojana.

Agáta Pilátová, publicistka


  Jak to vidí Petr Koudelka      Zimomriavky a jiné sladkosti      Račte prominout, legenda je taky jenom člověk