Ivan Němec, publicista

Derflerův Máj „v hloub myšlenek se zabírá“

K několika starším nahrávkám přibyla letos další pozoruhodná rozhlasová podoba Máchova Máje, kterou v dramaturgii Tomáše Sedláčka a režii Zdeňka Kozáka natočil Český rozhlas Brno. Jeho premiéru vysílala stanice Vltava prvního května na sklonku dne, v němž se zvláště Radiožurnál se stanicí Praha předháněly od samého rána v tom, kdo z jejich moderátorů častěji vyskloňuje „první máj“ a dovedněji ho spojí se substantivem „láska“. Prvomájovými oslavami je přece třeba posluchače řádně zahrnout, a nestihne-li odpovědět na moderátorovu soutěžní otázku, kdo je tvůrcem Máchovy sochy na Petříně, zeptá se ho za hodinku jiný moderátor na druhé stanici na totéž, aby slůvka „máj“ a „láska“, probůh, nevychladla.

Brněnská nahrávka Máchovy velkolepé básnické skladby neměla se způsobem těchto „oslav“ naštěstí nic společného. Vznikla adaptací scénického tvaru, který pro Divadlo U stolu vytvořil v roce 2006 jeho umělecký šéf, dramaturg, režisér a herec František Derfler. Rozhlasoví tvůrci museli oželet výtvarně jednoduchou, ale metaforicky významotvornou scénu Milivoje Husáka, které dominovalo kamenné kyvadlo, balvan času – oblíbený básníkův motiv, a nemohli nabídnout ani vynalézavé pohybové kreace reje duchů, jimiž původní jevištní provedení rovněž poutalo. Zachována zůstala emocionálně silná hudba Zdeňka Kluky na bicí nástroje.

Posluchač se mohl naopak soustředit na dokonalé rozkrytí textu a detailně promyšlenou práci s verši, která nezjednodušovala mnohost jejich významů, ale naopak vytvářela napětí mezi řadou motivů, jež – ve shodě s Máchou – jsou pro Derflera přednější než známá epická linie díla. Jestliže svou úpravu Máchova textu otevřel verši z počátku 2. zpěvu, pak to není náhoda. Slova „Klesla hvězda z nebes výše“, která již před desítkami let popouzela literární vědce ke studiím, v nichž se pokoušeli objasnit tajemství básníkovy vzpurnosti i beznaděje a pochopit jeho úvahy o smrti a věčnosti, stala se pro dramaturga, režiséra a interpreta konkrétní výchozí koncepcí, jíž pak podřídil i svůj další tvůrčí postup.

Zmíněná interpretační analýza se nutně odráží i ve způsobu, jímž Derflerův Vypravěč přednáší. Do jeho projevu se nevloudí zrnko vnějšího patosu, děje a věci v něm zaznívají věcně, často ve svižném tempu, které v sobě skrývá napětí. Dramatické momenty nezatěžkává falešnými pauzami, lyrická přírodní líčení nešminkuje líbeznými barvičkami, ale přitom všechna ta jeho střídmost, ba i syrovost projevu má v sobě hluboký vnitřní cit, rozpoutanou představivost i přesný význam a výklad. Projev mladého Jiřího Valůška, jenž vytváří postavu Vězně, se od divadelní premiéry v mnohém zlepšil, ale jeho nezkušenost je cítit. Lépe se mu daří v poloze vnitřních úvah, kdy je daleko autentičtější než v dramaticky vypjatých sekvencích, při nichž svůj výraz někdy stěží udrží na přesné hranici. Obdiv zaslouží i Erika Stárková, která je nejen Jarmilou, ale svým vysoce stylizovaným a hlasově ozvláštněným projevem v „mezihře duchů“ vytváří jednu z nejpoutavějších pasáží.

Režiséru Zdeňku Kozákovi se podařilo s úspěchem přenést z jeviště do rozhlasu obdivuhodnou Derflerovu inscenaci Máchova Máje, která nepochybně ozdobí rozhlasový archiv, aniž by při tom zapadala prachem.


  Jak to vidí Petr Koudelka      Zimomriavky a jiné sladkosti      Račte prominout, legenda je taky jenom člověk