Jaroslav Vanča, scenárista a pedagog FAMU

Kdo ví, jak vypadáme?

Všimli jsme si toho asi všichni, kdo se občas podíváme na televizní obrazovku ve chvíli, kdy toto dosud vládnoucí médium věnuje trochu vysílacího času chytrým či jaksi nekomerčním talentem obdařeným lidem, jimž by podle všeho bylo lépe pouze naslouchat. Ne že by to byli lidé k nekoukání, naopak, tvář a hlavně výraz mnohých z nich naplňuje představu o člověku postaru řečeno interesantním. Leč v rámu obrazovky častokrát vypadají, jak se říkávalo, jako utržení ze řetězu, případně podle jiného úsloví, že by jim člověk dal pětikorunu. Zatímco všelijaké škole neodrostlé meteory popkultury se před kameru dostaví náležitě zfintěné a zimidžované, věhlasný filozof či básník mívá kravatu nakřivo, bývá rozcuchán, špatně oholen, případně mu v horní dásni chybí zub. Jako by i lidé z televizního štábu nad takovým člověkem zlomili hůl a nechali jej divákům napospas v zájmu jakéhosi falešného, ale možná spíše zlomyslného lpění na autenticitě.

Zdá se, jako by filozofové a básníci, o kterých praví citát, že je žádná doba nepotřebuje tolik jako ta, která se domnívá, že je může postrádat, bez námitek přijali tuto novou roli zanedbaných podivínů, kterou jim právě naše postmoderní doba přisoudila. Ostatně příklady nemusím hledat na televizní obrazovce; onehdy jsem byl v tramvaji svědkem situace, která by mohla být legrační, kdyby bylo jaksi obecněji zřejmé, kdo je předmětem té legrace. Do tramvaje přistoupil mladý muž, dávající najevo, že si právě jen ten den zapomněl doma auto. Tomuto typu se říká yuppie čili úspěšňák. Hrnul se k volnému sedadlu, ale ještě předtím, než dosedl, stačil se ještě tak pro pořádek rozhlédnout kolem. Nato se zatvářil, jako že málem šlápl do něčeho nepřípadného, a vydal se hledat jiné volné místo, jež se pro něj bohužel našlo. Kdyby ne, byl by totiž nucen vzít zavděk místem původním, vedle člověka, který jej svým zevnějškem přiměl k oné scénické rošádě. Tím člověkem byl poměrně známý a čtený intelektuál, vysokoškolský pedagog, který se, pravda, nikdy příliš nezaobíral svým vzhledem, vlasům a vousům ponechával stejnou míru svobody jako svým myšlenkám. Sednout si vedle něj – byť jenom v tramvaji – by měla být pro takovéhoto zpovykaného ťulpase spíše čest. Ťulpas jej však zřejmou, leč chybně užitou srovnávací metodou zařadil kamsi mezi bezdomovce, což je ostatně pro osud skutečného filozofa rovněž správné, byť metaforické určení.

Uvědomil jsem si, že se takováto mladá vyfintěná trdla dívají stejně i na mne, když se coby vášnivý amatérský mykolog vracívám veřejnou dopravou domů ze svých příměstských expedic, prolézav předtím v touze po vzácném nálezu lesní houštiny, tedy s rozježenými vousy, zablácenými botami a v úboru zvoleném tak, aby mu bylo v lese dobře. Co naplat, i já zřejmě bývám oněmi úspěšnými mládenci občas považován za člověka bez přístřeší a budoucnosti. Že kdysi ze stejných důvodů (tedy jaksi lokálně nepřináležité ublácenosti a rozježenosti) odmítli vpustit do jistého lokálu i slovutného Joachima Barranda, vracejícího se právě z „lovu“ trilobitů, ví dnes kdekdo, stala se z toho mediálně vícekrát exploatovaná moralitka. Jen mi vrtá hlavou, jak by tohoto geniálního muže zamýšleli natáčet lidé z dnešního televizního štábu. Považovali by jej za kohosi na způsob „VIP osobnosti“, a sami by jej tudíž vyzvali k přičísnutí licousů, anebo by si milého vědátora přiřadili kamsi k básníkům, filozofům a podobným podivínům a „v zájmu autenticity“ by ho nechali promluvit k průměrným divákům (na jejichž vkus se mediální hybatelé nesmlouvavě vymlouvají) se šmouhou od bláta na geniálním čele?


  Jak to vidí Petr Koudelka      Zimomriavky a jiné sladkosti      Račte prominout, legenda je taky jenom člověk