Studie citové vyprázdněnosti

Začínajícím anglickým tvůrcům, kteří v druhé půli padesátých let minulého sto-letí ovládli nakladatelství, jeviště i filmová plátna, se nikoli náhodou přezdívalo rozhněvaní mladí muži – natolik zavrhovali popisnou veteš tehdy převažujících hitů. Upozornili na sebe deziluzivními průhledy na přítomnost, upřednostňovali dokumentaristicky věrné, nepřikrášlované pojetí, postavy se vyznačovaly rozpornými rysy. Mezi čelné představitele tohoto hnutí se zařadil režisér Tony Richardson, jenž debutoval přepisem Osbornova dramatu s příznačným názvem Ohlédni se v hněvu, který v neděli 8. června v 16.55 uvede ČT 2.

Richard Burton jako věčně navztekaný outsider Jimmy Porter ve filmu Ohlédnout se v hněvuSpolehl se na herecký um Richarda Burtona, schopného zprostředkovat masivní pnutí vznětlivé povahy. Burton pojednal svého Jimmyho Portera jako věčně navztekaného outsidera. Sžírá ho podvědomá nenávist k blahobytnějšímu prostředí, z něhož pochází jeho žena, čiší z něho neotesanost a citová prázdnota. Jeho hněv, jakkoli se často blíží k dětinskému vzdoru, jak naznačuje třeba provokativně hlučné troubení na trubku, však poznamenává i jeho soukromí. Odcizuje se manželce, která si s jeho jednáním neví rady. Jeho bolestné tápání přesto nezůstává bez šance na pozitivní změnu...

Režisér překonal divadelní zakotvení příběhu, prochází ulicemi, obhlédne skrývající se dvory, navštíví tržnici i taneční klub. Cílevědomě nakládá se zaměřením i velikostí záběrů, od zevšeobecňujících nadhledů se rychle přesouvá k expresivním detailům tváří, aniž by přitom rezignoval na jisté poetické okouzlení městským prostředím, jenž člověka – ať chce či nechce – pohlcuje.

Jan Jaroš, filmový publicista


  Jak to vidí Rudolf Křesťan                       Kruhy osudu Olgy Fikotové                        Televizní glosář Jana Svačiny