Barbara Maria Willi,
cembalistka, dramaturgyně, badatelka

Jaký okamžik vás definitivně přivedl do českých zemí?

Založení cembalové třídy na JAMU s podporou Německé akademické výměnné služby. Mohla jsem zde na poli staré hudby navázat na práci Vratislava Bělského a také Andrease Kröpera, jehož nadšení a akční přístup měly velký vliv na to, že se právě v Brně toto hudební odvětví začalo po roce 1989 rozvíjet. Tehdy zejména na univerzitě, kde od té doby existuje Akademie staré hudby.

Co se podařilo ve výuce interpretace historických stylů na Janáčkově akademii?

Zatím existuje jen cembalová třída, ale v rámci výuky moderních nástrojů mají studenti nadstandardní možnosti – mohou navštěvovat výuku historických ladění, ornamentiky nebo hru barokní komorní hudby, měli možnost učit se od některých proslulých interpretů, například od Václava Lukse, Marka Štryncla, Jany Semerádové nebo Jespera Christensena, Erica Hoepricha a Sergia Azzoliniho. A velice mě těší, že v současné době má JAMU připravenou žádost o akreditaci nových oborů – jde o celý „balík“ historických nástrojů.

O které konkrétně?

Snažili jsme se zaměřit na obory, které hodně potřebujeme z hlediska nových barokních orchestrů v České republice: na trubku, fagot, klasický klarinet, barokní přirozený roh – tedy hodně na dechové nástroje. Ale také na barokní housle nebo violone. Proběhnou-li dobře administrativní kola, starou hudbu jako hlavní obor bude možno studovat od školního roku 2009/2010.

Pražská AMU k něčemu podobnému zatím nesměřuje?

Myslím, že ne. Novinkou je v Praze bakalářské studium staré hudby na Týnské škole ve spolupráci s pedagogickou fakultou, ale na půdě vysoké hudební školy přichází v České republice tato možnost poprvé v Brně.

Hovoří se o našem značném zpoždění.

Ano. Je normální, a to i v Německu, že instituce mají v reakci na vývoj hudebního světa vždy nějaké zpoždění. To české a slovenské je však ve staré hudbě extrémní. Třebaže už se mnohé stalo, například v Polsku je vývoj mnohem dynamičtější. Spíše byste musel hledat vysokou školu, která ještě nenabízí barokní nástroje. Nedovedu si to moc vysvětlit. Možná je zde příčinou, že se tu mluví v politice o podpoře univerzitního sektoru, ale prostředky nejsou velké – a když už se dávají, tak do sfér, kde se očekává viditelný návrat takové investice. Hudba je okrajový předmět a panuje přesvědčení, že stačí, jak to je... Vysoké školy obecně mají problémy získat výborné pedagogy a zkvalitnit výuku. To je velmi dramatický stav, o kterém se v podstatě nemluví.

Jak pohlížíte na dosud existující názor, že se staré hudbě věnují ti hudebníci, kteří by se neuživili jinak?

Potkala jsem se s ním. Když něco nového vzniká, nastane vždy napětí. V tomto případě je výzvou – musíme hlídat vysokou kvalitu, abychom dokázali, že to není pravda. Budeme si ale dělat ostudu, jestli zůstaneme v tomhle starém stylu myšlení. Doufejme, že se takové postoje už budou stávat minoritními.

Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 27. 5..


  Jak to vidí Rudolf Křesťan                       Kruhy osudu Olgy Fikotové                        Televizní glosář Jana Svačiny