O sebereflexi

Kritizovat Českou televizi je nevděčná činnost. Setrvačný samopohyb bohorovné instituce dává průběžně za pravdu přísloví o hrachu a stěně. I proto se občas vyplatí pokusit se o inventuru, nakolik je Česká televize schopna sebereflexe.

K úletům do sfér, kde z logiky svého veřejnoprávního poslání nemá Česká televize co pohledávat, se počátkem letošního roku zařadily mj. dva cykly – Detektor a Co týden vzal. O jejich podobě i o zákonných důvodech, proč nepatří na obrazovku ČT, byla na tomto místě řeč záhy poté, co se na ní zjevily. Zděšení odborné – a dokonce i části laické veřejnosti – bylo tehdy velké. Vachlerova pouťová prezentace pseudovědeckých fantasmagorií dokonce pobouřila i vědeckou veřejnost. Těžko odhadnout, zda to byl jejich protest, či „pouhá“ sebereflexe zodpovědných v České televizi, faktem je, že Detektor záhy z obrazovky zmizel.

O poznání méně vkusu a rozumu trvale prokazuje táž instituce v případě trapného předstírání „pravé politické satiry“ (což není ironie, ale citát z propagační upoutávky!), které dosud každotýdenně provozuje v ČT Zuzana Bubílková. Její „show“ sice uklidili do méně viditelného pozdního času, v milosrdné, především však logické euthanázii cyklu jim však zřejmě brání scestná radost z davů roduvěrných diváků Novy, které špatná ochotnice Bubílková úterý co úterý odlákává od sledování jejich mateřského kanálu.

Neblahých jevů hodných dlouhodobější pozornosti je na obrazovce České televize víc. K čerstvým novinkám se například přiřadila podivná tendence poskytovat prostor ne-li přímo k nehorázné, pak minimálně sporné sebepropagaci a sebeobhajobě nejrůznějších „hrdinů“ dávných i nedávných dnů. Bez kontextu, a hlavně bez korigující polemiky.

Vladimír Brabec dojímající publikum ve Třinácté komnatě svým pohnutým osudem nevinné oběti svého účinkování v estébácké agitce 30 případů majora Zemana je jen nechutnější verzí situace, kdy si v Historii.cs Tomáš Ježek s Dušanem Třískou hodinu nadšeně notují, jak geniálním vynálezem byla jejich kupónová privatizace.

Mementem svého druhu je pak samožerná proklamace režiséra Jiřího Adamce: „Nikdy bych nechtěl natočit nic, o čem bych byl jasně předem přesvědčen, že je to jenom spotřební zboží a prostředek k vydělání peněz na obživu. Jsem naprosto hluboce přesvědčen, že jsem to nikdy neudělal.“(!) Od univerzálně použitelného tvůrce, jehož dílo sahá od totalitních zhůvěřilostí z rodu propagandistického velkoseriálu Rodáci po řadu nováckých estrád, je to prohlášení vskutku pozoruhodné. Že se ho příznačně dopustil u Luboše Xavera Veselého v Café X, které samo aspiruje na titul nejduchaprázdnější tuzemské televizní talk-show, je téma na jinou glosu.

Jan Svačina, publicista


  Jak to vidí Rudolf Křesťan                       Kruhy osudu Olgy Fikotové                        Televizní glosář Jana Svačiny