Vyznání lásky a obdivu k Paříži

Jména dvou desítek tvůrců, známých i neznámých, čteme v kolonce „režie“ u filmu Paříži, miluji Tě. Snímek složený z epizod (trvajících kolem pěti, šesti minut) se řadí mezi díla, která se pokoušejí evokovat okouzlení francouzským hlavním městem a vyslovit svůj obdiv k němu. Promžikne v něm však i několik příběhů spíše deziluzivních – kupříkladu téma nuzného přistěhovalectví. Často se v něm setkáváme s turisty. Někdy převáží poloha drobného žánrového výjevu, třeba se Stevem Buscemim (režie bratři Coenové), jehož hrdina ve stanici metra nedbá varování před očním kontaktem a dostane se mu nejen vyzývavého polibku od pohledné dívky, ale také ran od jejího naštvaného milence. Tato téměř pantomimická etuda (Buscemi nerozumí, co na něho rozlícený mladík pokřikuje, a bezradně mlčí) se soustředí na rozpačité výrazy obličeje a nervózní listování v turistickém průvodci. Také závěrečné putování anglické turistky (Margo Martindaleová) po pařížských pamětihodnostech si vychutnají především znalci francouzštiny: její výslovnostně deformovaná mluva poznamenaná anglickým akcentem provází celý příběh a nechává nahlédnout do jejího nitra. Režisér Alexander Payne přibližuje osamělou, mírně obtloustlou, nepříliš vzdělanou ženu, která vše nahlíží skrze své zaměstnání poštovní doručovatelky.

Ve filmu nalezneme nejrůznější žánrové polohy i tematická zacílení. Nechybí ani příklon k upírskému hororu, když v tragikomicky laděné historce, která se zcela obešla beze slov a dokonce přejala některé stylové atributy němého filmu (včetně kruhového rozevírání obrazu), zaznělo téma milostného okouzlení jdoucího doslova až za hrob – to když mladičký cizinec (Elijah Wood), za noci hledající v liduprázdných uličkách nějaký nocleh, narazí na pohlednou upírku.

V Paříži se scházejí i rozcházejí milenecké či manželské dvojice, jako kdyby právě toto magické prostředí bylo nejvhodnější pro důležitá rozhodnutí. Často znějí jakási životní bilancování, mnohdy zazní zahořklé zklamání. Postavy zpravidla nerozmlouvají u kavárenského stolku, převažuje téma putování z místa na místo, ať již doprovázené vodopády slov, nebo naopak mlčením signalizujícím osamocení. Režiséři vcelku úspěšně skládají mozaiku sestavenou jak z tváří jako by se právě vydělivších z davu, tak z překvapivě nenápadného vzhledu hvězd, které svolily vystupovat i v krajně omezené ploše.

Jan Jaroš, filmový publicista


  Jak to vidí Rudolf Křesťan                       Kruhy osudu Olgy Fikotové                        Televizní glosář Jana Svačiny