Vladimír Karfík, publicista

Slova a gesta

Účast v elektronických médiích je věc velice ošidná. V okamžiku, kdy média začala přenášet pohyblivý obraz a ustoupil význam hlasového projevu, do té doby rozhodující, začal získávat na váze projev nonverbální. Pravda, v době předrozhlasové bývalo veřejné působení jenom přímé, tedy osobní, svou roli hrál jak hlas, tak i ono nonverbální, osobnostní působení, obé bylo zcela neoddělitelné. Filmový a televizní detail však situaci zásadně změnil. Oko kamery přibližuje promlouvajícího člověka skoro na dotyk a detail je nepřehlédnutelný, tak vtíravý, že posluchač je rozpolcen: jednak naslouchá, jednak je – chtě nechtě – nucen pozorovat. Naslouchající posluchač se pak dělí o pozornost s divákem pozorujícím, což mu často brání pozorně vnímat, o čem je vlastně řeč.

Televizní záznam neúměrně přitahuje pozornost k obrazu, v němž může nabýt vrchu bezděčné nonverbální působení mluvčího. Neverbální projev je přitom součástí každého lidského projevu, je osobitý, může být přirozený a může také být v napětí s povahou sdělovaného. Z výrazu tváře jsme někdy schopni vyčíst, kdo nemluví upřímně, i lež se tak někdy pozná. Nehledě k tomu, že sám postoj, způsob sebevědomé chůze, výraz tváře spolehlivě prozrazují sebevzhlíživou povýšenost, úšklebek, někdy natrvalo usazený v tvaru úst, pak dává najevo pohrdání těmi, k nimž takový člověk promlouvá.

Nic nového, někteří lidé jsou takoví, ale elektronická média, zejména televize, tyto vlastnosti nepředstavitelně zvýraznila. Mediální psychologičtí poradci by měli leckterému sebestřednému veřejnému činiteli doporučit, aby se veřejnosti spíše vyhýbal, a ne aby se při každé příležitosti hrnul na obrazovku a počítal, kolik minut tam ve srovnání se soupeřem strávil, když ho to vlastně usvědčuje. (Někdy by ani taková zdrženlivost nestačila – i rozhlas dokáže vyjevit, co je mluvčí zač.) Bohužel ten počet minut před kamerou se proměňuje jednou za čtyři roky v bezmyšlenkovité hlasy.

Přiznávám, že když na obrazovce vidím mladého moderátora, draze a dokonale oblečeného, uchváceného tím, jaký je fešák, jak je sebevědomý a chytrý, ztrácím k němu, možná ne zcela právem, důvěru. Takových nástrah je rozhlasový moderátor ušetřen. Naopak když autor v rádiu přečte třeba neškoleným hlasem svůj text, zpravidla pocítím zážitek zcela osobní. Také když hudební pořad uvádí ten, kdo ho připravil, poslouchám ho osobněji. Například Wanda Dobrovská dokáže vzrušit svou osobitou, neopakovatelnou dikcí, jež je naléhavá zvláštním kladením důrazů uvnitř vět: ta slova, podřízená dílům, jež uvádí, přece nemohou být jiná než její.

Ne nadarmo se říká, že v omezení se pozná mistr. Od počátku vysílání rádia to platilo pro všechny, kdo se na něm podíleli. Těžko si dnes dovedeme představit, jak muselo být zejména pro účinkující herce stresující, když museli redukovat osobnostní působení na pouhý neviditelný hlas. Ale jak plodným pro kultivaci mluveného projevu a také pro jeho obohacení se to ukázalo! Výrazu obličeje, gestikulace, pohybu – toho všeho se musel rozhlasák vzdát a soustředil se jenom na vlastní hlas. Narcise rozhlas nemůže uspokojit. Brzy se ukázalo, co z hudby známe odjakživa – že hlas je snad nejúchvatnější hudební nástroj. Člověk a jeho hlas mají svou osobní, nenapodobitelnou barvu.


  Jak to vidí Rudolf Křesťan                       Kruhy osudu Olgy Fikotové                        Televizní glosář Jana Svačiny