Jiřina Šiklová, socioložka

O Gándhím a řízcích z krkovičky

Končí letní semestr, studenti skládají závěrečné zkoušky a maturity, absolvují přijímací pohovory. I u mne se občas zastaví pubertě odrůstající vnoučata nebo děti mých přátel a „tahají ze mne rozumy“. S dotazy na matematiku či fyziku za mnou nechodí. Chtějí vědět spíš něco o sociologii, psychologii, o historických souvislostech vzniku Panevropy a Evropské unie, o otázkách Jaltské konference či o odsunu německého obyvatelstva.

Těší mne zájem těch mladých, a současně se snažím skrýt svůj údiv nad tím, co všechno letošní maturanti nevědí. Jak málo je naučila základní a střední škola, jak málo se dokáží pídit po souvislostech a samostatně něco hodnotit. Na moji otázku, co si o zmíněných tématech myslí, většinou odpovídají: Já o tom nepřemýšlel, proto se tě jdu zeptat. Jak snadno tito mladí, mnohdy jistě budoucí elita, podlehnou – a třeba již podléhají – novým demagogům, zatím jen z obchodní a mediální sféry.

Tak jako všichni staří lidé si v mysli srovnávám, jak jsem asi uvažovala v jejich věku já a co pro mne tehdy bylo důležité: Bylo zrušení gymnázií a zavedení jednotné školy spravedlivé? A když ano, tak proč? Gándhího jsem obdivovala, ale bylo mi líto, že z jeho krásné myšlenky nenásilí vzniklo další vraždění mezi Indií a Pákistánem. Mám tedy „fandit“ vždy jen nenásilí? Měli jsme se zastat tehdejšího studenta Bedřicha Loewensteina, který musel přerušit studium na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy jenom pro upozornění, že do válčící Koreje dodává zbraně taky Sovětský svaz? Mám věřit tomu, že z oslavovaného partyzána Josipa Tita se stal přes noc dle Rudého práva zločinec? Podobné morálně politické otázky si dnešní osmnáctiletí už nekladou.

Ve věku své nejmladší vnučky jsem stála hodiny a hodiny na Vítkově, abych se přiblížila ke katafalku s rakví Edvarda Beneše. S kamarádkou jsem se pohádala, protože jsem jí vnucovala názor, že znárodnění velkého majetku jejích rodičů bude přínosem pro lidi v jejich okresním městě. Napadlo by tu moji Terezku říkat jiné holčičce, že být miliardářem je nemorální a že je to hřích?

Moji vnuci a vnučky a jejich vrstevníci hlásící se dnes na vysoké školy se o politiku nezajímají. K některým současnost promlouvá prostřednictvím Renčínových a Jiránkových kreslených anekdot, jiní zase sledují Zeleného Raula. Na otázku, koho budou volit, odpovídají smíchem a radši mi pochválí řízky, které dělám zásadně z krkovičky.

Zamyslela jsem se nad sebou a svou generací. Bylo před půl stoletím takzvaně normální, že jsme svět intenzivně vnímali, nebo jsou normální dnešní mladí lidé, kteří nemají potřebu vytvářet si na dění kolem sebe vlastní názor? Ano, moje generace byla přepolitizovaná, zatímco tu dnešní to, co se děje, nezajímá hlavně proto, že je to zatím neohrožuje. Možná by jim moje generace měla jejich flegmatičnost závidět.


  Jak to vidí Rudolf Křesťan                       Kruhy osudu Olgy Fikotové                        Televizní glosář Jana Svačiny