Číslo 24 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s houslistkou.
Midori.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Vladimír Javorský ...V Libni jako doma

Volnější tempo první poloviny retrokomedie Jana Hřebejka U mě dobrý, zasazené do počátku devadesátých let, neslibuje nic zvláštního, i když je plátno „osazeno“ populárními herci a občas probleskne jiskrný dialog či vděčný nápad: například nešťastné rybářské pokusy Ládi (Petr Forman) či zasmušilá tvář eskamotéra na penzi Mrklase (Bolek Polívka), který se tiše smiřuje s tím, že s ním nikdo nechce hrát karty, nebo „horlivost“ policistů při vyšetřování krádeže v hospodě. Pěkné je i vysvětlování otce (Josef Somr), proč chce své hlídací místo v galerijní expozici gotiky vyměnit za baroko.

Nicméně dlouho to vypadá, že film se zas vydá obvyklou „hřebejkovskou“ cestou morality – pár kritických postřehů o českých společenských nemravnostech, tentokrát z časů „divokého“ kapitalismu; nic moc. Poklidný začátek sezony kamarádů z malé chatařské osady u vody však náhle dostane spád. Konečně, skoro za pět minut dvanáct, letí grády do výše. Zrychlení odstartuje nenápadná minizápletka (opět) se zdánlivě mravoličným posláním: smolař Kája (Miroslav Vladyka) naletí skořápkářům a je obrán o pracně vydělané úspory. Místo „poučení“ událost naštěstí vygeneruje v chytře vymyšlenou protiakci, která tvoří nosnou páteř filmu. Mozkem projektu je Polívkův Mrklas, zapojeni jsou všichni, kdo chtějí pomoci kamarádovi. A jede se z kopce. Hřebejkovi slouží ke cti, že sofistikované „odvetné opatření“ plyne lehce, hravě, jaksi samozřejmě, každý z přátel v něm má důležitou roli. Nechybí napětí: až do poslední chvíle není jasné, zda všechno vyjde, vždyť poctiví, byť snaživí amatéři tu musí překabátit zkušené šejdíře. Pečlivě zrežírované náročné akce (v příběhu „režíruje“ Polívka, na place Hřebejk, oba zdařile) na sebe důvtipně navazují. Občas se ten či onen aktér ocitne na hraně a jen taktak udrží balanc, bouda se každou chvíli může provalit. Třeba když aktéři nevědí, že jeden z partičky podvodníků nemá bratra, či když falešní policisté omylem obléknou uniformy příslušníků SNB.

... a Bolek Polívka stejně jako ostatní herci filmu U mě dobrý nezůstávají svým postavám nic dužniZpočátku mírně líný příběh se úspěšně převlékl do svižné krimikomedie (škoda že až ve druhé půli!), kde jde humor ruku v ruce s poutavým spádem děje, s duchaplnými nápady i dialogy. Herci teprve v akci získávají přesvědčivé zázemí, báječně „rozbalují“ jednotlivé charaktery a nezůstávají jim nic dlužni. Což platí pro všechny počínaje Bolkem Polívkou až k Lence Vlasákové, jejíž postava se z partnerky hospodského mění ve snaživou začínající podnikatelku a z ní v atraktivní volavku, klíčovou postavu plánu spiklenců. Hřebejk umí „udělat“ sympaťáky i z nejednoznačných figurek (viz drobný zlodějíček Vladimíra Javorského). Libeňský ostrov jako místo děje poskytl skvělou příležitost také kameramanu Janu Malíři pro malebné záběry.

Janu Hřebejkovi i scénáristovi Petru Jarchovskému se zjevně vyplatil odklon od závažných vzkazů světu i návrat k inspiraci povídkami Petra Šabacha, s nimiž byly spojeny už některé jejich předchozí filmy. Zdá se, že v zábavné retrokomedii s kriminální zápletkou se cítí uvolnění a „doma“. A proč taky ne.

Agáta Pilátová, publicistka


  Jak to vidí Jaromír Štětina                                  O Češích, kteří se nevzdali                                  Jubilejní Marsyas